![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2010
|
![]()
Har börjat med 3d modulering i 3d studio max. Allt går jätte bra förutom då ett problem som jag stöter på vid exporteringen. Vad betyder egentligen "Material' 03- default' name is invalid. Material should be named and have a m. material suffix." Och när jag byter namn på material så kommer ändå denna meddelande upp.
3dsfråga.JPG Och annan grej också. Vad innebär the texture is not a power of 2? Är det någon duktig som kan hjälpa mig med detta? 3dsfråga2.JPG |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Duktig vet jag inte om jag är men jag har iaf stött på problemet att texturen inte är power of two.
En textur i Trainz måste vara delbar med två. Ex: 128px, 256px, 512px Jag tror också att du inte kan ha större skillnad mellan bredd och höjd än 8 ggr. Om jag inte missminner mig är felmeddelandet för båda dessa fel att det måste vara power of 2, så du kan alltså först kolla om texturen har siffror som inte är delbara i två och sen om någon del är större än 8ggr större än den andra delen.... Gilltiga textur storlekar blir mao t.ex. 512x512 medan 1024x16 är för stor skillnad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Liten rättning, power of two innebär inte att det är delbart med två utan att man kan få talet med 2^n där n är ett heltal. (för er som inte är så bra på matematik: talet skall gå att få genom att multiplicera 2 med sig själv ett antal gånger, alltså, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 osv...)
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2010
|
![]()
Tack för ett snabbt svar! Fick det att funka i trainz. Känns grymt att kunna se sina egna grejer i trainz. Snart dyker något upp i downloads tråden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Matrial måste namnges enl. standard som finns på TrainzDev Wiki.
Typ xxx.m.onetex för normala enkla material.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hmmm. Jag tycker det verkar som att Blender exporten får in dem i Trainz utan att man sätter namnen så.... kan det möjligen generera en varning eller går det alltså inte alls? Isf antar jag att Blender exporten sätter namnen rätt då.
|
![]() |
![]() |