![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
I känd "folk tar sig vatten över huvudet" stil så har jag startat ett projekt som jag nog inte riktigt visste hur stort det skulle bli när jag började....
Som ni anar av titeln gäller det alltså Dalarna - Ockelbo - Norrsundets Järnväg, 891mm smalspår i dryga 80km. Nuvarande status är att Transdem användes för att göra marken, så den grundläggande topografin är på plats. Vidare finns det spår över hela sträckan. Problem finns med sträckningen från Wij bruk, förbi Ockelbo och till Östby pga det där inte finns några bra "spår" kvar av sträckningen på Eniros flygfoton. Exakt placering av ytterligare några stationer är svår pga bebyggelse - men jag har iaf ritningar över alla bangårdar mm. Färdiga bangårdar är Åbydal, Ryssjön, Brattfors, Stora och Lilla Björnmossen, Flaxen och Nybrån (osäker placering av stationen, kan diffa på några hundra meter). Bilder på det hela kommer när jag har mer att visa upp. Det hela har utvecklats till en intressant historisk resa.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Spännande!
Ett tips om du söker översiktskartor är ekonomiska kartan, en kartserie framtagen av lantmäteriet mellan 1935-1978, över hela Sverige i skala 1:10 000. http://historiskakartor.lantmateriet.../s/search.html Leta reda på en plats där järnvägssträckningen gått, tryck sök(zooma in om du har för många resultat) och välj Ekonomiska kartan i första delen av tabellen (ibland finns flera om du söker i en skarv mellan kartdelarna. Där har du sedan kartan (du måste dock installera ett plug-in program för att visa dem) Ekonomiska kartan ger också en ganska så bra grovskiss på hur spåren ligger på stationer. Banvaktarstugor och stationer/hållplatser är utsatta för det mesta. Kontrollera dock årtalet den kartdelen är ritad, det kan variera ganska mycket. Kollade lite snabbt och hittade Jädraås från 1954 Även Generalstabskartan kan vara intressant ibland, men oftast är den upptecknad på sent 1800-tal. Jag hittade även en karta över originalsträckningen på DOJ från 1905: http://historiskakartor.lantmateriet..._ktun=0002vdcu EDIT: Även Ockelbo-Norrsundet, daterad 1897: http://historiskakartor.lantmateriet..._ktun=0002vdct
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-02-10 klockan 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Ja, jag hittade historiska kartor redan tidigare men begrep inte att man skulle söka för att hitta kartan!
![]() Tack så mkt för linjekartan, den kan nog vara till hjälp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tyvärr hade Lantmäteriet sina Historiska kartor stängda i helgen så istället för att slutföra Ockelbo och tittar på Östby och Wittersjö så blev det att räta ut linjen mellan Tallås och Linghed samt åtgärda Åbydal.
Vidare hann jag påbörja Norrsundet och fick det hyfsat - måste dock stämmas av emot kartorna. Visst landskaps har påbörjats. Förbereder också flytt av banan från TS2009 till 2010 för användning av Speedtrees mm men har problem med att jag inte kan radera räls i TS2010 - Trainz kraschar om jag missar så allt rälsarbete bör vara klart till 95% innan jag flyttar över. Här följer en bild på spåren i Åbydal. Bakom ryggen på oss så är viadukten över Ostkustbanan. åbydal_station.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Kort status uppdatering:
Nu är det mesta av spåret klart. Alla stationer och lastplatser finns på plats rent spårmässigt men det behövs naturligtvis fixas saker och ting, med ett undantag: lastspåret ner till Höstbodarna är ännu inte tillrättalagt i rätt spår. Detta ungefär 1 mil långa lastspår skall fixas i veckan - samtidigt har jag börjat med landskapet uppe vid Ryssjön. Hålller just nu på och laddar ner alla JVC träd för TS09 och TS10 så jag ska ha lite mera träd att använda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jag har fortfarande inte tittat över stickspåret till Höstbodarna utan istället ägnat mig åt att sätta träd och lägga upp en terräng vid Ryssjön.
Problemet är att jag tappar FPS pga alla träd. Då använder jag ändå träd splines en bit bort... måste se vad jag kan göra för att bättra på det hela. Min dator är också ganska gammal, en 4 år ungefär, så det kan vara tid att byta upp sig... spyfrog_20110221_0000.jpg |
![]() |
![]() |