![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#91 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Mitt "örnöga", Korvtiger har naturligtvis upptäckt vissa fel på malmvagnarna, bl.a. att de saknar broms (fel enginespec, mitt eget fel) och att det är fel last till MK-vagnen. Det är lite oroande om man laddar upp beta-vagnar och lok till hela gemenskapen och ingen märker sådant när vagnarna fortfarande är under beta-flagg!!!!
Jag slutar ladda upp beta-versioner på forumet från och med nu, eftersom ingen tycks bemöda sig om att testa dom. Detta innebär att ni får vänta betydligt längre men å andra sidan slipper ni kanske felaktiga versioner av lok och vagnar! Jag har inte hört ett enda knysst från någon, utom av de inblande i projektet. En något besviken och trött byggare som kanske snart ägnar sig åt något annat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Efter mitt senaste, något depressiva, inlägg har jag bättrat mig och börjat med M2 av 1902 års modell. Planen är att göra M2 av 1908 års modell sen, följt av Mas av 1950 års modell.
Min nyuppfunna "recycling"-metod böjar ge en viss glädje i byggandet igen! "Vi får se om "gubben" orkar:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
De sista 2 vagnarna i min serie om tidiga malmvagnar. M2 1902 med rak krage, som förmodligen ledde till massa "malm-spill", så 1908 vidgades överdelen på korgen i längdled. Lastkapaciteten ökade marginellt men man slapp väl släppa malmklumpar på spåret framför och bakom vagnen vid lastning????? Går till beta-test i morgon.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
I väntan på att mina betatestare skall vakna till så tog jag mig för att sätta malmbromsslangar på mina totalt 12 malmvagnar (alla utom Mas 1950). Dessutom gjort om dom "eländiga" säkerhetskättingarna. Mycket jobb(och tråkigt) att lägga in allt i 12 vagnar och 4 lok, men "trägen" vinner till slut!?
Detta med säkerhetskättingarna är intressant! På den "engelska" tiden hade nog(?) vagnarna och loken vakuumbroms och om ett koppel slets av så fanns det inget som bromsade vagnarna, så då var det nödvändigt med kättingar. När tryckluftsbroms infördes så bromsades väl(?) vagnarna automatiskt när slangarna slets av. Du får rätta mig om jag har fel, Korvtiger! Några bilder som illustration: Kättingkroken var så tung så den p.g.a. gravitationen höll den andra vagnens kättinglänk i ett säkert grepp.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Helt korrekt som du säger om tryckluftsbromsen, Vid lossad broms med en tryckluftsbroms så håller ledningen ett tryck på 5kg/cm2 . Om ledningen går av, eller om den läcker för mycket så sjunker trycket och slår till bromsen. (Nödbromsning, med full kraft om en koppling går av)
Dock så stämmer inte det du säger om vakuumbromsen, där hade man en behållare på varje vagn där man vid lossning sänkte trycket i ledningen och i behållaren. Vid bromsning så ökades trycket i ledningen och vakuumtankens förbindelse med ledningen bröts och gick istället in till "fel" sida på bromscylindern, vilket gjorde att övertrycket på den andra sidan pressade bromsblocket mot hjulet. Detta betyder förstås att om ledningen går sönder så ökas trycket och bromsen slår till. Kättingarna var nog snarare från tiden då man hade handbromsade tåg. (Om man nu ens hade det?) Ev som extra säkerhetsåtgärd då de tidiga bromssystemen kunde mattas ut. (Knorrs enkammarbroms t.ex.)
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-02-11 klockan 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Korvtiger,
dina djupa faktakunskaper är imponerande och är mig till stort stöd vid byggandet! Bara så du vet!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Idag har det skramlat ordentligt i vagnverkstad, lokverkstad och måleri. Nya hytter till malmloken har snickrats till och inspekteras just nu av "Bromstryckinspektionen, BTI = Korvtiger". Nya realistiska säkerhetskättingar tillverkats. Malmbromsslangarna har samordnats till egna "mesher" + en massa annat. tre bilder på resultatet innifrån Oc-hytten:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Malmtågsprojektet börjar närma sig release och idag blev sista vagnen klar, det är en s.k. smörjarvagn som gick sist i malmtågen fram till 1940-talet och skrotades när rullager införts på alla malvagnar. Lastutrymmet innehöll smörjoljor, fett, oljekannor och fettsprutor. I ena änden finns ett uppvärmt, brädfodrat personalutrymme för smörjare och bromsare.
I sin helhet innehåller Malmtågsprojektet följande: Malmlok: Oa, Oc, Od och Of Personlok: Pa och Pb Snöslunga: A3 med hytt och en snö_dummy_vagn som föreställer igensnöat spår och skjuts framför slungan. Malmvagnar: M1 (maä) i 10 varianter M2 Mas Smörjarvagnen
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
För övrigt vill jag gratulera till det här fina projektet. Verkligen fantastiskt. Snyggt och innehållsrikt. Önskar man hade din talang. Senast redigerad av spyfrog den 2011-03-15 klockan 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Precis så som du säger, man har "vagnar" av snö som man knuffar framför snöslungan. Dessvärre så blir ju de spåren som du inte kör på väldigt rena... Kanske skulle Lan kunna göra en splineversion av snödrivan?
EDIT: Min 1000 post på detta forum, ojoj... ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#101 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Vi får nog hoppas på att de bygger in snö i själva Trainz simulatorn... haha. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Skickar även senaste version till dig Korvtiger som "jubileumspresent"! He,He som Ekan brukar säga.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag menade inte att själva splinen skall snöröjas, utan den skall vara bredvid spåret och kanske på stickspåren så att det ser ut som om de inte blivit röjda ännu. Det blir ju lite konstigt att ha en meter snö på spåret och knappt någon snö alls vid sidan av.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#104 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|