![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej allihopa!
Gick in på sidan ikväll och hoppades få ladda ner några saker, men tji blev det.... Hamnade in nån jäkla download-kö nu (har inte hänt förut!) och det var ruskigt många före. Ska det verkligen vara så här på en sida, som man ska kunna ladda ner freeware ifrån? Det tycker inte jag! Då kanske ni säger: Betala medlemskap, förbaskade snåljåp och ladda ner hur mycket du vill..... men det är ju inte så jäkla lätt att pröjsa utan kontokort och jag tycker dessutom hela upplägget är snett. grejerna blir ju payware saker, genom att det kostar att hämta hem dom. Sen kanske ni säger: Det kostar en massa att hålla en sån sida uppe..... men det borde väl ändå den som starta sidan kunna haft med i beräkningarna och det borde väl gå att få lite sponsring, om man vill ha det?????. Som det är nu, så vore det bättre att stänga sidan för dom fria nedladdningarna och göra sidan till en ren payware-sida. Det verkar ju vara så dom egentligen vill ha det!? ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Admin & STW-member
|
![]()
Men om det nu skulle vara som du vill ha det att alla kan ladda ner då skulle det istället bli lite som fenomenet hos Auran, att folk klagar på den låga hastigheten. Att ladda ner i 2-3 kb/s är ju inte kul.
Antagligen har ägaren till siten tyckt att det är bättre att man kan få ladda ner till hygglig hastighet (några få) än att alla ska ladda ner till en urdålig hastighet. Jag ser faktiskt inte vad som är så konstigt med det. Vill jag komma fram snabbare till Stockholm om jag vill åka tåg ja då får jag betala för det. Vill jag att mina värdesaker verkligen ska ha ett bra försäkringsskydd ja då får jag betala för det. Vill jag ha min nya kamera imorgon hos mig, ja då får jag betala expressfrakt. Man får det man betalar för. Det du betalar för i UKtrainsim är åtkomsten till siten, inte innehållet, så att kalla det payware är fel. Då vore det väl payware om jag brände en CD och skickade till dem som ville ha mot att jag ville ha mina portoutlägg betalda. Sedan får vi inte glömma att det är DU och JAG som gjort sidan så populär och det kan vi knappast skylla på upphovsmannen. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Hej!
Ni har rätt båda två enligt mig(hur det nu går ihop? ![]() ![]() Det är alltid något som inte duger som fredrik säger med hastigheten...(även 2-3Kb/sec känns som mycket för mig med ett 33.6 modem[:0] ![]() Olaf "olis" Lindström www.msts-akuten.com - värt ett besök, om du har lust att lära dig nåt om msts... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hej igen!
Jag har visseligen ingen pejling på vad det kostar att hålla en sida av den storleken igång eller hur det funkar riktigt, men att ta betalt för att folk ska få tillgång till freeware saker kan inte vara rätt!???? Dessutom så finns ju dom flesta av dom sakerna bara där, så man blir tvingad att betala, om man vill ha dom! Du (Fredrik) säger att man inte betalar för sakerna utan för tillgången till sidan. Men indirekt blir sakerna payware, när man måste betala för att få tillgång till dom.... Att jämföra SJ eller nått försäkringsbolag med en tåg simulator sida är väl ingen rättvis jämförelse???? Ja, jag tycker detta är fel iallafall. Jag gillar inte när det går åt payware-hållet (det har jag sagt mången gång tidigare!). Det tycker jag förstör, det jag trodde var en rolig hobby. Nu så börjar detta likna mer en affärsidé, som alla ska tjäna pengar på.....mycket tråkig utveckling! Och ja, jag har skickat ett flertal skivor till folk, utan att ta betalt för vare sig cd eller porto.... Kanske är jag som har en sned uppfattning, som inte vill att det ska blandas in pengar i denna, som jag ser det, hobby!? Eller åtminstånde undvikas in i det längsta. Om man vill ta betalt eller inte, ska vara upp till var och en. Men man kan vara rak då och inte smussla om det, utan stå för att man vill ha betalt! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2003
|
![]()
Jag Håller med Pierre till 100%
Om mina projekt skulle komma upp där (vilket jag hoppas att någon medelar mig) så skulle jag kräva att dom tog bort dessa. Att någon annan skall tjäna pengar på det jag gjort ? NÄ INTE EN CHANS Det finns andra sätt att få in betalning för kostnader ex frivilliga bidrag, banners eller sponsning. Att man alltid möts av svaret att tillåtet antal friladdningar har uppnåtts och enda sättet är att betala för att få det man vill ha, verkar i mitt tycke bara vara en ursäkt för att skinna alla. [u]ett litet räkne exempel</u> Låt säga att Svenska 3D-tåg skulle jobba på samma sätt enl räknare besöks sidan av drygt 484000 unika besökare, låt säga att 10% laddar ner saker = 48400 st 25% av dessa vill ej köra snigelfart utan betalar för detta =12100st de skall ha £20 för ett 1 års abbonemang = (1 pund=13,29SEK) £20 x 13,29sek x 12100st =3.216.180Kr DETTA SKULLE GE EN INTÄKT PÅ 3.2 MILJONER kronor/år snacka om att stjäla godis från barn ! Detta är knappast självkostnadspris utan ren och skär OCKER och förmodligen har dom betydligt fler som betalar än så (De verkar ej vilja redovisa detta på sin hemsida) Nä gör som jag bojkotta alla som vill bli feta på att tjäna pengar på vad andra gjort. Ang CD om någon sänder en blank CD med returporto för att få mina projekt , så skulle iallafall jag ställa upp på detta |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Admin & STW-member
|
![]()
Pierre
Du är snäll som bränner skivor till folk och skickar. Det är berömvärt och uppoffrande! Men se det så här: Hur länge skulle du orka bränna och skicka utan att få något för det? Nu kanske det bara är 1-2 skivor per kvartal men vad händer om du skulle skicka skivor till 10 personer varje månad eller 50 skivor per månad. När folk sedan ser att du erbjuder denna fantastiska tjänst kanske det stiger till 100 skivor per månad. Skulle du då fortsätta och göra denna tjänst gratis? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
Jag laddar ner saker i 52.0Kb/s
/Av Tobias 2004 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Guest
|
![]()
All text raderad av
wilburt [8D] Dogs are never inhuman.. |
![]() |
![]() |
#9 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
Med all respekt för att man kan ha olika sätt att se på saker o ting, men jag har dock en undran över din uträkning... Siffran 484000 förstår jag att du fått från det antal gjorda besök till Svenska 3D-tåg, man jag tycker kanske inte att det är ett riktigt bra tal att utgå ifrån? Det är nog snarare antalet registrerade medlemmar som skulle vara relevant i den här räkne-labben... I exemplet Svenska 3D-tåg, så ser jag på huvudforumsidan att det rör sig om dryga 6000 medlemmar... Sen hur många gånger varje medlem är inne och tankar är ju ointressant ur sitens intäktssynpunkt... Med 6000 medlemmar och ett antagande att inte alla har lust att betala en "premium-medlemsavgift", så blir det ju inte i slutänden så många betalande medlemmar i Svenska 3D-tåg-exemplet... Svårt att spekulera i hur många av dessa som skulle vilja kunna ladda hem obehindrat, men om man ser på hur många som är aktiva i forumet, så kanske det stannar vid max 500 betalande medlemmar... Visst, 500 x 250 spänn (?) är även det en betydande slant... 125.000spänn. Men, en bit ifrån flera miljoner dock... Eller oxå har jag missat nått... Man kan se fenomenet ur en annan synpunkt oxå... Jag som ruttbyggare kikade runt lite granna på var man skulle göra av sin rutt så småningom... Kom fram till att ha en egen server eller nått skulle bli rysligt dyrt, i synnerhet när man börja titta på kostnaden för den bandbredd som skulle behövas eftersom en rutt har en betydande filstorlek... I ett sådant perspektiv är jag glad över att det finns siter som uktrainsim.com eller trainsim.com, som har utrymme och bandbredd för att kunna hantera downloadstation för stora rutter. Visst, jag förstår mycket väl att det kan kännas obekvämt och osmakligt att andra så att säga tjänar pengar på freeware-alster. Det tänker jag inte bestrida, men det går ju att så det i ett annat perspektiv också... Det är ändå ganska bekvämt att det på dessa siter finns gott om nedladdningsbara saker. uktrainsim.com är ju nu visserligen svårt att få hem något från om man inte är medlem och det kan man ju tycka blir lite för strikt... trainsim.com är ju ganska rimligt ordnad tycker jag, man kommer så gott som alltid in där om man är lite energisk vid inloggningen... Bara en liten fundering i all välmening. ![]() ![]() LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hedersmedlem
|
![]()
Jag skiter inte pengar och skulle inte ha råd att skicka hur många gratis cd som helst, det är helt rätt....men å andra sidan har ju jag inte satt upp en sida på nätet som erbjuder freeware saker heller, eller hur?????
wilburt: Jag tror uktrainsim har lite fler än 25000 medlemmar!? Och uktrainsim är inte helt reklamfri heller! uktrainsim har reklam på sin sida och tar 20 pund för ett års abonnemang. Jag tror dom har lite fler än 12100 personer, som i pussgurkans exempel, som betalar denna avgift och många är bara intresserade av den fria tillgången till sakerna (freeware-sakerna!) som går att ladda ner. Alltså tjänar dom pengar på freeware sakerna och det är inga små-pengar, som dom vill få folk att tro. Jag tog upp detta, då jag tycker det är snett att betala för freeware saker. Detta är min åsikt och ni andra får tycka vad ni vill! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() För övrigt förstår jag inte problematiken riktigt. Jag håller med Fredrik och ser inget fel i att betala för en "gräddfil" på UKtrainsim. Precis som Fredrik skriver, man får det man betalar för. ![]() Fråga: Om ni inte vill betala - vem skall då betala? Svaret blir kanske att "någon annan" skall betala, men vem är denna "någon annan"? ![]() ![]() Mvh, R o g e ® Moderator Svenska 3D-Tåg Regler |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Guest
|
![]()
All text raderad av
wilburt [8D] Dogs are never inhuman.. |
![]() |
![]() |
#13 |
Hedersmedlem
|
![]()
"Fråga: Om ni inte vill betala - vem skall då betala?"
Motfråga: Vem betalar, på sidorna, där besökaren inte behöver betala för att få tillgång till freeware saker? Sen fattar jag inte hur man kan rättfärdiga att nån tar betalt, för att folk ska få tillgång till freeware saker? Ni kanske har det gott ställt och inte bryr er???? Men ni kan tänka en sekund på andra som inte har det så bra ställt och att dom som lägger upp sakerna faktiskt blir utnyttjade! Det där utdraget får man ju ta med en nypa salt, dom som skrivit det, är ju minst sagt partiska. Och hur kan du vara så säker på att dom på uktrainsim inte utnyttjar nån? Känner du dom eller? Själv vet jag inte, men som jag sagt hela tiden: Att ta betalt av folk, för att dom ska få tillgång till freeware saker kan inte vara rätt! Motorvägar (vad har det med tåg simulatorer att göra????)..... nåja, jag har för mig att vi i Sverige har nått som heter vägskatt!???? Jag har bara luftat min åsikt i detta och alla har väl sin egen. Alla får ju självklart tycka som dom vill, men ingen kommer få mig tycka att detta dolda payware system är rätt!!!! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Admin & STW-member
|
![]()
Här på e-buzz är det jag som betalar och Christians arbetsgivare. När det blev för många downloads som Christians arbetsgivare tyckte införde vi kravet att man måste vara reggad för att kunna ladda ner. Skulle vi öka intresset X 10 så tror jag vi skulle få svårt att ha sakerna samlade här. Då skulle vi antagligen få börja betala och då rör det sig om ganska stora summor för bandbredd är verkligen inte gratis.
Vem har sagt att du behöver betala Pierre? Det är helt fritt av avstå men då får du också acceptera det du får. Du får snällt ställa dig i kön och vänta på din tur. Samma sak gäller sidan du ansvarar lite för - banbyggarna.com. Om trafiken skulle öka för mycket skulle ni behöva betala en större summa än ni nu gör för att kunna ha det fritt. Även där finns det en gräns. När gränsen är nådd måste man få intäkter om man vill kunna erbjuda denna service. Servicen består i att samla saker på ett ställe. Alternativet är alla har sin egna sida men det skulle bli väldigt jobbigt att leta reda på objekt då. Summan vi pratar om på UKtrainsim är 76 öre om dagen ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
|
![]()
Som jag sa förut så vet jag nada om vad det kostar att hålla en stor sida uppe....
Jag tror ingen har fattat poängen och/eller fattat varför jag tycker detta är snett (förutom pussgurkan!). Jag tycker inte det är rätt att ta betalt av folk för att få tillgång till freeware saker. Gör man det, gör man sakerna till payware och utnyttjar dom som lagt upp sakerna! "Vem har sagt att du behöver betala Pierre?" Om alla sidor går mot detta, så kommer ju även jag få betala eller sluta med denna hobby. Och om alla sidor börjar med detta system, så kommer det inte vara några 76 öre om dagen man betalar heller.... Att slå ut nått per dag, är bara för att få nått, låta billigare än det är. Så där håller alla affärer på, som vill lura folk! Ingen betalar väl heller per dag???? Månad, kvartal eller år brukar man väl normalt betala!? Om alternativet är payware sidor, så varför inte ha sakerna utspridda på flera sidor. Man kan ha en sida, där man kollar vilka saker som finns (bilder!) och sen länkas man till den sidan, där den saken finns.... Borde väl inte vara så jäkla krångligt heller!? ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
På ännu ett tag..... | LokKalle | 3D-design - Trainz | 16 | 2005-02-09 08:53 |
Vet någon något om nya Gmax 1.2 ännu? | LokKalle | 3D-design - Trainz | 11 | 2002-11-21 17:43 |
Ännu mera TGV... (många bilder) | Dm3 | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 7 | 2002-09-22 22:55 |
Nä nu börjar jag på ännu ett nytt lok (igen) | tufftuff | 3D-design - Trainz | 28 | 2002-09-11 01:12 |