Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-24, 17:53   #1
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard Projekt Ohsabanan

Här har jag tänkt redovisa mitt byggande av Ohsabanan.
Ohsabanan är en smalspårig (600 mm) järnväg som ligger mellan Värnamo och Alvesta i Småland. Järnvägen blev färdig 1910 och var i drift till 1967. 1970 bildades föreningen Ohsabanan som varje sommar kör museitåg. Järnvägen går mellan Ohs Bruk, där ett pappersbruk fanns, och Bor. I Bor var det omlastning mellan normalspår och smalspår. Järnvägen är ca 14,5 km lång.

För den som vill läsa mer om Ohsabanan så finns föreningenshemsida: http://www.ohsabanan.com/
Det finns även lite böcker om järnvägen, t ex, "Skogen tar tåget" och "Ohsabanan och Rusken runt - en resa i natur och kultur".

Till mitt bygge använder jag mig av en DEM-karta över det aktuella området. Jag har tänkt att bygga järnvägen som den ser ut idag. Om jag har ork kanske jag gör en version som den såg ut någongång mellan 1910 - 1967.
Jag har även tänkt bygga Bors normalspåriga station.

Här nedan visas en bild över området.

Hoppas du tycker detta projekt verkar intressant!
Ursus94
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ karta2.jpg (193.3 KB, 422 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 18:08   #2
Egonrow
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 140
Thumbs up

Detta verkar mäkta intressant!! Här kommer de första hejja-ropen
Ser fram emot fler bilder!
Egonrow besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 20:07   #3
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

Tack Egonrow! Hejja-rop lär nog behövas, det är rätt mycket att göra
Än så länge har jag inte gjort så mycket, bara lagt ut rälsen. Förutom det ser det ut som ett månlandskap med lite blå fläckar!

Skickar med två bilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Linje.jpg (44.3 KB, 415 visningar)
Filtyp: jpg OBJ Tåg.jpg (51.4 KB, 416 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 20:50   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Kul att du fick till det och att du har startat en tråd om det hela. Hoppas att det blir lika spännande att följa, som D.O.N.J-tråden.


Men jag tänker sticka in med ett inlägg här, som jag kanske egentligen skulle ha lagt i den andra tråden.
Vill bara upplysa dig, innan du har kommit för långt med spårläggning och annat bygge.
När du gör kartan och använder dig av HOG, så kan du lägga in samma kartbild en tredje gång på denna plats (se bild). Sen kan du justera i linjen under, hur många bord bortom spåret du vill ha kvar. Så plockar HOG bort alla dom övriga borden för dig. Annars får du senare sitta och plocka bort dom för hand. Finns bra många bord, på din kartbild, som du aldrig kommer att använda.

Bygger du banan enbart för Cab-körning, då skulle jag rikta in mig på ett bord från spårdragningen (alternativ 2 bord). Vill du ha för båda varianterna, Cab-körning och även kunna titta på tågen på håll, så skulle jag köra på 3-5 bord från spårdragningen beroende på hur kuperad terrängen är.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image3.jpg (199.7 KB, 412 visningar)
Filtyp: jpg Image4.jpg (213.8 KB, 412 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 23:29   #5
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard

En liten uppdatering!
Jag har inte hunnit göra så mycket, men de mesta av spåren är lagda. Det är bangården i Ohs som skall göras färdig. Annars är bangårdarna ganska färdiga. De plus linjen skall justeras lite innan jag är nöjd.

Bild 1: Bangården i Ohs. Där spåret, det står ett lilla lok står på, slutar ska vagnhallen och motorlokstallet ligga.
Bild 2: Visar en av de branta backarna. Den brantaste på verklighetens Ohsabana är ca 41 promille brant.
Bild 3: Järnvägens bangårdar, förutom Ohs, är ganska lika varandra och enkelt uppbyggda. De är i princip bara ett rundgångsspår. Bilden visar Bors bangård.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Ohs Infart.jpg (253.2 KB, 359 visningar)
Filtyp: jpg OBJ Första Backen.jpg (41.9 KB, 356 visningar)
Filtyp: jpg OBJ Bor.jpg (51.2 KB, 354 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 10:18   #6
stora vågen
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Sverige (Falun)
Inlägg: 261
Standard

Riktigt snyggt måste jag säga! en liten undran bara är du säker på det är 41 prommille? då om jag inte missminner mig var ohsabanan kongressicerad (ber om ursäkt för min stavning) dvs ägarna fick statligt bistånd i form av lättare kunna lösa in mark från andra mark ägare för järnvägens ändamål, jo vad vill jag få sagt om jag inte minns fel var maxlutningen till banor av kosta systemet som det även kallades 30 promille med en max kurvradie på 100m ute på linjen?
__________________

stora vågen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009