Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-03-21, 11:23   #181
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Har precis upptäck detsamma. Har gjort lite felsökning, Trainz visar inga fel på assettsaarna men med lite "trial and error" har jag funnit att det i mina rutter är bryggstolparna, fackverksbryggor, fackverksutliggare och linjestolpe äldre som får rutterna att krascha. Min misstanke att det är något med scripten som spökar, i flera av assetsen refereras det till ett script men scriptfilen verkar saknas (måste tillägga att mina kunskaper om script är oerhört begränsat).
//Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 11:40   #182
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Upptäckte nu att scripten saknas inte i de andra assetserna, var jag som tittat lite slarvigt.
//Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 11:53   #183
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Har precis upptäck detsamma. Har gjort lite felsökning, Trainz visar inga fel på assettsaarna men med lite "trial and error" har jag funnit att det i mina rutter är bryggstolparna, fackverksbryggor, fackverksutliggare och linjestolpe äldre som får rutterna att krascha. Min misstanke att det är något med scripten som spökar, i flera av assetsen refereras det till ett script men scriptfilen verkar saknas (måste tillägga att mina kunskaper om script är oerhört begränsat).
//Åke
Jag provade radera allt som hade med STW kontaktledning att göra (använder "STW luftledningspaket för TANE", högst upp här: https://banbyggarna.se/stl/scenery/trackside/page1.html), och för mig kraschar fortfarande rutten. Får fortsätta felsöka här också... Verkar ju inte vara signalsystemet som får det att krascha i alla fall?

EDIT: Har nu provat bygga i en ny rutt, och ja, verkar som om det är kontaktledningen som ställer till det. Trainz kraschar nästan direkt när jag håller på att bygga kontaktledning.
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2025-03-21 klockan 12:01.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 12:12   #184
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Nej, signalsystemet verkar inte påverka att Trainz kraschar, jag har dock bara semaforer på mina rutter. När jag inaktiverat de krånglande stolparna och bryggorna, då kan jag når jag öppnar rutten se alla ledningarna på sin plats. Jag noterade också att efter hotfixen, då började i alla fall ledningarna att fungera, så vi har åtminstone kommit halvvägs.
//Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 12:59   #185
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Har skickat ett Support-ärende till N3V, får se om jag får något svar... Vore ju väldigt trist om våran svenska kontaktledning skulle göra att det nu blir ett slut på allt det roliga, utan den blir det svårt att använda Trainz..
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 18:56   #186
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 845
Standard

Har ni testat andra utländska rutter? Kraschar de?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-03-21, 19:44   #187
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Har ni testat andra utländska rutter? Kraschar de?
Ja, det är just specifikt svenska kontaktledningen som gör att spelet kraschar. Inget annat strular vad jag märkt av. Alla mina övriga rutter och assets fungerar utan anmärkning vad jag märkt av än så länge.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-05-09, 15:53   #188
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 350
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ja, det är just specifikt svenska kontaktledningen som gör att spelet kraschar. Inget annat strular vad jag märkt av. Alla mina övriga rutter och assets fungerar utan anmärkning vad jag märkt av än så länge.
Hej Jocke!
I T:ANE så finns det ett meny-val "disable" när ett objekt är valt i CM, om det finns något liknande i TRS22 så kanske det kan vara värt att testa på de objekt som orsakar problemen med kontaktledningen. Även fast objekten inte syns i spelet så verkar det inte skapa några "röda lusar" eller liknande, har bara gjort en snabb test.
Funkar det, så borde det i alla fall gå att arbeta med banan.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-05-11, 16:50   #189
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Att ta bort assetsen i Content manager funkar inte eftersom dom fortafarande står som dependencies till banan och följaktligen så blir banan markerad som "faulty" i CM och kan inte startas. Lösningen är att som Blossom säger att markera de problematiska assetserna som "disabled". De objekt som strular i STW:s kontaktledningspaket är stolpar och bryggor som är scriptade, ledningarna som är splines fungerar fortfarande. För att "disabla" som krånglande objekten högerklickar man på banan i CM, väljer "list depandencie recursivley", letar reda på STW objekten och markerar stolp och bryggobjekten, går till menyn "Content" och väljer "disable". Nedan är ett screenshot hur det ser ut i min bana när jag disablat objekten som är problematiska


En fördel till är ju att man om man vill kan "enabla" objekten igen för att testa.

//Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal Igår, 13:35   #190
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 868
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Att ta bort assetsen i Content manager funkar inte eftersom dom fortafarande står som dependencies till banan och följaktligen så blir banan markerad som "faulty" i CM och kan inte startas. Lösningen är att som Blossom säger att markera de problematiska assetserna som "disabled". De objekt som strular i STW:s kontaktledningspaket är stolpar och bryggor som är scriptade, ledningarna som är splines fungerar fortfarande. För att "disabla" som krånglande objekten högerklickar man på banan i CM, väljer "list depandencie recursivley", letar reda på STW objekten och markerar stolp och bryggobjekten, går till menyn "Content" och väljer "disable". Nedan är ett screenshot hur det ser ut i min bana när jag disablat objekten som är problematiska


En fördel till är ju att man om man vill kan "enabla" objekten igen för att testa.

//Åke
Jo, nu gick banan igång igen - men det blir himla trist att bygga en elektrisk bana utan el.. menmen, kul att få igång banan igen! Har fortfarande inte fått något svar från Auran om min felrapport, mer än att de tagit emot den - vi får se om de kan ge något svar i framtiden
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal Idag, 14:55   #191
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 163
Standard

Ja, det är bara att hålla tummarna att allt rättar till sig med nästa uppdatering. Har också upptäckt att lastning av vagnar inte fungerar efter senaste uppdateringen, men vad jag förstår så har "pcas" skickat en buggrapport på det problemet.

//Åke
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal Idag, 16:28   #192
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

jag hade bara kontaktledning på en station som utsmyckning så gjorde inte mycket för mig att ta bort den, DIESEL IS KING
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009