Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-30, 23:15   #1
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard Evig reklam

I flera dagar har jag fått upp reklam i nya fönster utan att ha gjort något. Kärlekstester, spelsidor, erbjudanden om mobiltelefoner m.m. Reklamen på bilden är värst, som påstår att jag har virus i datorn (vilket jag vet att jag har). Den reklamen kommer upp varje gång som jag öppnar en ny sida eller fönster.

Är någon bekant med detta antivirusprogram? Vågar jag ladda ned det, eller är det i själva verket ett annat virus?

Jag virussöker varje dag med ett program som heter "Ad-Aware", men fönstren fortsätter lik förbannat att ploppa upp...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Reklam.JPG (105.6 KB, 79 visningar)
Kristian besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 23:36   #2
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Du har inte nödvändigtvis virus bara för att ett spywareprogram påstår det. Detta program är totalt otrovärdigt. Köp dig eller ladda hem ett eget antivirusprogram istället, men du kan redan börja med att spara allt värdefullt och formatera om disken, för detta spyware är en pina att få bukt med om man inte "vaccineras" mot det innan.

Ett råd: Köp/Ladda ner Norton Antivirus och använd enbart Mozilla Firefox, så får du aldrig spyware, om du inte då medvetet vill ha det. Efter jag upptäckte Firefox har jag aldrig fått mer virus/spyware/trojaner, som jag fick med Internet Explorer.

Ha också alltid brandväggen på, samt uppdatera dina uppdateringar till XP.
Gammal 2008-08-30, 23:50   #3
Kristian
Tidigare Krille400

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Du har inte nödvändigtvis virus bara för att ett spywareprogram påstår det. Detta program är totalt otrovärdigt. Köp dig eller ladda hem ett eget antivirusprogram istället, men du kan redan börja med att spara allt värdefullt och formatera om disken, för detta spyware är en pina att få bukt med om man inte "vaccineras" mot det innan.

Ett råd: Köp/Ladda ner Norton Antivirus och använd enbart Mozilla Firefox, så får du aldrig spyware, om du inte då medvetet vill ha det. Efter jag upptäckte Firefox har jag aldrig fått mer virus/spyware/trojaner, som jag fick med Internet Explorer.

Ha också alltid brandväggen på, samt uppdatera dina uppdateringar till XP.
Nu ska vi se...
-Brandvägg: På som vanligt.
-Norton Antivirus: Har jag. Det tar fem timmar att virussöka med, så det använder jag bara som "virusvarnare".
-"Spyware": Vad är det?
-"Trojaner": Vad är det?
-"Mozilla Firefox": Vad är det?
-Uppdateringar installeras direkt när de kommer.

Jag har alla saker sparade på en extern hårddisk som alltid står bortkopplad, så jag skulle kunna formatera om hårddisken om jag bara visste hur man gjorde. Det överlåter jag hellre åt datorexperten i bekantskapskretsen.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 23:53   #4
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Nu ska vi se...
-"Spyware": Vad är det? - http://sv.wikipedia.org/wiki/Spyware
-"Trojaner": Vad är det? - http://sv.wikipedia.org/wiki/Trojansk_h%C3%A4st
-"Mozilla Firefox": Vad är det? - http://www.firefox.com (En webbläsare, bättre än IE )
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 00:00   #5
Kristian
Tidigare Krille400

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Nu ska vi se...
-"Spyware": Vad är det? - http://sv.wikipedia.org/wiki/Spyware
-"Trojaner": Vad är det? - http://sv.wikipedia.org/wiki/Trojansk_h%C3%A4st
-"Mozilla Firefox": Vad är det? - http://www.firefox.com (En webbläsare, bättre än IE )
Hur kunde jag glömma Wikipedia? Jag är ju där flera gånger i veckan...
Nåväl, tack så mycket.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 10:16   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Hej!
Jag har inga problem med min Telia Säker Surf. Den är toppenbra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 11:14   #7
Schulz
Medlem

Standard

Undvik gärna Telias tjänster för säker surf. Av egen erfarenhet är Norton Antivirus sjukt mycket bättre.

Hur du formaterar datorn? En ganska enkel process.

En grundguide (vet ju inte vilken typ av dator och vilket märke du har):

1. Spara all viktig information och filer på din externa disk.
2. Ta fram din återställnings-cd, brukar så Recovery om det är en engelsk version av XP.
3. Sätt in den och starta om datorn
4. När du trycker F12 eller F8 för Boot-menyn direkt när datorn har startat om utanför Windows (står i något hörn vilken F-tangent det är), väljer du att boota från CD-ROM, om inte det automatiskt kommer upp om du vill boota när du skippar boot-menyn.
5. Då är du inne i recoveryprogrammet, då följer du bara instruktionerna och oftast väljer man att följa instruktionerna för att installera en ny kopia av Windows, senare kommer ett val där du väljer om du vill formatera disken/partionen.
6. Mer än så ska det inte vara, bara att följa instruktionerna i recoveryprogrammet, sen ska du vara på god väg att ha formaterat datorn och rensat bort allt skit från disken. Men kom ihåg att installera all skyddsmaterial först och använd Mozilla Firefox (www.mozilla.com), sjukt mycket lättare och finare design också. För att inte säga säkrare på alla plan.

Hoppas detta kan hjälpa dig.
Gammal 2008-08-31, 11:18   #8
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Citat:
Undvik gärna Telias tjänster för säker surf. Av egen erfarenhet är Norton Antivirus sjukt mycket bättre.
Enligt tester från It-branshen så är F-Secure bäst. Telia använder den.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 13:01   #9
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Hej

Ja det kan jag ju knappast hålla med om att Norton skulle vara bättre...För det första så drar Norton mer systemresurser än vad andra virusprogram gör.
Sen så finns det väl knappast något virusprogram som är bättre än det andra. Kan tala om att jag fick virus i min burk med Norton och det var uppdaterat och allt.
Ibland tror man att man fått virus men när man kollar med ett annat virusprogram så finns det inget!!!! Huh? Då har man ochså avinstallerat det som man hade först.

MVH Kenneth
Gammal 2008-08-31, 13:14   #10
_gege
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard

Det finns nog inget program som skyddar mot alla virus. Jag har haft många olika virusprogram, bland annat Norton och F-Secure. Till slut är det alltid nåt virus som tar sig förbi dem. Den bästa lösningen är kanske att göra regelbundna säkerhetskopior på sina saker och formatera om ofta.

Just nu så avnänder jag ESET Nod 32 som funkar bra. Det drar dessutom väldigt lite minne, vilket är bra.
_gege besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 19:48   #11
Schulz
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Ja det kan jag ju knappast hålla med om att Norton skulle vara bättre...För det första så drar Norton mer systemresurser än vad andra virusprogram gör.
Sen så finns det väl knappast något virusprogram som är bättre än det andra. Kan tala om att jag fick virus i min burk med Norton och det var uppdaterat och allt.
Ibland tror man att man fått virus men när man kollar med ett annat virusprogram så finns det inget!!!! Huh? Då har man ochså avinstallerat det som man hade först.

MVH Kenneth
Har man Vista har man Windows Defender, som är säkrare än Telia och alla dess operatörers säkerhetstjänster. Det må fungera för alla att deras nuvarande program fungerar, men i ändan är det vårat eget fel att dessa spyware kommer åt datorn. Undvik misstänksamma länkar/källor och använd Mozilla Firefox, den har en inbyggd popupblockerare av hög klass. Det är iaf så jag kör och det rekommenderar jag starkt om man inte vill bli drabbad av virus och allt elände.
Gammal 2008-09-01, 01:14   #12
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Kristian
..
Hej

Detta har du tyvärr startat en gång tidigare i och med att bilden ser ut som den gör. Frugan gjorde samma sak på den bärbara här i huset och det är nästan stört omöjligt att plocka bort det även om man kör med adwareprogram och så vidare. Det enklaste sättet att ta bort det är att ominstallera datorn., tyvärr...Sen är det ett program som inte gör något annat än att försöka tjäna pengar på folk

Jag försökte med alla medel jag hade för att försöka få bort men tydligen så har det någon "återställning" för det kom tillbaka hur jag än gjorde och jag har en hel del program för att rensa bort sådant här fanstyg.

MVH Kenneth
Gammal 2008-09-01, 01:20   #13
knebert
Medlem

Citat:
Har man Vista har man Windows Defender, som är säkrare än Telia och alla dess operatörers säkerhetstjänster. Det må fungera för alla att deras nuvarande program fungerar, men i ändan är det vårat eget fel att dessa spyware kommer åt datorn. Undvik misstänksamma länkar/källor och använd Mozilla Firefox, den har en inbyggd popupblockerare av hög klass. Det är iaf så jag kör och det rekommenderar jag starkt om man inte vill bli drabbad av virus och allt elände.
Hej

Kör man med IE 7.0 och Win Servicepack 2 samt virusprogram och brandväg med mera i routern så är man tillräckligt skyddad. Jag tänker inte lägga ut ett par tusenlappar för att få Win Defender i burken.

Det enda som hjälper mot okända "jäklar" är att inte öppna okänd e-post, okända sidor (porrsidor speciellt), gör man inte detta och viruskollar alla filer man hämtar hem så är risken liten att man råkar ut för något. Sen om man har Firefox (Jag vet att den skall vara lite bättre än IE6) så kan man även bli drabbad. Det är tyvärr den bistra sanningen. Jag har testat så jag vet!

MVH Kenneth

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:45.