Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-01-12, 22:57   #1
smiren
Guest

Standard Bra kompaktkamera

Har fotat nu i snart två år med en gammal, gammal digitalkamera. Har tänkt skaffa en ny, och vänder mig därför till forumet för tips. Det jag söker är alltså en bättre kompaktkamera, då jag ej känner att system är något jag klarar av än.

Kan tänka mig att lägga runt 4-5000 som max. Fotar väldigt blandat, det mesta helt enkelt.

Shoot people!

Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 00:19   #2
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Är du ute efter något du kan stoppa i fickan, eller något du kan zooma längre med, på bekostnad av smidigheten?
Själv vill jag flagga för Canon, eftersom det är det jag känner till. Dessutom är jag mycket nöjd med min (som visserligen är en systemkamera, men fortfarande en Canon).

Den här kameran verkar vara en prisvärd kamera, som ger möjlighet till många manuella inställningar. Du kan till exempel ställa in slutartid och bländartal manuellt, precis som på en systemkamera.
Givetvis har den även gott om automatikprogram. En annan bra sak är IS, som är en bildstabilisator som möjliggör fotografering med längre slutartider. Den kompenserar helt enkelt för dina handskakningar, i en viss mån.

Vill du experimentera på lite högre nivå, så ska du ha Canons flaggskepp bland kompaktkameror. Den ger dig det mesta du kan tänka dig, och erbjuder det mesta i inställningsväg som en systemkamera gör. Den har dessutom råformat.
Den här har blivit rosad av många fotoentusiaster som inte alltid vill släpa med sig systemaren, och det bådar ju gott.
Även den här ger dig IS.

Kan du tänka dig att ge efter på smidigheten, så är den här ett bra val. Den ger dig nämligen ett zoomomfång på 12x. Vilket sträcker sig från vidvinkel och en bra bit in på teleområdet.
Själv tycker jag mycket om att använda långa brännvidder när jag plåtar tåg, speciellt utmed linjen. Så skulle jag köpt en kompakt idag, och jag inte hade haft min systemkamera, så hade det här valet varit givet för min del. Men det är ju en smaksak!
Även den här har IS och många manuella inställningsmöjligheter.

Vill du ha en riktigt smidig kamera, så kan du även kolla på ixus-serien, men kom ihåg att den inte har några manuella inställningsmöjligheter, vilket du lär få ångra senare när du vill lära dig foto ordentligt.

Själv hade jag alltså varit lite i valet och kvalet mellan G9 och S5 IS.

Hoppas det gav dig något, och lycka till!

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-13, 19:43   #3
smiren
Guest

Standard

Tackar ödmjukast för tipsen! Verkar mycket intressant, ska definitivt undersökas närmare.

Själv har jag kollat runt lite, och föregångaren till S5, S3, går att få tag på riktigt billigt. Dessutom så hittade jag den här
Någon som har en?

Fler tips är mycket välkomna.

Senast redigerad av smiren den 2008-01-13 klockan 19:44.
  Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:28.