| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2001 
				Ort: Onsala,  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 8 149
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Dom lok jag håller på att bygga, Oa, Ob, Oc, Od och Of hade väl huvudlittera O just för att dom var Malmtågslok  (O = Ore = malm). Dessa lok som vid leveransen var klädda med blånerad plåt målades väl SJ-bruna under 30-talet??? Huvudlittera P var väl tänkt att stå för (P = Passenger = person)???  Ångloken hade ju littera M (M = Malm) {R vet jag inget om varför}. När D-loken kom (D = Diverse???) fick ju malmloken underlittera m. 
		
		
		
		
		
		
			Om någon vet mer om detta vore det intressant höra! Malmbanorna var ju Sveriges först elektrifierade järnvägar! 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn  
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Att O och P står för ore och passagerare kan jag gå med på, men att M-loket hade det på samma sätt betvivlar jag, SJ tog nog bara det första bästa huvudlittera som fanns. Att D skulle stå för diverse tror jag inte heller, där fanns det bara en lucka i litterasystemet, A, B och C passageralok, E, blandlok, F, snälltåg, G, tungt gods.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |