Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-01, 10:29   #1
Ken Klausen
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Standard Uppehåll på stationer???

Någon som vet hur man får tågen att själv göra uppehåll på stationer i "autoläget"????... lite trist när tågen bara åker igenom stationerna utan uppehåll.
Ken Klausen besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-01, 10:37   #2
Fredrik
Admin & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jag utgår ifrån att det är senaste versionen av Trainz du har. (TRS)

Enklaste sättet är att sätta ut så kallade trackmarks vid stationen. Jag brukar göra så att jag kallar trackmarken stationsnamn_spar1 stationsnamn_spar2 och så vådare. Sedan får du göra regler som gör att AI-förarna kör till stationerna. Detta gör du genom att använda Drive to trackmark och sedan välja namnet på den trackmark som du vill att tåget ska köra till. Därefter får du lägga till regeln Wait for och tala om hur länge tåget ska vänta.

Hoppas det gav svar på din fråga annars är du välkommen att fråga på nytt

Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-01, 20:06   #3
Ken Klausen
Medlem

Reg.datum: Mar 2004
Standard

Har "trainz version 1 servicepack 3" kan namnge trackmarks men hittar inte var jag kan ge uppgifter till A1 förare.. kanske inte går på min version???
Ken Klausen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-01, 21:48   #4
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Nej, det går inte om du har Trainz 1.

Det man kan göra är att sätta ut en signal ca.50m från önskad stopplats och vara tågklarerare genom att se till att signalen visar stopp, t.ex en växel som ligger fel.

Om det nu är på ett enkelspår kan du göra en "växel" genom att bygga kurvdelen i "växeln" med det osynliga spåret, räcker med en liten bit, och sedan sätta ut en växelställare för att kunna lägga om "växeln mot sidospåret och på så sätt få signalen till stopp (om man nu kan acceptera att ha en växelställare där det inte "finns" någon växel). Det osynliga spåret syns inte i Driver.

Hoppas förklaringen inte vart för rörig.

EDIT: Två bilder som visar hur jag menar

I Surveyor

I Driver

Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har oxå en fråga om stationer! jswmusic Trainz - Allmänt om Trainz 0 2005-01-28 08:53
Hur byter man namn på stationer? DJ Clinton MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 9 2003-11-13 15:36
Plattformar, kontaktledningar och stationer? mpo Landskapsdesign - Trainz 2 2002-12-19 18:05
Hjälp! Avstånd olika stationer m.m. Bengan Off-topic 2 2002-10-17 21:14
STW presenter Stationer och Plattformar! emges Landskapsdesign - Trainz 6 2002-07-13 16:09

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.