Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-19, 10:40   #1
Varis
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Unhappy Textur fråga

Hej, har ett problem med texturer och avstånd. Har sökt genom hela forum men inte hittat något till hjälp. Om t ex lägger ut en träd och "går" bort en bit ifrån trädet så ändras träd texturen till en rutnät. Samma gäller flera vägar, spår och bilar. Antar att det är någon inställning som gör att man sparar på grafikminnet och processorkraft. Vet att när jag hade trainz2006 så fanns inte denna problem det blev så bara när jag uppgraderade till ts2009.

Vart går man in och ändrar dessa inställningar. Helt störande när man kan inte se alla detaljer klart.
Varis besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 13:05   #2
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Du går in på options i driver eller i surveyormenyn i övre vänstra hörnet. Kryssa i compabilitymode.
Funkar inte jättebra i TS2010, men man slipper rutiga genomskinliga träd. I TS2009 ska det fungera bättre i.
Gammal 2010-05-19, 19:26   #3
Varis
Medlem

Reg.datum: Apr 2010
Standard

Tack. Det är lätt när man vet. Och så hade inställt in Open GL istället för DirectX. Upptäckte det sen. Nu se man allt när jag checkade in rutan och ändrade till Directx.
Varis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 19:42   #4
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej!
Här är två jämförelsebilder tagna i Trainz 2009 och 2010 på samma bana. Jag har inte ändrat något speciellt i gamma eller så.
Jag tycker att texturen och färgerna är skarpare i 10:an. Det gjorde att gräset blev också lite ljusare och matchade därför inte bakgrunden så särskilt bra. Men överlag tycker jag att det är snyggt, eller vad tycker ni?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg TRS09 grass.jpg (122.5 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg TRS10 grass.jpg (128.6 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg TRs09 stn.jpg (117.0 KB, 95 visningar)
Filtyp: jpg TRS2010 stnpic.jpg (106.2 KB, 95 visningar)
Gammal 2010-05-20, 22:38   #5
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej!
Här är två jämförelsebilder tagna i Trainz 2009 och 2010 på samma bana. Jag har inte ändrat något speciellt i gamma eller så.
Jag tycker att texturen och färgerna är skarpare i 10:an. Det gjorde att gräset blev också lite ljusare och matchade därför inte bakgrunden så särskilt bra. Men överlag tycker jag att det är snyggt, eller vad tycker ni?
Hälsningar
Bygget ser strålande ut, synd bara att du måste byta ut grönsakerna, för att få samma fina harmoni i landskapet, som du har lyckats så bra med på första 2009-bilden.

Jag ska inte börja "gnälla nu igen", 2010:an är säkert bättre i mångt och mycket än föregående ver.
Det tråkiga är, som jag ser det, att man inte ska kunna ta med sej det man byggt i tidigare ver, utan att det varje gång ska bli problem med bakåtkompabilitet och div. andra mindre och/eller större problem när Trainz uppdaterar, förlåt, säljer nya ver.
Och att man ska tvingas till valet av att kanske måsta välja bort sånt som man tycker om mot något som man KANSKE tycker om för att kunna ta del av det det senaste.

Jag kan ju ta mej själv som ett ex.
Mitt bygge som inehåller, jag vet inte hur många baseboards (slutade att räkna när det hade passerat 750), och otaliga, men roliga timmar av byggande, letande av objekt att detaljera med, och sen klicka ut alla dessa objekt,
har hunnit "klicka" sönder ett helt gäng möss, 1000 och åter 1000-tals inställningar, namngivningar mm mm, gör att man blir aningen tveksamm till att byta till en nyare vers. om det isåfall innebär att delar av det man har laggt ner alla dessa timmar på, för att få det så bra som möjligt, helt plötsligt ser halvtaskigt ut, och grejjor slutar att fungera osv.

Kanske inte upplevs som lika besvärligt, om det "bara" handlar om något enstaka baseboard, men skulle bli det pannkaka med mitt bygge, så lägger man troligtvis ner det hela.
Finns liksom ingen inspirition till att börja bygga om sånt som man redan är nöjd med.
Och att börja om från noll med målsättningen upprepa samma bygge igen känns avlägset, då finns inte det där roliga kvar längre, utan bara kravet på sej själv att få till det lika bra igen, då kan man hellre börja med något helt annat, där allt är nytt och okänt från början.

Men Auran bryr sej inte mycket i sånt, dom vill käna pengar, men det känns tveksammt om dom får några mer av mej.

För frågan är ju vad som händer när nästa vers. kommer, med tanke på nuvarande strategi från deras sida.
Blir det till att byta ut och mista ännu mer, och börja om igen?

Jag har i min enfalld trott att man skulle kunna ha det här som ett mångårigt projekt (som gammla MSTS lyckats med till sina användare), och kunna få dela med sej av, när man någon gång i framtiden kännt sej nöjd, och även kanske kunnat glädja andra med, för jag är en sån där udda typ som blir glad själv av att kunna glädja andra.

Men om jag ska fortsätta att harva i gammla ver, och Trainz har hunnit fram till ver 2011åenhalvåtrekvart (istället för att som MSTS, som han komma så långt med gratis uppdat) så finns det väl absolut ingenting av det man har byggt som funkar längre.

Men men, man får väl se vad det blir, än har man inte kastat in handuken (annat än i tvättmaskinen ).

Ock jag som inte skulle gnälla, har till och med glömmt vad den här tråden handlar om egentligen .
Får väl be lite om ursäkt, det här är ju rena trådkapningen.
Gammal 2010-05-20, 23:09   #6
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Jag håller med dig i mångt och mycket och förstår din frustration. Jag kände ungefär samma som du och var tveksam till införskaffandet av den sista versionen. Men jag har inte varit något inbiten banbyggare så för mig blev klivet över till 2010 inte så svårt. Banan som handlar om Bensland startade jag visserligen med i 2009 men hade inte hunnit särskilt långt när jag CPD-ade över den till 2010.
Det enda större överraskningen (besvikelsen) var väl då att JVC och G: gräsvarianterna blev svåra att anpassa till en lämplig marktextur. Förutom då att en hel del övrigt material först var ilsket rött och inte gick överhuvud taget att använda. Det var väl heller ingen rolig sak.
Men det sistnämnda har jag nu lyckats få igång hyfsat med att kryssat i något som heter "compatibility mode". Som Korvtiger sa, det fungerar inte helt fullt ut men ändå.
Jag tycker mycket om de alster du presenterar och delar med dig av. Du är något av min mentor i byggandet som jag försöker efterlikna så gott det går. Fortsätt köra med 2009 så länge du orkar så får vi hoppas att grejorna också fungerar i 2010:an. För då kan jag (och många andra) få glädje av din erfarenhet och ditt kunnande i banbyggandets ädla konst
Hälsningar
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:36.