Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-12, 23:42   #1
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post KFJ (Fd NDK 4.0)

Hej!

Startar en ny tråd om denna rutten som jag håller på med så slipper man allt det gamla...

Jag bygger som sagt om denna rutten och har kommit en bit på väg...Jag kommer att göra som så i en första etapp att sista biten av rutten kommer att vara dansk och till största delen är rutten svensk.
Varför nu detta?
Jo, som jag skrev tidigare så finns det en enorm bangård i slutet av rutten och den vill jag gärna behålla till största delen och sätta ut gantrys där, ja då skulle man inte gjort något annat under dagar och nätter, dessutom så skulle RE flippa ut och då blir det inget alls av det...
Men jag har testat idag och kollat vad man kan göra för något där borta så att man kan få hela rutten svensk. Genom att riva upp en hel del spår så skall det fungera och man får ändå med en hel del av bangården. Men det kommer i så fall i nästa etapp...
Men men den som lever får se

Kommer att sätta gantry (vilket till största delen är klart genom den automatiska funktionen, skall nu justeras vid stationer och liknande) vid stationer där "stambanan" går...Resten kommer att vara strömlöst i denna etappen. Så på bangårdar rullar enbart diesellok...Kan vara trevligt detta ochså

Dessutom, på begäran, så kommer det att finnas en snutt smalspår...Spåren är lagda till viss del, skall bara forma till slutet av den biten...

Så bygget går framåt, men vänta inga större underverk att det skall vara färdigt under den närmaste tiden, det finns ju annat här i livet ochså.

Det var väl allt för denna gången, jo förresten, ett par bilder skall väl ochså vara med...

MVH Kenneth

PS KFJ är ett arbetsnamn på rutten. DS
Bifogade bilder

Gammal 2006-11-13, 20:49   #2
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Det ser rejält trevligt ut. Kul med en skåne inspererad rutt.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 21:53   #3
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Ser ut att kunna bli en riktigt trevlig rutt att köra på när den är klar.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 18:59   #4
knebert
Medlem

Hej!

Tack för de orden....Det värmer och man får en kick där bak

Just nu håller jag på med att trimma in gantrys på bangårdar och där den automatiska utsättningen har slarvat...Ett jäkla jobb...
Så det är vad som står på agendan just nu....

Därefter blir det spåromläggning, eftersom det är en dansk rutt som kör med högertrafik så får man bygga om växlar och annat så att det passar till våran vänstertrafik....

Kan tyckas konstigt att man sätter gantrys först och sedan bygger om spåren...Det är jobbigare med gantrys än med spår Har man gantrysarna på plats är det lätt att flytta dom efter spåret...
Som regel så blir det inte så många gantrys som skall flyttas för att man ändrar lite spår...

Innan spårändringar skall påbörjas kommer jag att plocka alla signaler och liknande, allt för att slippa krascher!

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-23, 00:26   #5
knebert
Medlem

Post Status KFJ

Hej!

Ja nu har jag kommit en bit till på rutten...

Det som händer nu är att jag sätter ut gantrys på stationer.

Sen kan jag tala om att hela rutten blir el...Ja, inte på de stora bangårdarna utan på själva "stambanan", det spåret som går från A till Ö...

Har rivit en del spår på en bangård för att kunna sätta stolpar där och dessutom för att signalerna senare skall få plats...Har dessutom plockat bort alla signalerna från rutten eftersom det har skett en omfattande spårborttagning...

Så det byggs vidare på rutten när det finns tid och utrymme till det...Har tyvärr inte några bilder att visa eftersom det mesta är i original fortfarande, men det kommer...

MVH Kenneth
Gammal 2006-11-23, 12:59   #6
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 01:44   #7
yrvind
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard Bra jobb!

Ser bra ut! Visa fler bilder av bygget!
Timrå Red Eagles
Gammal 2008-10-23, 23:15   #8
knebert
Medlem

Hej

Bygget på denna rutt är numera återupptaget.

Skall snart börja jobba igen och då får jag se hur mycket tid det finns.

Har bestämt att rutten kommer att bli "Swe-Dan" dvs att en del av rutten kommer att vara svensk (ca 70%) och resterande dansk. Kan även tala om att den danska delen får el.
Bangårdarna kommer att få el där "stambanan" går, dvs de spåren som går in till plattformarna, resterande av bangårdarna får man tuffa runt med diesel. Detta bara för att man skall kunna bygga bangårdarna lite mer detaljerat. Finns ju en del kul man kan hitta på.
Varför blir det då så här? Ja det undrar jag själv ochså. Kanske har man fått lite ideér från Tottes Swe-Nor-rutt vad vet jag. Det var bara en idé som dök upp. Ochså kanske en liten utmaning att få signalsystemet att fungera och lite andra utmaningar.

När rutten blir klar är ju en fråga som alltid dyker upp här. Ja det vet nog ingen, tycker bara att det är kul att göra något annat emellanåt, men blir den klar så blir den klar. Jag kommer att visa bilder under tiden, kanske man kan inspirera någon annan till att bygga.

MVH Kenneth
Gammal 2008-10-24, 00:01   #9
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Härligt att du tar upp bygget igen. Tänker du dra spåren ända upp till Göteborg?

Senast redigerad av Totte den 2008-10-24 klockan 00:02.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-10-24, 01:05   #10
knebert
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Härligt att du tar upp bygget igen. Tänker du dra spåren ända upp till Göteborg?
Hej

He he....Nej det tänker jag inte göra....Det är ju ingen reel rutt utan helt utan verklighet. Men man skulle mycket väl kunna fortsätta från din rutt in på min och fortsätta till Danmark.... Typ så som de gör på Trainz

MVH Kenneth
Gammal 2008-10-24, 01:13   #11
knebert
Medlem

Hej igen

Jag får nog revidera mitt tidigare inlägg några steg uppåt....Det blir inte el på den danska sidan. Man får köra dieselstånkor och ånga på den sidan...Precis så som det varit tidigare....
Kollade på bangårdarna och skall jag ha el där så blir det i princip spår, gantries och några träd, plattform och förhoppningsvis en station och det gör ju inte rutten levande. Man vill ju gärna ha lite mer.
Hade en tanke att man kunde plocka bort en massa spår så att det inte blev så stort på bangårdarna. Om man gör detta så försvinner en del av känslan samt att det kommer ta en jäkla massa tid att fixa till terrängen runt om och den tiden vill jag inte lägga ner. Ok, det finns stora bangårdar på den "svenska" sidan ochså men jag får kompromissa lite där och göra som jag skrev ovan, det funkar då, men inte på de bangårdar som finns på den danska sidan.

MVH Kenneth

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:16.