| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Landskrona, Sweden 
				
				
					Inlägg: 334
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Finns det något elektriskt tåg som kan komma upp 180-200 km/h o har realistiska broms och accelerations-spec? 
		
		
		
		
		
		
		
		
			Dvs att stanna från 180 till 0 ska ta ungefär 1,5 km , med bromsen på ca 50 %. Alla tåg ja testat på trainz har nämligen kunnat bromsa från 200 till 0 på typ 500 m :/ Har X2000 på trainz bra engine-spec? Senast redigerad av desse56 den 2010-04-17 klockan 12:22.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Stanna tåget från 200-0km/tim på 500 m är rena rama nödbroms, kanske värre. Hos MSTS är mer relastiskt broms.  
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ja verkligen! Normal bromsstrecka brukar för mig vara ca 2.5 km från 160 km/h i MSTS. Självklart beror det lite på vad man har för tåg, men loktåg brukar vara ungefär så. 
		
		
		
		
		
		
			 
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2008 
				Ort: Sundsvall 
				
				
					Inlägg: 4 080
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Har inget direkt bra tips på något enskilt tåg, men kan ju klarlägga lite, att det är stor skillnad på att köra tågen i DCC- eller CAB-läge. 
		
		
		
		
		
		
			DCC är ju ett enklare läge, där acc. och inbromsning inte alltid är specielt realistiska. I CAB- läge beter sej tågen däremot mycket mer realistiskt, vad gäller körupplevelse och egenskaper, t.ex sackar ner i motlut, man blir tvungen att bromsa i medlut, väldigt skifftande bromssträckor beroende på tåglängd/vikt och hastighet, möjlighet att bara använda lokbroms, eller bromsa hela tåget, mm mm, och givetvis även acc, t.ex är det stor skillnad på att starta ett godståg med 10 olastade vagnar, mot ett dito med 40 fullastade vagnar. Också kan vi skippa gämförelser med andra simulatorer här, det var inte det frågan gällde. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Ekan Senast redigerad av ekankal den 2010-04-17 klockan 14:45. Anledning: glömde en sak  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Månadens bild - Mars 2005 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2002 
				Ort: Leksand 
				
				
					Inlägg: 1 177
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Enginespec är inte helt lätta att hålla på med. För att få till det korrekt så krävs det att man har tillgång till en del data om loken.  
		
		
		
		
		
		
			Jag själv är "skyldig" till Ra-lokens engine-filer. Nu gör dessa lok endast 150 km/h, så jag vet att det inte riktigt är vad du är ute efter, men jag har försökt göra dessa så realistiska som möjligt med hjälp av den begränsade data jag hade tillgänglig. Dessa värden hade jag att utgå ifrån: 
 Och följande blev resultatet vid mina tester: Endast lok: 
 Lok plus fyra vagnar (172t) 
 Jag vet i och för sig inte om dessa resultat är realistiska då jag aldrig kört förebilden, men jag hoppas på det i alla fall. Jag har tyvärr inte gjort några bromstester, så det kan jag inte svara på. Om du vill så kan du alltid laborera själv med engine-filerna med hjälp av emges utmärkta program TEE (Trainz Engine Editor). Det ska finnas med på någon av Svenska Tåg-skivorna. Hoppas att det är till någon liten hjälp i alla fall. ![]() mvh .... Mats 
				__________________ 
		
		
		
		
	 
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | |
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Jag hade ingen tanke på jämförelse. Bra att du förklarade om DCC och CAB-läget, så nu vet jag. Jag blev bara förvånad över desse56:s fråga. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2010-04-17 klockan 15:39.  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Landskrona, Sweden 
				
				
					Inlägg: 334
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Landskrona, Sweden 
				
				
					Inlägg: 334
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Landskrona, Sweden 
				
				
					Inlägg: 334
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Landskrona, Sweden 
				
				
					Inlägg: 334
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Men om jag då håller på och skriver in till en av vagnarna som har motorer, ska jag då skriva 85 kn (för det är dens kraft) eller båda drivande vagnarnas 170 kn...eller är det så att när jag styr en del av tåget så styr jag alla delar av det? Confused....  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Landskrona, Sweden 
				
				
					Inlägg: 334
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ingen som vet? :S
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Om du har två drivande vagnar kan du antingen ha en vagn som drar med den gemensamma kraften (170kN) eller att de två vagnarna som har drivanordning båda driver lika mycket (85kN). 
		
		
		
		
		
		
			Ett lok i trainz styr alla lok i det tågsättet. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2009 
				Ort: Landskrona, Sweden 
				
				
					Inlägg: 334
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Okej tack så mycket! Men när ja skriver in 170 kn och väljer 2 passagerarvagnar med rätt tyngd så står de att den ska kunna komma upp i 365 km/h
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |