| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag tog mig friheten att kladda lite på Rc-loket då den orangea modellen är alldeles för blekbrun. Så här såg Rc-loken ut från slutet av 70-talet och fram tills 90-talet då de gradvis fick den nya blå färgsättningen. 
		
		
		
		
		
		
			Postar också en före-bild för jämförelse. Vad tycks? ![]() ![]() ![]() ![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2016-07-20 klockan 16:21.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2009 
				Ort: Danmark 
				
				
					Inlägg: 1 171
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Ja tack!  
		
		
		
		
		
		
		
	   | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Det var bra! Loket saknar motorer till boggien.
		 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Här ser vi samtliga Rc1! 20 avklarade, 346 kvar...  
		
		
		
		
		
		
			![]() ![]() ![]()  
		
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jun 2009 
				Ort: Danmark 
				
				
					Inlägg: 1 171
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Pull for a good cause..
		 
		
		
		
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Feb 2003 
				Ort: ,Ängelholm  , Sweden. 
				
				
					Inlägg: 540
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Hej Bönan  
		
		
		
		
		
		
		
	![]() Mycket bättre. Snyggt som......... hehe. Den gamla målningen får en att tro att den blivit målad i Blekinge. ![]() Lycka till med dom andra(hoppas färgen räcker). Mvh. bengt  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#7 | 
| 
			
			 Veteran 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2008 
				Ort: Fagersta 
				
				
					Inlägg: 5 542
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Tack, tack... Målet är iaf att få till hela flottan som den såg ut ca 1988 då sista Rc6an precis levererats, men nära nog samtliga lok var orange. Jag har även noterat att prestanda för nuvarande Rc-lok i MSTS är ganska fel, det är större skillnader mellan typerna i verkligheten än man kan tro. I MSTS är loken alltför starka i starten och slirar inte lätt nog. 
		
		
		
		
		
		
			Startdragkraften är tex 275kN för Rc1 och 2, 235kN för Rc3, 290Kn för Rc4, ca 300Kn för Rc5 och 250Kn för Rc6. Dragkraften vid 100 km/h är däremot helt olika, 156kN för Rc1 och 2, 170kN för Rc3 (pga högre utväxling), men bara 117kN för Rc4. Detta beror på att loken är "strypta" för att spara motorerna. De är alltså starka i starten men tappar sedan i kraft vid högre hastighet. Rc5 har 211 och 176kN dragkraft vid 100 km/h, respektive. Rc5 och 6 har dessutom slirskydd, vilket underlättar vid start på vått eller halt spår. Även detta går att simulera. Rc1-3 saknar helt slirskydd, Rc4 har sitt system bortkopplat pga dålig funktion. Körtekniken vid start blir alltså ganska olika. 
				__________________ 
		
		
		
		
	Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |