![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Allo alle!
Jag gillar, som ju de flesta här vet om, att skapa aktiviteter. Något jag gör ganska många, det blir väl några i veckan. Men nu har jag tröttnat på de rutter jag har, de uppfyller inte längre mina "kriterier". Det är så att jag söker efter någon hyfsat välgjord (bättre än JBJ iaf - ursäkta , men det är något visst underligt med den), är enkelspårig och framförallt lång, med hyfsat hög STH (i stil med >80) och elektrifierad. Förlåt, jag vet att det är många krav, men som riktlinje kan väl vara JBJ men mer välgjord, ungefär... ![]() Är det någon här på forumet som känner till någon sådan rutt, bortsett från JBJ då? Tacksam för svar i sådana fall! ![]()
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en. Senast redigerad av Dson den 2005-10-15 klockan 23:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Guest
|
![]()
ProTrains Tauernbahn (komersiell rutt) är både välgjord och till stora delar enkelspårig.
London & Port Stanley Railway (freeware, finns att ladda ner på www.train-sim.com) är ett annat exempel på en mycket bra och välgjord enklespårig järnväg, dock i avsaknad av ett vettigt signalsystem, så att göra komplicerade aktiviteter går inte... |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Har inga bra förslag på långa enkelspåriga rutter, tyvärr... Whitefish 4, kanske?
![]() Men, fastnade lite granna vid JBJ, det du säger om den... "det är nått visst underligt med den"... Kan du utveckla det? Nyfiken, av den anledningen att man inte vill att nya rutter ska bli på samma sätt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Whitefish 4 har jag, den är helskön. En av de bästa som gjorts!
Jo, den är ganska jobbig. Dels är hastighetstavlorna väldigt underligt satt, från 160 (eller vad det nu var) ner till 80 på ingen sträcka alls och dessutom i ett mycket starkt medlut. Sedan tycker jag att signaleringen var lite i stil med hastigheterna också. Men LLJ ser ju ut att bli min drömrutt! Den ser jag extremt mycket fram emot:P
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Aha, då förstår jag... Jag gissar att JBJ ändå va ganska knepig att signal och tavelsätta, då den byggde helt på originalruttens milt sagt knepiga spårläggning, med plötsliga skarpa kurvor och plötsliga lutningsförändringar... Inte lätt att göra vettig tavelsättning då... För mig va JBJ väldigt mycke föregångare vad gäller svensk rutt, så all heder till de byggare som kämpade med den!
He hum... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Ett annat problem med JBJ är väll att det finns ett antal signaler som inte vill visa grönt. Det beror inte på mötande tåg utan något annat.
Magnus |
![]() |
![]() |