![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
Frågan om vad svart- och vitpunkt är för något och hur man ställer in det. Vill först verkligen säga att jag inte är någon expert på detta. Det finns andra på detta forum som säker kan förklara på ett annat sätt.
![]() 1. En bild är uppbyggd i en skala, från svart till vitt. Alla pixlar får ett värde som säger hur ljus just den pixeln är. (Pixelns värde är uppbyggt i RGB-skalan, men det tar vi inte nu.) För att vi ska tycka att en bild ser någorlunda rätt ut, egentligen så som vi uppfattar den med våra ögon, så bör alla pixar vara jämnt fördelade mellan svart och vitt. Några pixlar bör vara strax innan de blir helt svarta. Man vill oftast fortfarande ha teckning i skuggorna, alltså att det är lite skillnad i ljushet mellan pixlarna, så att inte alla blir svarta. Samma sak gäller även för högdagrarna, de ljusa pixlarna. Vi vill oftast inte ha många pixlar som är helt vita, man rätt nära vitt. Eller urfrätta kan det också kallas. 2. När vi sätter svart och vitpunkt i en bild så säger vi till vårt redigeringsprogram, Photoshop i mitt fall, vilka pixlar som ska vara svarta och vilka som ska vara vita. När man ställer svartvitpunkt så ser det ut som att man ökar kontrasten. Det är inte riktigt samma sak. Det ger lite olika reslutat och fungerar på olika sätt, men det tar vi en annan gång. 3. I och med att PS är möjligheternas program finns det så klart olika sätt att sätta svart- och vitpunkt på. Det finns inget rätt sätt. De olika sätten ger dig bra olika möjligheter. Använd det sätt som passar dig bäst. ------------------------- 4. Vi börjar med att öppna Levels (Nivå på svenska). Jag har här valt en bild som är grådaskig för att ni ska se skillnaderna tydligare. Untitled-1.jpg 5. Det finns tre olika pipetter att välja på i Levelsmenyn. Den lägst till vänster är för att sätta svartpunkt, den i mitten är till att sätta gråpunkt och den längst till höger är för att sätta vitpunkt. Vi börjar med svartpunkten. Untitled-3.jpg 6. Med pipetten säger du nu till PS vad i bilden som ska vara svart. Jag väljer det svarta tyget i kiten, det verkar vara det svartaste i bilden. OBS! Väljer du någon något annat ställe som t.ex är mellanljus kommer PS att sätta det som svart, testa gärna detta på egen hand. Untitled-4.jpg 7. Nu sätter vi vitpunkten. Välj den vita pipetten. Untitled-5.jpg 8. Välj ett ställe i bilden som du vill ska vara vitt. Jag tycker att det känns bra om svallet från kiten är vitt. Untitled-6.jpg 9. Violá! Vi har satt svart och vitpunkt i bilden. Bilden ser lite trevligare ut. Untitled-7.jpg 10. Man kan också sätta svart- och vitpunkt i Curves-menyn (kurvor). Curves hittar du på samma ställe som du hittar levels. Här finns också de tre pipetterna. Untitled-8.jpg 11. Här har jag satt svart och vitpunkt på samma sätt som jag gjorde i levels. Untitled-9.jpg Jag återkommer med fler bilder och beskrivningar om vad Histogramet egentligen betyder och hur man kan använda histogramet och kurvorna för att sätta svart och vitpunkt. Hoppas det var intressant. ![]() Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-11-11 klockan 11:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Det var mycket intressant! Stort tack för att du tog dig tid Alexander!
![]() Dock så har jag aldrig använt mig av pipetterna innan, vilket verkar vara ett betydligt enklare sätt. Borde nog läsa lite på moderskeppet.se, men har aldrig ork till det. Sitter hellre och försöker själv. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Tidigare Traindriver94
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Självklart får man göra precis som man vill. Det finns inget rätt eller fel. Men i och med att _gege_ frågade om Svart- och vitpunkt så förklarade jag hur jag tänker. Men det är säkerligen inte bästa sättet.
Testa själv är bästa sättet att lära sig. Jag har tidigare känt att det är svårt att veta var man ska börja bara. Hoppas ni förstår att jag gjorde detta av välvilja, inte att visa "jag kan". Hoppas ni också inte tar det som skryt, för det är jag verkligen inte ut efter, tro mig. Snälla. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Därför var din förklaring guld värd, tack! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Va bra. Ville bara vara övertydlig. Det blir så lätt missförstånd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Tack för att du lagt ned din tid Alex. Mycket intressant!
![]()
![]() |
#9 |
Tidigare Ugglan_1
|
![]()
Denna visning var mycket intressant... Tack!
![]() |
#10 | ||
Medlem
|
![]() Citat:
Citat:
Kul att ni tyckte det! Missa inte del 2, nästan ännu mer intressant. ![]() |
||
![]() |
![]() |