Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-23, 17:54   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Question TGA Tool

Hej

Jag sitter idag och skall måla om perronger till rutten.

Mitt problem är att när jag sparar det så ser det bra ut men sedan när jag lägger in det i rutten så ser det för j.....t ut

Enkelt förklarat så kan man säga att färgen har flötit ut...

Bildexempel:
1. Så här ser det ut när jag sparat

2. Så här ser det ut i rutten.

Vad är det som är fel? Det borde ju bli samma när man går ut i RE men det blir inte det...

Någon som kan förklara hur man skall gå tillväga för att få det att få detta att fungera...Jag misstänker att jag gör något fel för det blir likadant hur man än gör om det är övergångar som i detta fallet eller om det är något annat.
Allt som jag målat om tidigare om det har varit med en färg så har det blivit hur bra som helst, men när man skall fixa något som har med marken att göra så blir det så här.

MVH Kenneth

PS Jag har använt MSPaint när jag går från TGA tool och målar om. Bild 1 är till vänster. DS
Bifogade bilder
Filtyp: jpg namnlös1.JPG (12.0 KB, 157 visningar)
Filtyp: jpg namnlös2.JPG (15.1 KB, 158 visningar)
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2007-01-23 klockan 17:56.
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 18:15   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Jag är inte säker, men gissar det har med mappningen av objektet att göra!? Gör det det, så kan man tyvärr inte göra nått åt det. Ja, om man nu inte gjort objektet förståss!

Har råkat ut för detta några gånger. Det ser bra ut, när man målar, men i rutten ser texturen "utsmetad" ut. Det funkar med enfärgat, för då syns det inte att texturen dras ut...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-01-23 klockan 18:17.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 18:50   #3
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jag är inte säker, men gissar det har med mappningen av objektet att göra!? Gör det det, så kan man tyvärr inte göra nått åt det. Ja, om man nu inte gjort objektet förståss!

Har råkat ut för detta några gånger. Det ser bra ut, när man målar, men i rutten ser texturen "utsmetad" ut. Det funkar med enfärgat, för då syns det inte att texturen dras ut...
Hej

Jo det kanske du har rätt i, men det blir ju så vad man än målar om för något.....Tragiskt men sant...Det blir samma om man ändrar på en marktextur...

Då vet i tusan hur man skall göra med det som jag vill ha ommålat i rutten om allting blir så här???

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 19:22   #4
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Jag tror att jag vet...
Om du målar i en kant tillexempel att du på en sida lämnar avständet 2 cm och på dn andra 1,5 cm...Bara ett ex... Skulle det funka för jag ser ju att båda sidorna på själva saken att de inte är lika branta lr lika lutate!
Eller är det något annat du menar?
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 20:41   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Fundera på en sak...

Om texturen är säg 512 x 512, undrar om det inte blir lite bättre med en 1024 x 1024 textur? Då dras ju inte texturen ut lika mycket eller tänker jag fel nu!?????
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 20:51   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Fundera på en sak...

Om texturen är säg 512 x 512, undrar om det inte blir lite bättre med en 1024 x 1024 textur? Då dras ju inte texturen ut lika mycket eller tänker jag fel nu!?????
Jag tror inte problemet ligger där, om jag får flika in...

Som Kenneth säger, om det är en övergång och då känns ju allt mer än 256 x 256 lite overkill tycker jag...

Hur stor är din originaltextur (bmp) och vad säger TsTool att den är? Finns ingen möjlighet att du har testat med lägre upplösning vid något tillfälle och av misstag är det den som råkar ligga i rutten? För på bilden ser det inte ut som om det är samma bildunderlag upplösningsmässigt, så stora skillnader blir det inte bmp - RE.

Hur ser den ut i Shape Viewer?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 10:59   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post Förtydligande

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Jag tror inte problemet ligger där, om jag får flika in...

Som Kenneth säger, om det är en övergång och då känns ju allt mer än 256 x 256 lite overkill tycker jag...

Hur stor är din originaltextur (bmp) och vad säger TsTool att den är? Finns ingen möjlighet att du har testat med lägre upplösning vid något tillfälle och av misstag är det den som råkar ligga i rutten? För på bilden ser det inte ut som om det är samma bildunderlag upplösningsmässigt, så stora skillnader blir det inte bmp - RE.

Hur ser den ut i Shape Viewer?
Hej

Ok om vi säger så här då, bilderna jag visade var bara ett exempel på hur det ser ut...Det blir ju samma fenomen hur man än bär sej åt på vilket objekt det än må vara....Så bilderna är bara ett exempel...

Men vad jag förstår av texten som du skrivit Mazz så skall helst båda "bilderna" helst då ha samma upplösning för att det skall bli bra eller är jag ute och reser med Öresundstågen i vintertid????

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 15:13   #8
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Det har inte något med texturstorlekar... Går alldeles utmärkt att få till denna effekt med 1024x1024 oxå

Senast redigerad av Json den 2007-05-08 klockan 15:27.
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 16:10   #9
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Det beror på att det finns en alpha kanal i texturen... Har fått redapå detta genom Uktrainsim forumet... Alphakanalen tar för mycket av MSTS för att visa alla färger rätt.. Om man kan ska man försöka att ha objekt med alpha kanaler på egen textur fil och inte ha för många färger... Vill man ha många färger så får man köra utan alpha kanal..

http://forums.uktrainsim.com/viewtop...4bbe32b6c6807e
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/

Senast redigerad av micke321 den 2007-01-25 klockan 16:20.
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 17:51   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

micke321: Tyckte först den förklaringen lät vettig... Men borde inte alla lok bli dåliga då? Dom har ju alpha och fler färger än texturen Knebert visa.

Som jag sa, så vet jag inte mycket om sånt här. Men har stött på problemet några gånger. Har alltid trott det haft med mappningen av modellen att göra och att bara byggaren kunnat fixa det.

Min tanke med större texturer (1024x1024) var inte att man inte skulle få bort problemet, utan minska det. Att det skulle se bättre ut!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-01-27 klockan 17:54.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 18:04   #11
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 692
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

SOm jag har fattat det hänger det lite på hur man lägger upp texturerna.... det finns om jag fattar forumet rätt 3 olika vägar att gå med texturerna när man konverterar dem...

1: DXT för .bmp filer med ingen alpha
2: 1 bitars alpha för texturer du vill ha transparans på...
3: normal konvertering när du verkligen vill ha transparans, och can leva med reducerat antal färger att använda dig av. Då alpha kanalen stjäl ett par färg lager.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 22:45   #12
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Question Ditt mappingbekymmer kan vara enkelt

Jag har råkat ut för liknande bekymmer när jag började med GMax och mappning av texturer.

Bifogar 3 bilder som försöker förklara hur jag ser på problemet;

1. Min uppfattning på hur ditt objekt ser ut.

hjälp1.JPG
2. En Assymmetrisk mappning, där proportionerna i texturfilen blir
som man önskar.
hjälp2.JPG
3. En Symmetrisk mappning, där texturen i kanterna blir komprimerade
och den i mitten blir utdragen.
hjälp3.JPG

Det svåra är om man vill mappa en del i taget (av de tre tillgänliga ytorna)
det blir oerhört svårt att få till rätt proportioner.
Jag kanske är inne på fel spår, men ett försök har jag gjort iallafall med min ringa erfarenhet.

VAd jag ville ha sagt var;
Markera alla tre sektionerna samtidigt (Håll nere 'Ctrl'), och gå sedan in i planar map och justera storleken så att den passar din textur - se till att behålla proportionerna mellan de tre sektorerna så blir resultatet bättre.

(Kompletterade texten lite)
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer

Senast redigerad av SubTrain den 2007-01-27 klockan 22:49.
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 23:25   #13
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av SubTrain
Jag har råkat ut för liknande bekymmer när jag började med GMax och mappning av texturer.

Bifogar 3 bilder som försöker förklara hur jag ser på problemet;

1. Min uppfattning på hur ditt objekt ser ut.

Bifogad fil 12983
2. En Assymmetrisk mappning, där proportionerna i texturfilen blir
som man önskar.
Bifogad fil 12984
3. En Symmetrisk mappning, där texturen i kanterna blir komprimerade
och den i mitten blir utdragen.
Bifogad fil 12985

Det svåra är om man vill mappa en del i taget (av de tre tillgänliga ytorna)
det blir oerhört svårt att få till rätt proportioner.
Jag kanske är inne på fel spår, men ett försök har jag gjort iallafall med min ringa erfarenhet.

VAd jag ville ha sagt var;
Markera alla tre sektionerna samtidigt (Håll nere 'Ctrl'), och gå sedan in i planar map och justera storleken så att den passar din textur - se till att behålla proportionerna mellan de tre sektorerna så blir resultatet bättre.

(Kompletterade texten lite)
Hej

Ja tack för den upplysningen. Du har rätt för dej ang hur modellen ser ut bara det att jag inte bygger den utan det är bara en ommålning som jag försöker göra.

Vi har konstaterat att det är som du har skrivit här att det är något sådant som gör att man inte kan få en annan textur på denna, jo man kan men då ser det ut som det gör på bilderna. Så den får vara som den är.

Sen skrev jag tidigare ochså att jag hade problem med marktexturerna ochså på samma sätt, men efter en del tester (ej riktigt klar med dessa ännu) så har det visat sej att Paint inte är ett JÄTTEBRA program att jobba med när det gäller liknande terxturer, det är bra om man vill ha enfärgat men så fort det är mer än en färg inblandat i texturen så blir det mög av det, bättre då att använda tex Psp.
När jag satte en annan textur på perrongerna som finns i rutten i Psp så funkade det alldeles utmärkt.
Nu skall jag kolla om det blir samma sak med en del annat eller det är något annat som gör att det blir "utdraget"....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009