| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			...närmare bestämt vedeldade SävsjöNässjöJärnväg 107(SJ A5 1546) och koleldade KalmarJärnvägar 17 (SJ A5 1545) 
		
		
		
			rusar fram i det småländska mörkret dragandes Ölänningen i närheten av Gullaskruv( Tomten bor där fick jag lära mig en gång i tiden). Snälltåget Ölänningen gick mellan Nässjö-Kalmar. Dragkraften utgjordes av A3, A5, A6 (Min fars favoritlok) eller L5. A5 1545 finns bevarat i Nässjö. PS. Det råkar inte finnas någon som har färgfoton på A5 1545?  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Örtofta 
				
				
					Inlägg: 371
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vet du vovven47. När du är klar med dessa lok.
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har börjat fuska lite med ångloks hytt till A5 loken för att kunna lära mig 
		
		
		
			tekniken bakom detta och dessutom få mekanismer såsom "sotaren", "utblåsning av vatten från cylindrarna" m.m att aktiveras från hytten. Har importerat MYCKET från Aurans egen ånglokshytt PB15. Följande funktioner i hytten kan just nu styras av musen: Regulator Eldstad öppna/stäng Omkastaren Ångvisslan Tågbroms Sand ventil Hyttlampa på/av Lokets strålkastare på/av Injektorer på/av Kvar: Aktivera cylinderns pyskranar Sotaren Injektor utblåsning Lokbroms Hastighetsmätaren och....... Observera att jag importerat en del objekt så dessa kommer kanske att så småningom ersättas av mer "svensk" liknande. 4 första bilderna visar förarens och eldarens olika vyer. Sista bilden beskriver hyttens nuvarande instrument.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2011 
				Ort: Uppsala 
				
				
					Inlägg: 852
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej Vovven 
		
		
		
		
		
		
			Jag tycker hytten ser jättebra ut redan nu jag! Det skall bli spännande att se hur du löser programmeringen. 
				__________________ 
		
		
		
		
	MVH / BjörnL  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2010 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 1 062
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Super snyggt!  
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	 
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 2 055
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det är kanske inte många som observerat, men i det här lokert bjuder Vovven47 på en mycket stor - och efterlängdad - nyhet; att köra loket som en lokförare - från fönstret. Detta möjliggör en realistisk körning med en  avsevärd förbättrad siktbarhet. Exempelvis kan informationsskyltar, lutningstavlor m m (med mera) läsas på det dubbla avståndet. Jag misstänker också att han minskat ner antalet kamerapositioner till ovan redovisade fyra. Detta innebär i så fall att man med ett enkelt knapptryck kan gå direkt från fönsterutsikt in i hytten för att exempelvis påbörja bromsning. 
		
		
		
		
		
		
		
	Jag har vid ett enda tillfälle råkat hamna i Vovvens nya kameraposition - förmodligen till följd av att det omöjliga i TRS kan vara möjligt. Den tremilaturen i ångloket var en körupplevelse utöver det vanliga. En stor fördel är också att man slipper den tidvis besvärliga röken. Normalt kör man ånglok i DCC-mode - d v s från HUD-rutan. I framtiden är det cab-läge som gäller. Det är det stora i Vovven47:s arbete i att göra ångloken verkliga. Nisse  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har experimenterat med blandat resultat: 
		
		
		
			Lägga in ljud vid aktiverande av diverse spakar fungerar. MEN: Generera RÖK går INTE i CABIN mode. Synd!!!! Har fått veta att RÖK generering endast går i "LOKBODY" mode. Om ni skulle vilja starta i "Lützen dimma" under Cabin mode så får ni gå via Browsern och bocka för "Cylinder utblåsning"innan ni startar loket.......  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har nu lagt in hastighetsvisare liksom visare för pannans ångtryck i hytten för vardera förare resp. eldare. 
		
		
		
			Hastighetsvisaren är jag väldigt nöjd med, men ångtrycksvisaren får jag finjustera lite mer. Just nu har jag satt visaren till strax under 12 kp då mina ånglok vid uppstart är på gränsen till att "blåsa". Är OK. MEN:Aurans mjukvara uppdaterar ångtrycket varje 10-dels sekund => Går åt MYCKET PC kraft. Därför har jag som mål att minska detta till 1 gång/sek eller 1 gång varannan sek. Får se.......vilket jag väljer?? Är det nån som vet vad manickeln på tredje bilden har för funktion. Vore kul att kunna simulera denna funktion nån gång framöver!  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2012 
				Ort: Järfälla 
				
				
					Inlägg: 135
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Fantastiskt jobb, Vovven! 
		
		
		
		
		
		
		
	"Manicken" gissar jag är en snabbstängning av ventilstället. Drar man i spaken, så stängs ångan av till de olika ventiler som leder till vissla, värme osv. Behöver kunna ske snabbt om det blir ett brott så det börjar spruta ut ånga i hytten. Linan som är fäst i spaken leder till utsidan så att man kan aktivera stängningen även utifrån (då behöver i och för sig linan dras uppåt via en rulle i taket innan den går ut, för att få rätt vinkel).  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			A5 1545 genomgår de sista justeringarna innan klar för leverans. 
		
		
		
			Är verkligen gracila lok. Kolla bild 1 där måttet till pann centrum från marken är hela 299 cm.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2010 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 1 062
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Super snyggt! Ser fram emot leveransen av detta lok!  
		
		
		
		
		
		
			   
		
				__________________ 
		
		
		
		
	 
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag vet ingen som gör så snygga ånglok som du! 
		
		
		
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#14 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack för de orden. 
		
		
		
		
		
		
		
	För de som är intresserade så har jag en videosnutt på A5 1545 under ånga mellan Waggeryd och Värnamo 2001: http://www.youtube.com/watch?v=DFk4qaUwIrM  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#15 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2010 
				Ort: Yxlan, Norrtälje 
				
				
					Inlägg: 1 350
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Vedeldade A5 1546 genomgår de sista justeringarna innan klar för leverans.
		 
		
		
		
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |