![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Nu håller jag på med det tredje och sista göteborgska gatuköket. Det skall ha genomskinliga fönster, men jag får inte till det (se bilden). Jag följer en tut från Ians traniz, http://www.ianztrainz.com.au/tutorial1.htm och jag trodde att det gick bra. Fönstren är sin egen mesh, det finns en separat tga bild med fönsterfärgen och en bmp för opacity maps . I Gmax ser det ut som jag får till det bra (50% opacity i detta fall) men när jag exporterar till Trainz syns inga fönster alls. Är det någon som har en ide om vad jag gör för fel tro? MVH / Björnl |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
då fönsterna är en egen mesh så föreslår jag att du använder genomskinlighet på diffuse-lagret istället och struntar helt i alpha-map. Alphor har nämligen en tendens att generera alla möjliga sorteringsfel i Trainz. Detta gör du genom att ändra på värdet som normalt står på 100 i materialeditorn bredvid diffuse, där du ställer in vilken textur du vill ha.
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Tack Korvtiger
Behver jag göra ett alfalager i tga filen då eller kan jag lömna den som den är. MVH Björnl |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: May 2005
|
![]() Citat:
Gör som korvtiger säger, reglera bara opacityreglaget till det värde du vill ha t.ex. 50% som du angav och strunta i alphan. En grej att tänka på som inte står med i den tutorial du hänvisar till är att om man gör objekt för TS09 och uppåt, så måste materialen ha vissa typer av namn t.ex. glas.m.onetex se mer på http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...Material_Types För att denna metod skall fungera måste man köra i nativemode TS09-10, annars blir visserligen rutan genomskinlig, men vissa föremål kommer inte att synas igenom. /Berke Senast redigerad av Berke den 2011-03-13 klockan 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack Berke och Korvtiger
Nu funkar det precis som det skall. MVH / Björn L |
![]() |