![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#76 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Önskar även dessa p.g av gnistan som gör det så verkligt.
SJ X2000 SJ X40 SJ X55 SJ X31 SJ X50 SJ X10/X12/14 Mvh Göran.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Här är ytterligare ett önskemål som inte finns upptaget på listan:
LKAB IORE malmtågslok Sen är det ju annan sak om det går att få in Start/Stopp på fordonen..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Under mina försök att implementera Start/Stopp i ett annat rälsbuss tåg, så råkade jag
använda mig av fönsterhanteraren för att stoppa motorn. Det såg bra ut, MEN övriga vagnar och manövervagn i tåg setet stängde inte eventuella öppna dörrar/fönster! Om du istället använder bekväma "alt-x" tangenten är allt frid och fröjd. Själv kör jag alltid med tangentbords-koder, vilket är ett mycket effektivare sätt. I vilket fall som helst så släpper jag snart ny version av SJ Kamel, där nu ovan fel i fönsterhanteraren skall vara åtgärdat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
bör väl ligga bra till för start-stop, efterson Vovven47 själv bygger HNJ ?
Om Bengan får en obändig lust att göra texgroups så finns en tabell på sid 138 i HNJ-boken. Snabbvagnen han bara levereras en innan förstatligandet
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2018-11-28 klockan 14:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Tanken finns där, att flytta över befintliga texturer från HNJ till HC-vagnarna som Vovven har uppdaterat. För jag tror, att det är samma vagnar i grund och botten eller är det någon skillnad på dom, så att dom också måste uppdateras???
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#81 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Fungerar med tändning/släckning av belysning med L-knappen i Tane. Kul att du hittade en lösning på det hela.
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....4&postcount=60 Är det här. Något som man enkelt kan lägga till i alla passagerarvagnar? Om det är det. Vad är det för något. som måste läggas till i configen m.m. Om jag skulle testa på några vagnar.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Har tänkt vidare lite om belysningen. Har vi någon kunnig person, som skulle kunna göra ett kommando som man ger till föraren. Som t.ex. när en förare har fått en massa kommandon och kört hit och dit och till slut kommer till slutstationen. Där man har gett honom order, att köra till en bangård eller bara låta tåget stå kvar på stationen i några timmar. Att då kunna ge föraren kommandot släck/tänd belysningen.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är väl samma som för SJ Y-bussarna, nummret ligger i en egen textur, men du kan ju tekniken att flytta den till huvudtexturen och gör den gamla helt transparent !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Det skiljer på fronterna, kopplena sitter på olika höjd. HNJ-vagnarna har fast monterat takräcke och uppfällda bagageräcken. Finns inga alternativ att välja på, som utan takräcke, tomt takräcke, takräcke med lite bagage och takräcke med mer bagage. Samma sak med bagageräcke och saknar backspeglar. Så frågan är. Ska man invänta uppdatering från Vovven på dom eller köra på SJ HC och flytta över texturerna till dom. Kommer att bli lite extra jobb, då texturen måste ändras lite grann. Men som jag tycker kan vara värt att göra, då man även får valmöjligheten med takräcket och bagageräcket. Inväntar jag uppdatering på dom, så kommer det i.a.f. inte att fungera att klona släpvagnarna och göra några som HNJ. Då dom inte kopplar ihop med varandra, då kopplena sitter på olika höjd. .
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
Det här med att tända/släcka vagnar är inte en enkel match och det förutsätter dessutom att vagnen är försedd med en "night-mesh". I och för sig har jag inte kollat upp detta, så kanske vagnarna är förberedda för detta? Dessutom initieras det hela från ett dragfordon, som då måste vara tillkopplat vagnen. Så ser aktuell lösning ut. Har numera lagt in lamp kommando för motor/el tåg set, vilka MÅSTE ha motor/Manöver vagn i ena ändan för att det "garanterat" skall fungera. Har börjat titta på Y1 och Y6 familjerna med dess alla släpvagnar och tvekar om ovan implementation är en bra idé. Tror det är bättre att själv konstruera ett lamp kommando typ "alt-L" för att sy ihop det hela. Man har då själv kontroll över hela sekvensen utan inblandning av L kommandot från N3v. Har noterat att manövervagnen i diesel fordon KANSKE blinkar till c:a 2 sekunder emellanåt i nedsläckt läge. Skulle dock vara konstant på om inte mitt script emellanåt släcker ned belysningen. OBS! Ovan beror på min implementation av start/stopp funktionen i diesel fordon och dess sätt att stänga av dieselmotor tåg. Det är därför jag lutar åt alternativ lösningen för Y1 och Y6 familjerna. Att lägga in ett tänd/släck AI-kommando kan låta sig göras om bitarna ovanför faller på plats. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... byggde jag vid olika tillfällen utan någon direkt samordning, därför är de olika. Att försöka samordna med en texgroup blir nog jobbigt. Lugnast är väl att göra egna texturegroups till HNJ-bussarna. Men beslutet ligger helt hos Bengan !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Gör hellre om texturerna lite, så att dom passar till dom HC-vagnarna och får tillgång till valet med takräcke och bagage i ändarna + att släpvagnarna och dess koppel passar ihop. Tror att jag har alla nummer 4 Yd (11-14), 5 Ydo (15-19) och 2 till som fick hetta Ydo (20-21). Släpvagnarna kommer jag inte ihåg nummerna på 2 Yf, 4 eller 5 UCFo och en UDFo, om jag inte minns helt fel.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jag har fått ett meddelande att SJ Kamelen, version 2018_12_04, fungerar dåligt i TANE.
Nån mer som märkt av detta ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Det stämmer i.a.f. i DCC. Hon kör bara iväg i 1-2 km i timmen. Tog bort senaste versionen och installerade den från 2018-11-23 och då gick hon felfri i DCC.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Provade precis i DCC och har precis samma problem med X2000 och X9, som jag hade med kamelen. Går bara framåt med 1-2 km i timmen.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|