![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Det blir förvirrande då taggen i config.txt heter trainz-build, fast det handlar om Trainz Version. Den taggen borde heta trainz-version i stället, med det är omöjligt att ändra på nu som ni förstår. Det som är viktigt är att Trainz Version har samma nummer eller högre än den version som tillbehöret (objektet, asset) har (trainz-build i config). Det är det som gäller, inget annat. Den build som ni har på själva utgåvan av programmet (och patchar) är bara ett index som talar om vilket nummer i ordningen som Auran/N3V har kompilerat denna version. Och då gäller det alla versioner från begynnelsen till TS12. T.ex. TS2009/SP4 har samma version (3.3) som TS2010, och där är alla assets, och banor som ni bygger kompatibla med varann. Att TS2010 kan skapa olika lager, men inte TS2009, ligger i användargränssnittet. TS2009/SP4 kan alltså hantera lager, men man kan inte välja dom (och skapa nya), i Surveyor.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-12-23 klockan 16:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Som vanligt; mycket bra beskrivning Svenolov. Versionsnumret är det viktiga, vilket jag misstänkt men inte helt förstått.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Ja Nils, versionsnumret är det viktiga. Versionen indikerar grundbulten i kod, hantering av grafik, hantering av klasser (assets) etc.
Build numret är av underordnad betydelse. Om programmet kommer från en speciell utgåva från en butik, eller Steam, eller från N3V har alltså inte någon betydelse för kompatibilitet. Men sen kan det ju vara skillnader på utgåvorna ändå, beroende på hur "bygget" ser ut. Det känner vi till, vid det här laget. Oftast ligger det i användargränssnittet, alltså det som ligger på ytan (jag vet att t.ex. att Steam har en del tillägg för att hantera uppdateringar, och sån't kan ju ställa till en del fenomen som inte en annan har). I detta sammanhang så passar jag på att poängtera att det är versionsnumret som är det mest viktiga att tala om, om man vill ha hjälp med någonting.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-11-04 klockan 15:42. |
![]() |
![]() |