Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-19, 20:06   #1
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard Ot

skapar ev ny tråd... igen... kanske
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-25 klockan 21:35.
tufftuff besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 08:03   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Ser verkligen trevligt ut, missade dom där timmarna förra veckan.

Har du något matrial färdigt just nu.

Det blev ju inget Svenska tåg 2006, till hjulmarknaden i år och dom fel som finns på TRS2006 har inte åtgärdats än med någon uppdatering.

Så något nytt, skulle verkligen behövas just nu.
För att intresset ska stanna kvar.

Din Betaversion av C3:an har dom ju förstört genom att inte tillåta Jpg.

Kanske bara en liten uppdatering på den, skulle ge en kick framåt igen med intresset.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-20, 22:28   #3
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard

Nja, det är lite si och så med färdiga saker tyvär. Ständigt vettiga och viktiga ritningar som saknats... bla
Men till B-loket har jag i stort sett de ritningar jag behöver för en Trainzmodell iaf. Har knappt haft en enda konstruktionsritning tidigare, men nu har jag några

C3 är inte förstörd. Att jag ens använt jpg till den beror bara på att jag hade snigelmodem på den tiden och att det inte var möjligt skicka en så stor fil det annars blev.

Du kan alltid konvertera samtliga jpg-filer till tga och ändra i *.texture.txt filerna!
gör så här (exempel = buffert.texture.txt):

Primary=buffert.jpg <-- ändra "jpg" till tga!!!
Tile=st

..då tror jag det ska fungera. Glöm inte att även byta hytten mot en ånglokshytt
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2006-01-30 klockan 16:46.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 09:11   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Tufftuff.

Trodde att texturerna låg kodade i mapparna, men det gjorde dom inte.

Men nu vart jag inte alls klokare, när jag tittade i mapparna.

Loket borde ju vara helvit, om nu TRS2006 inte läser Jpg.

Dey enda som är vitt, är någon pryl på vänster sida (inringat på bilden nedan).

Löphjulen, drivhjulen och tenderhjulen är ju boggie och har egna mappar.

För drivhjulen hittar jag texturer och de är ju dom enda hjulen som har texturer på bilden.
I mapparna för löphjulen och tenderna, finns det inga texturer och det är ju dessa som är vita.
Vart kan dom ha tagit vägen.

Nedan, är även dom 4 Jpg bilderna som är i mappen för loket.
Om det nu är, så att TRS2006 inte klarar av Jpg.
Så borde ju loket vara vitt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg buffert.jpg (17.8 KB, 308 visningar)
Filtyp: jpg c7.jpg (157.8 KB, 302 visningar)
Filtyp: jpg c7panna1.jpg (34.9 KB, 308 visningar)
Filtyp: jpg c7panna2.jpg (19.2 KB, 305 visningar)
Filtyp: jpg BJ C3.jpg (136.7 KB, 286 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 21:24   #5
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard mera OT

Hmm... jaha var det så det såg ut! Jag har hört lite olika saker om hur loket fungerar i TRS2006. Någon hade sagt mig att det var just jpg-texturerna som var vita.
Och jag har för mig att det bara var de större texturerna jag använde som jpg, de mindre är tga så som rekomenderat av Auran

Men nu vet jag inte... Den inringade delen har iaf en opacity på sig. Det som blir vitt borde väl ha med texturerna att göra iaf!? Kollat att just texturerna ens finns med i de mappar de ska ligga i?
En sak jag funderar på om det kan vara så att någon textur är 24-bitars eller kanske tom bara 16-bitars. Vanligtvis gör jag de flesta texturer som 32-bitars

Tyvär kan jag inte kolla sådant här själv, för den lilla uppdateringen som kallas TRS2006 är inget jag har, och inte planerar skaffa heller.
...Köper hellre fler ritningskopior för de slantarna
__________________
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-21, 21:30   #6
tufftuff
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , .
Inlägg: 497
Standard Ot

Om det saknas några texturer och dessa fanns i TRS2004 ja då är det TRS2006 som gör något tokigt

en sak jag kom att tänka på... vissa texturer kan ha haft åäö i sina filnamn.. kanske det isåfall fungerar döpa om dessa och ändra samma fil i *.texture.txt!? Värre blir det om åäö inte tillåts ens i namnet på texture.txt-filerna!

Jag har inte kvar allt för denna version av loket utan det jag har på min HD är en uppdaterad version. Där har inga texturer längre åäö (gillar prickarna ju!) och jpg är inget som används heller
__________________

Senast redigerad av tufftuff den 2005-12-21 klockan 21:33.
tufftuff besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009