![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Har en idé om att bygga en serie malmvagnar från M1 1898, M2 1902, M3/Mas 1908.
Om någon har bilder och/eller ritningar på M1 resp. M3/Mas så vore jag tacksam! Lagt upp en "backdrop" i byggprogrammet på M2 så länge. En länk till lite historik: http://www.historiskt.nu/normalsp/st..._riksgr_3.html
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Mas finns i godsvagns PDF:erna http://www.mrw1.se/byggtips/tips.htm
Jag har tittat runt lite men inte hittat några bra ritingar på de olika typer av förhöjningskragar som fanns. Jag scannar ett informationsblad om malmvagnarnas utveckling och skickar över till din epost om det kan vara av intresse. Om du inte hittar ritningar någon annan stans så kan nog ett mail till MalmbanansVänner i Luleå skaka fram ritningar eller hänvisningar till var sådana finns. Skrämande vad fort saker som jag har haft i min att göra lista blir byggda av dig för övrigt, snart är det ju ingen mening att böra bygga på något för helt plötsligt så trillar det in en färdig modell snett ifrån vänster ![]()
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Fantastiskt Lan och mycket efterlängtat av säkert många fler än jag. När man är uppvuxen med det så kallade malmspåret, ett spår som än idag passerar utanför Boden C inom synhåll hemifrån så såg man malmtågen i stort sett varje dag. Oftast dragna av ett Dm2 med 64 st av dessa vagnar på kroken, räknade dem många gånger och kom alltid till just 64, Malmspåret ligger på en upphöjd banvall så tåget kunde ses på mycket långt avstånd, det stannade ofta med loket vid en slags upphöjd kort plattform med en liten kur med en linjetelefon (tänkbart byggobjekt). Tåget kunde bli stående allt från någon minut till bortåt timmen innan det fick klartecken och kunde fortsätta mot Luleå.
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) Senast redigerad av stickanw den 2010-12-21 klockan 00:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Länge sedan jag var här men 'malmvagn' fångade mitt intresse.
Är rätt säker på att Mazz har en Mas rätt långt framme och jag har en Uad (boggievagn) som också är tänkt utvecklas till Uadp & Uadk. Till RailWorks och newS malmbanerutt så klart men det går väl konvertera till Trainz också? /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Lan, dina vagnar som jag betatestade förut (de som du bråkade med lod på, kommer nu inte ihåg vilka.. 6 i namnet tror jag)
Där blev det jobbigt när jag hade typ 200 vagnar. Tror en drastisk lod vid framförallt 200m kan vara trevligt (typ man kör en plane samt alpha kanal
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |