![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Om jag kör SJ Xoa7 med AI kommer den upp i en maxhastighet av 62 km/h och det finns inga hinder på en mils avstånd och när jag vill att den skall stanna vid en hållplats med trackmark (inga hinder fram till denna) börjar den bromsa över 1000 meter innan och när 500 meter återstår är hastigheten 40km/h och detta håller den till ett 30-tal meter från trackmarken. Går det att göra något åt detta? Älskar tåget sedan min ungdom då jag reste en hel del med det. Och ljudet är perfekt.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Jag hade samma problem med HNJ Dem banan att tåget gick långsamt ute på
linjen mellan 2 stationer. Avståndet mellan stationerna kunde vara upptill 8 km. Varje station har en STL semafor som infartssignal. Vad jag då gjorde var att lägga in osynliga signaler(STL osynlig master 3.12) utefter banan med ett avstånd mellan dem på c:a 3 km. Då höll tågen hastighetsgränsen som var satt till 60, 50 eller 70 km på banavsnittet. ![]() Vad detta beror på vet jag inte?? Kanske har med "drawdistance" att göra? En idé vore att utöka denna distans och kolla? Eller en fråga till N3v:s helpdesk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Hej!
Har haft samma problem. Testade och fann att det svenska signalsystemet inte "når" längre än ca 9200 m. Har man dessutom vägskydd på sträckan förkortas avståndet ytterligare (Jag vet inte varför). Framförvarande huvudsignal blir inte igenkänd. Uppfattar signalsystemet att signal saknas kommer största tillåtna hastighet att halveras av AI. För att bibehålla hastigheten behöver alltså avståndet mellan två huvudsignaler vara kortare. En bra idé är alltså att sätta ut en signal så att avståndet mellan huvudsignaler blir kortare än ca 9200 m. Testa i property-rutan för signalen.
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
När jag byter till SJ Xoa5 går det klockrent. Fler signaler hjälper inte. Något i scriptet till Xoa7 måste vara fel. Kan maxhastigheten ha betydelse?
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]() Citat:
Tog bort manövervagnen och då gick det som det ska! Ändrade sedan config filen för manövervagnen avseende engine sättningen, dvs <kuid:328014:100033> ändrades till <kuid:328014:1172>, vilket fick tåget att fungera nomalt i AI mode. Obs. ändring på 2 ställen! Har ett minne att jag också fick göra detta på X2000 och Kamelen. Testa så får du se och återkom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Tack. Nu fungerar det perfekt, går upp i 89km/t och stannar vid trackmark som det ska.
Åkte själv många gånger på 60-talet till en hållplats som hette Frostavallen norr om Höör och var Skånes skidcentrum. Tåget stannade bara 1 minut då hållplatsen låg på stambanan (borta för länge sedan) Vid ett tillfälle fick jag hjälpa konduktören och vräka av alla skidor som låg i baggagedelen av loket och sedan hoppa av i farten. Det var tider det. Ursäkta min nostalgi men ljudet i loket sitter kvar i huvudet. För den som vill veta mer. https://banvakt.se/hassleholm-hoor-e...ostavallen-hp/
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |