![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Så är det dags med nästa projekt; berg- och dalbanan DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg) – ett DEM-bygge med början i Mellerud och i nuläget planerad slutpunkt i Bengtsfors.
Det har visat sig av någon anledning att Dalsland är besvärligt när det gäller DEM-bilder. För att få fram en någorlunda godkänd bansträckning har jag fått bearbetat DEM-kartorna i stor utsträckning – från ursprungliga sju kartbilder till tre. Varför berg- och dal-bana? Jo, den är väldig backig och speciellt gäller detta bergsryggen norr om Håverud, det s k Brudrefjället. Bruna påsar ingår i bussarnas standardutrustning. Har själv upplevt sjösjuka passagerare. Själva vägen följer den ursprungliga oxdragarevägen och är skyddad. Järnvägen tar sig fram på något sätt; dels på bergsryggen, dels utefter den. Fortfarande rullar godståg på banan och sommartid livlig turisttrafik; dels på järnvägen, dels på Dalslands kanal . Järnväg och kanal samsas gott och LAns slussar kommer till flitig användning. Två stora utmaningar väntar: Inklämt mellan stupbranta berg och med en fors i botten korsars denna av en akvedukt (vattenbro), en järnvägsbro och en landsvägsbro. Ovan är det gott om flygplan. Broarna i det här korta avsnittet samsas med en dammanläggning, en kraftstation och fyra slussar. Det här märkliga kommunikationscentrat heter Håverud och är en stor turistattraktion. Den andra, avsevärt lättare, utmaningen heter Dals Långed. Här skall en vacker valvbyggd lång stenbro kombineras med en svängbro för järnvägen och två slussar. Det stora problemet är att två av DEM-kartorna kolliderar just exakt på den här platsen. Maximal otur. Hur utmaningarna ser ut kan ni studera i bilderna här under. Byggandet av den här banan kommer att följas upp successivt. Början sker med Melleruds komplicerade bangård av 1928 års modell, mötesstation för fem järnvägslinjer. Även om banorna inte var elektrifierade på den tiden kommer jag ändå att tillåta några ledningsstolpar. Det här projektet ersätter den tidigare tråden ”DEM-bygge av en äventyrlig bana”, som drabbades av diverse eländigheter. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Så börjar DEM-resan mot Bengtsfors. Det sker med Melleruds station från vilken det går ut fem linjer; nämligen mot Göteborg, Falun, Bengtsfors, Oslo och Sunnanå hamn. Stationen var i slutet på 1930-talet omfattande och utrustad med nödvändigt järnvägshotell. Samtidigt pågick elektrifieringen av BJ (Göteborg-Falun) varför några spår kommer att få ledningsstolpar.
Det är tänkt att den här tråden skall, förutom att skildra byggandet med dess kommande stora problem, även bjuda på en del tips för DEM-byggen. Efter att bangårdens satts ut (längd, bredd, fasta orienteringsmärken och stationshuset) måste den planas ut. Bestäm en höjd, helst ett metertal, och jämna ut hela bangården till den blir helt plan. Använd topology-verktyget Used Height. Kolla varenda splinas. Detta är förutsättningen för att rälsspåren skall hamna jämnt och inte bilda trappsteg. Till den här bangården har jag hämtat in Mike 10:s ”kameleont-växlar”. Dessa anpassar sig efter spåren och får samma utseende. Alla spår passar dock inte. En god idé är att innan spårarbetet påbörjas testa spår och växlar. För den här banan använder jag Ekans förträffliga räls (DVVJ) och inbyggda Concreate New (elektrifierade sträckorna). Det här är en äldre bana och då skall Korvtigers äldre signalsystem användas. Bangården är fullt utrustad, dock saknas semaforer (komplicerad historia med tanke på alla ingående spår) och ledningsstolpar. Först när bangården är helt klar, är det läge att klä den med marktextur, byggnades m m. När det gäller växlarna så går det inte att koppla ihop två stycken. Man måste ha en mellanbit vilket förlänger växeln. Detta syns tydligt på godsbangården. Normalt – och enligt spårplanen. skall mellanrummet mellan spåren vara fem meter. Här har jag då tvingats gå upp till sju meter. Tyvärr är växelsortimentet begränsat. Å andra sidan ser växlarna hyfsade ut - och framför allt är lätta att installera. Bilderna här under talar sitt eget språk. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Fel bild kom in - sånt händer. Rätt bild här - hoppas jag.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Melleruds station närmar sig färdigställandet – men fortfarande återstår en hel del justering, framför allt till följd av 2010 larviga lagerhantering med knepig sparhantering som följd. Att få sidoväggarna på Lans lokstall är än så länge stort problem; de försvinner ständigt hur jag än sparar.
Fem semaforer har installerats med ett splitternytt system; en kombination av det äldre signalsystemet och det moderna. Skillnaden ligger framför allt i att signalmaker har utgått och ersatts av Svenolovs nya osynliga klarerare. Det här innebär i förlängningen att AI kan installeras. Bangården innehåller bl a 41 växlar med växelljus och sju spårspärrer. Att få de nya vägskydden att fungera är också problematiskt. Kan det handla om barnsjukdomar? Att byggandet av den här bangården har tagit tid beror på komplicerat utvecklingsarbete och att två andra banor pockar på. När justeringarna är gjorda och spara-funktionen fungerat så börjar marschen på DVVJ (Dals Västra Värmlands Järnväg) mot slutmålet Bengtsfors. Bild 1: Här dyker att godståg, anfört av Vovven47:s A-lok, fram ur skogen på DVVJ-banan. Ett godståg draget av Lans/Korvtigers BJ O-lok på väg mot Kil/Falun. Under HUD-rutan ett av stations två ställverk. Spårplanen är från 1938. Bild 2: Godsbangården och spåren mor Bengtsfors resp Kil/Falun. Den vita byggnaden bredvid stationshuset är Järnvägshotellet. Bild 3: Södra infarten med spår från Göteborg och Oslo med tre dubbla cross over-växlar i svit. T v skymtar ett av DVVJ:s uppställningsspår. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Snyggt Nisse!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Nisse
Verkligt snyggt, skall bli spännade att se det klart
__________________
MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|