![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kolvagnar var ett viktigt transportmedel i 1920 - 1960-talets Sverige. Det var Bränslet med stort B (olja, vind och kärnkraft var i "embryostadiet"). I Göteborg lade Brattrederiets (minns särskilt "Eivor Bratt" som brorsan jobbade på) Kolbåtar nästan dagligen till i hamnen med last av stenkol från England och lasten lossades bl.a. i L-vagnar. Att dessa vagnar hette "Träkolsvagnar" beror nog på att innan stenkol blev det dominerande bränslet var träkol det mest använda i Sverige - vagnarna byggdes troligen för att frakta träkol från milorna i Finnmark i Värmland och Dalarna (Dan Andersson) till Storstäderna (Lilla Stockholm, Göteborg och Malmö). Ett stycke svensk "energihistoria" bara.
Utlägget i max är klart så nu é dé bar å bygg!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Attans också, jag som hade hoppats på He eller Grf. Då jag hade hittat lite passande texturer. Men det blir lika trevligt med en kolvagn.
http://www.hnjverkstad.eu/bilder/dekal_rimfo.jpg http://www.hnjverkstad.eu/bilder/dekal_konsumfog.jpg http://www.hnjverkstad.eu/bilder/dekal_eve2.jpg http://www.hnjverkstad.eu/bilder/dekal_milda2.jpg
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Några bilder på L:
http://jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=29107 http://www.nbjvm.se/sho.php?id=0148
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
ah vad härligt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Efter att ha byggt G-vagnen så får man massor av delar att använda till L-vagnen så bygget har gått fantastigt enkelt och helt problemfritt, det som tar tid är texturerna.
Litt L byggdes för koltransporter men användes säker under kriget till torv- och träflisdito. Men i Göteborgs hamn gick hon under namnet "sothönan" för hon var nog inte så kul att lasta, många stuvare fick nog "kol" av detta? Nu blir det väl äntligen en svensk "Coal Hopper"!?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|