![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Som jag tidigare meddelat har jag hoppat av Tane. Ersättaren blir Inlandsbanans slutspurt Filipstad/Persberg – Kristinehamn i 2010. Det blir nöjsamt.
Bengan har omvandlat Inlandsbanan till 22 cdp-filer med inritade spår i DEM. Ett jättejobb. Jag har laddat ner 3 av filerna, det tog nästan 3 timmar. Precis som med Nynäsbanan kommer Inlandsbanans södra avsnitt att få sin egen tråd i vilken jag redovisar byggants gång. Det första man gör är att leta rätt på en station vars placering man kan bestämma med stor säkerhet. Utifrån den stationer mäter man ut avstånd till andra viktiga stationer för att få koll på 2010-banans tillförlitlighet. Jag har hittat två stationer som jag tror hyggligt stämmer; Storfors (26 kilometer norr Kristinehamn) och Daglösen (36 kilometer). Mätningarna görs på två sätt; dels med hjälp av Google Earth, dels 2010:s mätverktyg. Jag har stor erfarenhet av mätningar i DEM-banor, men resultatet den här gången förbluffade mig. Storfors hamnade 20 meter fel (för långt), Daglösen 42 meter för kort. Det bör påpekas att när man placerar ut stationerna har man god hjälp av vägarna i DEM-kartan. Efter vad jag hittills sett kan jag bara konstatera en sak: Bengan har gjort ett proffsjobb med Inlandsbanan! Men avstånden kommer ändå inte att stämma i slutändan. Anledningen är att de inritade blåa spåren, själva banan, är 30 meter breda (bilden), och dessutom varierar sig självklart en del. Det vågräta sträcket är järnvägen Laxå – Karlstad. Härifrån grenar si spåret mot Filipstad. Jag har själv gjort flera DEM-bnor från grunden, men kan bara buga mig för Bengans jobb med Inlandsbanan. Det bör dessutom påpekas att det jag ger mig i kast med är bara en mindre dels av Bengans Inlandsbanan som finns i helhet att laddas ner från DLS. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Jag ser fram emot ditt bygge. Själv bygger jag Inlandsbanan i TANE med hjälp av Bengans kartor enligt den gamla sträckningen. Har lagt ut spåren från Kristinehamn till Mora samt stationer, hållplatser och vägövergångar.
__________________
nebo |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Att bygga hela Inlandsbanan är häftigt- Jag har valt sträckan Kristinehamn - Filpstad, en liten del av själva banan, därför att jag räknar med att den tar ett år att bygga. För närvarande håller jag på med Kristinehamn. Det tar väl ett antal dagar till.
Har du gästat "bangarder.se"? Rekommenderas. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
|
![]()
Jag använder bangardar.se. Banan kommer att bli en blandning av nutid och gammalt. Bangårdsritningarna är från 1930-talet. Ett litet problem är att det är en nivåskillnad på upp till tio meter mellan DEM-kartorna och Järnvägsdatas uppgifter. Använder kartornas uppgifter. Banan kommer bara att gå till Mora.
__________________
nebo |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Det är mina erfarenheter också - och som jag funderat över. En tänkbar orsak kan vara tät skog, vilket ju finns gott om utefter Inlandsbanan. Jag har också märkt att man kan få kraftiga nivåskillnader mellan stora sjöar och skogrika stränder. En annan sak är att det kan bli nivåskillnader inom sjöarna. Om detta har jag ingen teori.
Men man får en rolig bana med DEM och som bjuder på överraskningar då och då och häftig att cabköra i. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Startpunkten Kristinehamn är byggd. Nu kan marschen norrut mot Filipstad påbörjas.
Kristinehamn var en betydande omlastningsstation. Hit kom det tunga godset från bruken norrifrån för omlastning till fartyg. Men stationen var också betydande för SJ-sträckan Laxå – Charlottenberg och Oslo. Passar på med att göra några nedslag i bangården.: Lan:s ursprungliga lokstall med vändskiva har fått en omfattande genomgång. Den nya versionen fungerar förträffligt. Spårplanen kräver en gångbro och en sådan har med viss besvär installerats. Lan:s raffiga gångbro. Problemet är att gångbron måste anläggas vinkelrätt mot spåren, dock svänger Inlandsbanans spår inne i bangården. Lösningen redovisas i bilden. Mina banor är ”omänskliga” men med Inlandsbanan gör jag ett undantag. Stinsen framför sin tjänstebostad klockar tågen under sin fritid. Nisse |
![]() |
![]() |