![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Jag öppnar denna tråd på förekommen anledning. Vi kan här diskutera olika bildprogram och hur man tar bäst nytta av de möjligheter som de ger för Trainz.
.Photoshop .Paint Shop Pro (Jasc) .Corel Photo Paint .MS Paint .Andra? Alla är välkomna att posta!
![]() |
#2 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
GIMP
Ett bildbehandlingsprogram som jag hittade gratis.
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
![]()
Jag kör gimp själv och det verkar fungera bra för det lilla som jag har gjort. Fördelen är som sagt att det är gratis och relativt kraftfullt. Det har stöd för lager och så vidare. Ett tipps är att använda mycket lager när man jobbar, framförallt om man räknar med att återanvända eller göra flera varianter av en textur.
I praktiken fungerar nog vilket bildbehandlingsprogram som helst som kan spara som TGA, och gärna har stöd för lager. Appropå texturer så har jag börjat grundmåla med texture paint direkt i blender efter att man har texturemappat, dvs man går på med sprayburken direkt i 3d vyn i modeleringsprogrammet. Det spar mycket jobb med att fundera ut var alla smådelar är mappade och dessutom är det lättare att få en jämn vädring framför allt kring små detaljer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Hej! Hur ska man måla om tåg? Kan nån visa med bilder?
![]() Tacksam för svar. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ni som nyss börjat med 3d-design och ommålningar - lär er Blender och Gimp - det är "state of the art" just nu och kommer att ge många fina tillskott till Trainz. Låt oss gamla 1800-talsgubbar kämpa vidare med Gmax och Photoshop m.m., Vi är väl antagligen mogna för "Ättestupan". Jag har ägnat säkert tjugo timmar åt att förstå Blender och Gimp och skulle gärna behöva en "push up", har studerat Paul Hobbs Tutorial men får inget ut av den!
Man är kanske för gammal att lära nytt? - Snart 90 bast.
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2006
|
![]()
Vad är det för regler som gäller vid eget bruk och vid uppladning av en bild på en repaint?
|
![]() |
![]() |