![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
När jag ändå gräver i gömmorna hittade jag det B-lok jag påbörjade för ett halvår sen. Jag tänker inte dra in honom i nåt triangeldrama med Ke och N, men när jag ändå kör min recycling kunde jag inte låta bli att leka lite med drivboggin. B kommer nog så småningom den med ? B-maskinerna fick ju dra det mesta så dom förtjänar väl beteckningen "Allround" och var hårt belastade när det begav sig ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Jag måste säga att det är kul med ditt plötsliga sug på att bygga ånglok!
![]() Dock så håller jag med dig, bygg klart Ke och N. Sen om du fortfarande är sugen på att bygga ånglok så kan du ju bygga B om du vill. Personligen så är B loket är min absoluta favorit bland svenska normalspåriga ånglok!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Hoppas att du har kvar suget för ånglok efter N och Ke, då B-loken är helt fantastiska maskiner, inte bara till utseendet, utan även för oss som av och till får jobba med maskinerna, underbara skapelser, om än ibland en aningens stora!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Varför har du en tvärsnittsritning på ett A-lok?
B-loket är definitivt ett av Sveriges riktiga slitvargar på järnbanorna.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Fått några bra ritningar av Kenta och var tvungen att göra nya backdrops och sen gav det ena det andra och jag började släpa in F-lokets mesher och texturer i B-loks-mappen. Det är så kul att min "recyclingmetod" fungerar så bra, men man får flytta, skala och bända en del, men det går "oändligt" mycket fortare än att bygga allt från scratch!? Mycket lir kvar men det artar sig. B-loket var en bjässe, inte lika högrest som F-loket, men har man stått vid en B-maskin känner man sig liten (speciellt Åssbons fjälla Beda ;-). Herrljunga Lokstall (Järnvägsmusei Vänner) håller på att renovera B 1135 och jag har varit där och gjort några reportage för "Järnvägshistoriskt Forum" så det blir den jag bygger.
Några bilder kanske:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Mäktiga saker, B-maskinerna....
De var väl också SJs bästa arbetshästar innan elektrifieringen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har fått hytten att fungera (ett otroligt hoppande mellan bygg och Trainz, som tar en evig tid):
T.o.m. gjort en screenshot som N3V kräver! Eldare "Skitige Åsskar Nilsson" har tappat det stöd han hade när han inte skyfflade kol på PB15, så vad är väl naturligare för Åsskar att stödja sig på mellan kolskyfflingarna än en flaska Lyckhoms Ljusa, märkligt nog stannar den kvar i luften medan Åsskar skyfflar kol, högre makter måste bevara pilsnern från åverkan?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Gällande hytten så kan jag se om jag inte har lite bilder liggande på just en B hytt.
Annars vill jag bara påpeka att det är nedsänkt i golvet framför pannan, för att det skulle vara lättare för eldaren, osäker i skrivande stund ifall det är standard på alla B lok, eller om det bara är på vissa. Vet att 1312 har det iaf. Sen är insidan av lokets hytt klätt i träpanel och ska till och med vara någon slags bäsch historia. Men annars set det väldigt bra ut! PS: Glöm ej injektorerna ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Marcus, det återstår mycket på hytten att göra än, det är bara en bas än så länge för att se att reglage och annat funkar.
I övrigt har jag gjort en variant av B-loket i lite modernare tappning, med norrlandhytt och ny logga på tendern samt det höga kolskylet. Undrar om man hade norrlandsplogar monterade där uppe på vintern. Jag har ju nåra som kan växlas in!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Ser väldigt bra ut!
Vet ej om du har missat det eller bara inte hunnit med den punkten. Men ledstängerna vid stegen buktar ut vid i den nedre delen. Vilket syns ganska bra på denna bilden: http://www.modellrallaren.se/evenema...er/b_gavle.jpg Hoppas inte att jag tjatar för mycket nu bara! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är bra att ni påpekar saker och ting! Jag rättar till dom efterhand. Polygontalet kommer väl att stiga men, men.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |