Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-21, 16:41   #1
Varis
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard Texture is not a power of 2??? Hjälp

Har börjat med 3d modulering i 3d studio max. Allt går jätte bra förutom då ett problem som jag stöter på vid exporteringen. Vad betyder egentligen "Material' 03- default' name is invalid. Material should be named and have a m. material suffix." Och när jag byter namn på material så kommer ändå denna meddelande upp.

3dsfråga.JPG
Och annan grej också. Vad innebär the texture is not a power of 2? Är det någon duktig som kan hjälpa mig med detta?

3dsfråga2.JPG
Varis besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 16:48   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Duktig vet jag inte om jag är men jag har iaf stött på problemet att texturen inte är power of two.
En textur i Trainz måste vara delbar med två. Ex: 128px, 256px, 512px
Jag tror också att du inte kan ha större skillnad mellan bredd och höjd än 8 ggr. Om jag inte missminner mig är felmeddelandet för båda dessa fel att det måste vara power of 2, så du kan alltså först kolla om texturen har siffror som inte är delbara i två och sen om någon del är större än 8ggr större än den andra delen....

Gilltiga textur storlekar blir mao t.ex. 512x512 medan 1024x16 är för stor skillnad.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 17:12   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Liten rättning, power of two innebär inte att det är delbart med två utan att man kan få talet med 2^n där n är ett heltal. (för er som inte är så bra på matematik: talet skall gå att få genom att multiplicera 2 med sig själv ett antal gånger, alltså, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 osv...)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 18:25   #4
Varis
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 42
Standard

Tack för ett snabbt svar! Fick det att funka i trainz. Känns grymt att kunna se sina egna grejer i trainz. Snart dyker något upp i downloads tråden.
Varis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 22:53   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Matrial måste namnges enl. standard som finns på TrainzDev Wiki.

Typ xxx.m.onetex för normala enkla material.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-21, 23:09   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Matrial måste namnges enl. standard som finns på TrainzDev Wiki.

Typ xxx.m.onetex för normala enkla material.
Hmmm. Jag tycker det verkar som att Blender exporten får in dem i Trainz utan att man sätter namnen så.... kan det möjligen generera en varning eller går det alltså inte alls? Isf antar jag att Blender exporten sätter namnen rätt då.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009