![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Efter förra vintern full av slask, kyla och vägsalt började färgen på avgasröret på min nya moped att bli sunkig. Så småningom började det rosta och det såg inget vidare ut. Idiotiskt av mig att använda mopeden på vintern, men vad gör man inte när det kliar i fingrarna? Redan andra dagen efter jag fått mitt förarbevis föll den första snön.
Jag bestämmde mig i alla fall för att göra något åt avgasröret nu till hösten, väldigt tråkigt att behöva göra det på en endast ett år gammal moped, men det är bara att gilla läget. Jag knallade iväg till Biltema och införskaffade sandpapper, en gummirondell till skruvdragaren och specialbits. Efter att jag fått väck avgasröret var det många timmar med slipning som gällde. ![]() Tänkte att det är lika bra att köra avgasröret rent från all gammal färg, rost och dylikt så gott det går, för att sedan börja lacka på en ren yta. Efter ett par lager med Biltemas Hot Paint som ska klara av temperaturer upp till 600 grader var resultatet följande. Som nytt, om inte bättre! ![]() Jag var väldigt nöjd, och monterade avgasröret på kvällen, för att sedan vid 07.00-tiden dagen därpå testköra mopeden om avgasröret satt som det gjorde, vilket det gjorde. Men där slutar det roliga. När jag sätter mig på mopeden för att köra de 9 kilometrarna till skolan är jag full av förväntan, men när jag kommer fram står avgasröret i ett enda rökmoln och det luktar apa. Färgen har bränts in, eller härdat som man säger, men blivit grådassig. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig ett avgasrör som är 600 grader varmt på en 45 Km/h-moped, även om det är varmt. Det känns nästan som att färgen bränts in och därmed tappat all sin lyster, men jag vet inte? Något jag funderade över var om jag gjort något fel med härdningen, kanske ska man bara köra en kortare sväng med mopeden så temperaturen inte blir så hög? Jag testade i eftermiddags, sprayade på ett lager och det blänkte lika fint som första gången, och körde max 2 km med mopeden, just för att den skulle komma upp i lite temperatur. Och här är resultatet. ![]() ![]() Som synes, har värmen inte ännu nått alla delar av min målning, jag har något i mitten av avgasröret som alstrar mer värme än resterande delar. Men ni ser tendensen, färgen blir grådassig. Hade jag kört en längre stund hade även resten av delarna blivit lika "fina". Därför undrar jag om det finns någon kunnig inom lackering etc. här inne? Eller som använt sig av Biltemas "Hot Paint" och som kan dela med sig av erfarenheter etc. Kanske finns det någon som vet hur man härdar värmebeständig färg på ett korrekt sätt? Funderar som ni säkert kunde ana på att testa en annan färg, men lite mer kvalité från Mekonomen, men tänkte att det kanske finns några med erfarenheter här inne! ![]()
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Det första jag kommer att tänka på är, fick färgen torka ordentligt? Ju tjockare lager, desto längre tid tar det för färgen att torka.
Bättre att spraya flera tunna lager som får torka ordentligt melllan sprayningarna än ett tjockt. Det gör att det kan ta 24 timmar innan delen är klar för användning, så tålamod är bra ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Det spelar ingen roll om färgen får torka 1 timma, 9 timmar eller 32 timmar. Har testat allt.
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
OK, då har vi testat det. Kan inte komma på något mer just nu än det grundläggande som:
* ordentligt rengjort objekt * eventuell grundfärg * torktid * rätt temperatur vid lackningen (den omgivande temperaturen) * eventuell slipning för bättre vidhäftning * omgivande luftfuktighet (vissa färger kan vara känsliga om dom används när det är fuktigt vid appliceringen) Mer än det kan jag inte komma på, men förhoppningsvis finns det någon annan som är mer kunnig.
![]() |
#5 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Kan det inte vara så att det sitter en katalysator i mitten och de brukar väl bli > 1000 grader ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Hej!
Jo man blir ledsen när det blir sådär, men det kan vara som Fredrik säger att det är varmast där i mitten men om ett tag kommer allt det blanka bli matt. (Om du åker på en långkörning på någon mil så kommer du se att nästan allt kommer vara matt ![]() *Dessutom är det väldigt svårt att få tillbaka den blanka ytan när man gör det själv, om man inte har det bästa grejerna tyvärr.
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse Senast redigerad av Basse den 2005-09-19 klockan 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |