| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2009 
				Ort: Tumba (Sweden) 
				
				
					Inlägg: 547
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej.  
		
		
		
		
		
		
		
	Är det nån som vet vart man gör 3d modeller. tycker att det är intressant att göra 3d modell. Är det en sida, program eller en fil. Är det nån åldersgräns på sånt.         Skriv jätte gärna svar om ni vet. Fredrik1996.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2002 
				Ort: Stockholm, Sweden 
				
				
					Inlägg: 1 430
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			http://www.turbosquid.com/gmax <- gmax, program för att göra 3dmodeller 
		
		
		
		
		
		
			http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip <- Trainz Content Creation Pack, tillägg till gmax, för att kunna exportera till trainz im format (man kan använda blender (mer komplicerat tycker jag)/3d studio max (kostar)) google sketchup fungerar det med, men har för mig att det var krångligt att exportera från det till trainz.. Finns nog ett par trådar om 3dsaker redan. sök och hitta  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	/Leoj Jaudidamdamdubidamdam  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2009 
				Ort: Tumba (Sweden) 
				
				
					Inlägg: 547
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tackar 
		
		
		
		
		
		
		
		
			 
		Senast redigerad av Fredrik1996 den 2010-01-11 klockan 17:03.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2009 
				Ort: Tumba (Sweden) 
				
				
					Inlägg: 547
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Finns det nåt lätt att göra som inte gjorts i 3d. hittar inga svenska saker på gmax finns det andra sidor där det finns svenska saker. Bara frågar
		 
		
		
		
		
		
		
		
		
			Senast redigerad av Fredrik1996 den 2010-01-11 klockan 17:06.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2006 
				Ort: Stockholm 
				
				
					Inlägg: 531
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Annars är ju hus i största allmänhet ganska tacksamma som nybörjar projekt. Lite ritningar till att börja med: http://www.gotlandicaforlag.se/visbyvillastad/index.htm Kanske stationen i jössefors vore något? http://www.arvika.se/graphics/images....Jossefors.gif Det är bara att leta upp något som man tycker ser trevligt ut och börja bygga. Ta dig inte vatten över huvudet till att börja med utan börja med enkla saker så att du blir varm i kläderna och ganska snabbt lyckas med några första objekt. Det brukar kännas bra. Ytterligare ett tips kan vara att se till att få ordning på exporten till trainz ganska tidigt, om man så bara plockar in en kub. Det brukar nästan vara den värsta biten. Vad gäller valet mellan gmax och blender så är det nog mest vad man är van med som gör det ena lättare än det andra. Själv har jag en gång i tiden försökt få ordning på gmax och misslyckats. Åtskilliga är senare gjorde jag ett försök med blender och då tog det ca en vecka men långa arbetsdagar innan jag kunde börja få saker att se ut ungefär som jag ville. Det kräver alltså ganska stort tålamod att komma igång och börja bygga objekt, men det är en härlig känsla när man börjar kunna forma polygonerna som man vill och få fram de objekt man önskar. 
				__________________ 
		
		
		
		
	"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
			 | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2009 
				Ort: Tumba (Sweden) 
				
				
					Inlägg: 547
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag fixade programet från gmax igår. Vet ej hur man bygger än.
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA 
				
				
					Inlägg: 1 415
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej! 
		
		
		
		
		
		
			Jag förstår inte vad som menas med 3D i detta ärende. Jag upplever hela spelet som 3D med Nvidia 3D Vision: http://www.idg.se/2.1085/1.215646/nv...nger-granserna Hälsningar 
				__________________ 
		
		
		
		
	Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#8 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2002 
				Ort: Stockholm, Sweden 
				
				
					Inlägg: 1 430
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			3d i detta fall handlar om 3dmodellering, dvs objekt man kan gå runt och titta från alla sidor.. 
		
		
		
		
		
		
			om du ritar något på ett papper så kan det bara vara 2d, men om du skulle vika papperet till en kub skulle du kuna göra ett fyrkantikt hus, typ 3d.. Spelet är redan i 3d? eller ja.. det du länkar till gör så att man ska få känslan av att det är ännumer 3d än vad det redan är... Finns ett forum längst ner (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=21) där finns lite guider hur man bygger i gmax.. 
				__________________ 
		
		
		
		
	/Leoj Jaudidamdamdubidamdam  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#9 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2005 
				Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA 
				
				
					Inlägg: 1 415
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ja, jag kan rekommendera Nvidias 3D Vision. Det fungerar bra i såväl Trainz som med Microsoft Flight Simulator. Enligt uppgift så skall det fungerar med många andra spel. Jag använder det också i Rollercoaster Tycoon. Häftigt att åka berg-och-dalbana med glasögonen på :-) 
		
		
		
		
		
		
			Kruxet är att man måste ha en skärm som kör på 120 Hz istället för det vanliga 60 Hz. Hälsningar 
				__________________ 
		
		
		
		
	Benkegbg Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#10 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			
	 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			hur vet man hur mycket en meter är i gmax respektive i trainz så inte en lastbil blir 44 meter hög tex?
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#11 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2009 
				Ort: Tumba (Sweden) 
				
				
					Inlägg: 547
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Samma sak med mig men jag är inte så mycket i gmax just nu för jag håller på med min bana rent ut sagt är det väldigt lång tid kvar tills den blir klar.
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#12 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			I gMax och 3dsMax måste man ställa in att 1 längdenhet = 1 meter (man kan även använda tum, fot och andra måttenheter) Om du inte ställer in detta blir det väldigt konstigt när du exporterar. Om jag inte minns fel så är engelsk fot standard. 
		
		
		
		
		
		
			Se sida 3: http://www.44090digitalmodels.co.uk/...GMAX_Setup.pdf I Blender som använder enheten Blender unit är 1 BU precis vad du vill ha det till. Det kan vara en fot, en meter eller en korvtigerlängdenhet. Dock så exporterar Blender till Trainz så att en BU = 1 meter i trainz. Man kan dock skala när man exporterar, men det förutsätter att du vet hur mycket större/mindre den enhet du använt är. Bör dock inte vara några problem här i Sverige, då man i stort sett alltid använder det metriska systemet. 
				__________________ 
		
		
		
		
	-k-  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#13 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2009 
				Ort: Tumba (Sweden) 
				
				
					Inlägg: 547
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag kanske har valt ett svårt arbete men jag har lyckats med att göra ett hus på Gmax. 
		
		
		
		
		
		
		
	Jag valde nog ett svårt projekt och vet inte varför men den såg väldigt intressant. Det var ett Trafikljus, hehe  
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |