![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Nå jag sa ju att jag skulle kasta mig över en båt till. Och det blir som Spyfrog vill, en bogserare. Alla sågar och massabruk samt skogsföretag hade ju förr i tiden många små och ännu mindre bogserbåtar för att forsla timmer till fabrikerna. Från 1850 - 1940 var Sverges vattenvägar fulla av små tuffande saker som vi idag knappt kommer ihåg att de fanns. På Tugbatlars hittar man nycket roligt och jag fann både ritningar och en mängd foton på bogserbåten Strömsbruk. http://www.tugboatlars.se/Stromsbruk.htm Den skall få återuppstå i DONJ under namnet Norrsundet.
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Grymt fin idé :-) hade vart grymt med några mindre pråmar till med :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Bygget har påbörjats.
Kjölen är sträckt och skrivsidan under däck börjar ta form.
![]() |
#4 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Mja man vet inte. Om LAn hjälper mig att få den körbar så är den ju till skillnad från ett vanligt flytetyg.... som ett lok.
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jo låter inte fel :-) får man den att guppa lite i vågorna med har du en vinnare :-) för övrigt vill jag bara säga keep up the good work du gör många grejer som e välldigt användbara för oss ban byggare :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
En bra fråga Bjornl: Tror du att bogserbåten klarar slussarna måttmässigt? Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Med 5,2 m bredd så klarar den slussarna galant.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Hej
Nu kan jag gå ock lägga mig rätt tillfreds. Det riktigt tunga jobbet är klart. Dvs. kjölen, däcket men framför allt skrovsidan och reling/hyttsidan. Det är sådant som skall modelleras i flera ledder o det har jag svårt för.
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Schysst björnl, vi har som du skriver behov av bogserare. De var en omistlig del av bruken ända fram till slutet på flottningsperioden på 70-talet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Hej igen
Det har varit lite tyst men det beror på att jag gort rejält fel så jag var tvungen att hämta andan och svära en hel del... och göra om skrovsidan och relingen. Nu är det gjort så nu kan bygget fortskrida vidare. Skrov, reling och hyttsidor är nu speglade och just nu har jag börjat på överbyggnaden med styrhytt och skans mm. Han som målade vattenlinjen var full men han nyktra bror kommer att gå efter och rätta till den.
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Så...
Otyget flyter för första gången. Det är först när man får in modellen i trainz som man ser vad man gjort för fel. Och det är ett antal, huvudsakligen relaterade till texturer. Som Ekan och korvtiger skulle sagt "gör det mörkare för tusan". Att styrhytt och skorsten bara är dummys säger sig självt.
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ser kanonfint ut Björn.
![]() En nyfiken fråga. Blir hon enbart som objekt eller dyker hon upp i körbart skick också. Tänker inte på något avancerat, så som hytt m.m. Utan bara att hon rör på sig i bakgrunden. OT. Från detta ämne. Fick bara en fix idé tidigare, som kanske passar för D.O.N.J. En stockränna gjord som ett spår. Sen ett lok, som en stock och en passande portal i båda ändarna, som spottar ut stockar i jämn takt i rännan och sväljer dom i andra änden. ![]()