Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-24, 13:19   #1
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard Hur gör du?

Hej!

Den här tråden kan bli lite svår, därför att om man söker på "hur gör du" så får man inga träffar. Anledningen är att man inte kan söka på så korta ord. (Kanske någon administratör kan fixa till det.)
Hur som helst. Jag tänkte att det här skall bli en bra tråd där man kan ge tips och råd om diverse saker.
Jag jobbar just nu med ett stort projekt som jag kallar Bensland. Det kan också vara Värmland för det är mycket likt.
Järnvägen mellan Benstad ( i verkligheten Kil ) och Österhamn ( Kristinehamn ) är i verkligheten enkelspårig. Så jag lade ett spår, med Runstad (Karlstad) emellan. Placerade ut stolpar, som jag numrerade, och lade ut all ledning. So far so good.

Nu fick jag för mig att göra det dubbelspårigt. Det var lättare sagt än gjort. Nu lade jag till ett nytt spår, 4,5 meter från det tidigare. Eftersom allt tidigare var lagt som enkelspår så fick jag ganska smala banvallar vilket faktiskt blev rätt snyggt.

Jag gjorde så att först när jag lagt min enkelspåriga bana så höjde jag marken på vanligt sätt. Sedan nu, när jag lagt till ett spår intill, så flyttade jag båda spåren så de hamnar rätt på banvallen. Då fick jag alltså en lagom smal banvall. Om jag hade höjt marken för det nya spåret också, så hade banvallen blivit extra bred.

Kurvorna blev och är mitt stora bekymmer: Jag fick ett jättejobb med att rotera och flytta alla tidigare stolpar och luftledningar, hjälpledningar och så vidare. Nu kommer jag till min fråga och kanske tips:
Jag har använt mig av en "strömavtagare för kurvor" som normalt placeras på utsidan av kurvan. Men när man har dubbelspår så kommer det ju också en stolpe på insidan. Vad för avtagare skall vara där? Använder jag en "för kurvor" så hamnar ledningen så att säga utanför spåret. (Grön linje på bilden) Använder jag en "ytter" så kommer ledningen lite bättre in i spåret. Men är det rätt att göra så? Måste jag använda den för kurvor på båda sidorna innebär det att jag också måste placera stolparna tätare.

I så fall blir det ett ännu mera BIG JOB, därför att varje stolpe är numrerad och hela nummerserien kommer att förändras om jag måste lägga in nya stolpar här och där.

Hur gör du när du bygger en bana? Börjar du med att lägga ut spåren först eller skapar du hela landskapet först. Jag har lagt spåren först och skall nu börja måla alltsammans med gräs och hus och vägar och så vidare. Därför ser bilderna på landskapen lite ofullständiga ut.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kurvavtagare.jpg (143.7 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg Kurvspår.jpg (134.3 KB, 78 visningar)
Filtyp: jpg Banvall.jpg (109.7 KB, 78 visningar)
Svara med citat
Gammal 2011-04-24, 14:13   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Av vad jag tycker mej ha sett (och så kör jag i.a.f) så brukar stolparna med utliggare se ut som på bilden när det är dubbelspår i kurvor.

Ang. hur man bygger: Jag har ingen speciellt tillvägagångssätt, annat än att jag alltid sparar med luftledningarna till sist.
Anledningen till det är att mina banor är ganska kuperade, och när man höjer/sänker marken/rälsen, så följer sällan (aldrig) luftledningarna med i exakt rätt höjd.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg unnamed_20110424_0031.jpg (206.2 KB, 76 visningar)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.