![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jag har studerat och gjort en del tester med script för svenska signaler för RS och jag har kommit fram till följande:
Programmeringen av signalerna ger stora möjligheter att göra bra fungerande signaler, men det kräver ganska stor kunskap att förstå hur det hela hänger ihop. Det blir svårt att göra signaler som passar generellt. Undantaget är försignaler, repetersignaler och i viss mån shuntsignaler. Med svårt menar jag att gemene man kommer att stöta på problem när de inser att man måste skriva ett speciellt script för just den signal de har placerat ut på sin rutt. Men från min och andra programmerares sida, ger det mycket stora möjligheter att uppnå ett signalsystem som fungerar. Att signalerna är beroende av ”links” är genialt, men betyder att det kommer att bli en uppsjö av varianter av en och samma signal. Det är inte bara antalet ”links” som avgör detta, utan att dessa ”links” måste också ge rätt meddelande till signalen beroende av vilken funktion den har. Det går att göra generella signaler som kommer att fungera hjälpligt, men många varianter blir det. I och med att RS inte har givit ut någon API referens så vet jag inte vilka funktioner som finns tillgängliga när det gäller tracks, trains o.s.v. Det finns många frågetecken. Frågor som jag just nu har: Det går att känna av när ett tåg befinner sig inom ett block, om tåget har passerat minst en ”link” (under runtime), men hur gör man för att känna av detta när man har placerat ut tåg/vagnar på ett spår från startup (vagnar som står stilla)? Detta är viktigt för att shuntsignaler (dvärgar) ska fungera bra. Blinkande signaler måste vi ha: Finns det någon parameter i signalens blueprint som ordnar detta, eller är det upp till scriptet att hantera det? Om inte informationen finns i signalens blueprint, tror att ändå att det går att ordna i scriptet. Jag väntar tålmodigt tills RS släpper en API referens.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2007-11-20 klockan 14:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Har studerat dokumentationen en del, men inte färdigt än. Jag är dock nöjd med vad jag ser, mycket likheter med MSTS och jag tror nog att man får in tillräckligt med information för at få fram "typsignaler" som in te behöver typprogrammeras på plats. Det är lite av en förutsättning för att ruttbyggare ska kunna signalsätta en hel rutt på ett effektivt sätt utan att behöva vara programmerare.
Blinkande lampor definieras genom följande parametrar: LIGHT_FLASH_OFF_SECS =0,4 LIGHT_FLASH_ON_SECS =0,6 I exemplet alltså 0,6 sekunders till-tid och 0,4 sekunders off-tid. Angående ledigt block, så kan man få eko på både om det är fordonsrörelse in i blocket, ut ur blocket och/eller blocket helt enkelt ockuperat. Så, men preliminära reflexion är nog att det mesta är på plats, med reservation av ATC-funktionalitet som jag inte studerat möjligheterna för än. Jag är mycket förtjust över att det finns en debug-mod med nu, det gör mig ganska komfortabel att vi får ihop ett svenskt signalpaket med hög funktionalitet. Nu gäller det bara att få ihop lite tid o roa sig med det oxå... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Bra att blinkande sken sköts på detta sätt, men vad göra när en signal kräver både fast och blinkande sken? Angående ledigt block så stämmer det med vad du säger, som jag också försökte förklara, men hur känner man av om det redan från start finns utplacerade vagnar på ett spår, exempelvis på en bangård? En annan viktig sak som kanske inte gäller signaler direkt, men framför allt ett klarerarsystem, är att man inte kan låsa en växel eller tågväg. Det är tydligen fritt fram för föraren att lägga om växlar närhellst han/hon vill.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Signalen tittar redan från start på framförvarande block huruvida det är upptaget eller ej. Klarerar-system är ju en intressant aspekt. Att kunna göra tåganmälan, låsa tågvägar och hela allt vore ju väldigt trevligt. Men, då börjar vi också tangera multiplayer lite granna. Kan inte på rak arm säga att det går att implementera i denna version, men vore mumma om det gick nu eller på sikt. Dock får man ju inte kör-besked om en önskad tågväg är ockuperad, men det är ju en annan historia. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Citat:
Jag gjorde ett test enligt manualen och prövade en engelsk och en tysk signal (med 3 'links', inte någon shuntsignal). På jävelskap placerade jag ut ett fordon på den ena länken. Jag ändrade tågvägen till detta spår, och kunde bara konstatera att båda signalerna gav klarsignal.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Vad gäller blinkningar, det är den logiska lampan man definierar. Dvs, det är skillnad på lampan i "klar" funktion respektive samma lampa i "vänta stopp" funktion. Exempel på det är ju V-försignalen.
Nu har jag ju inte börjat o laborera med signalerna till KRS än så jag torrsimmar än så länge. ![]() Dina tester med upptaget spår låter dock inte bra, ska prova och läsa på djupare om det oxå. Det är ju lite av en grundbult, fungerar inte det så blir det ju pajas av det hela. En aktivitet startar ju normalt med mängder av redan utställda fordon, som i så fall inte skulle upptäckas av analkande tåg... Vi får kolla vidare på den punkten. |
![]() |
![]() |