![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
|
![]()
jag undrar hur lång ett kör pass på läns bussarna man kan ha
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
|
![]()
Vet inte, men tror det är så i hela landet att man får köra max 5 timmar på en dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Kör- och vilotidsreglerna gäller.
Kort och koncist: Max 4,5 timmes körtid i sträck, sen måste man ha minst 45 minuters vila. Sen 4,5 timmes körtid till. Sen dygnsvila minst 11 timmar. Det är grundregeln, sen finns en sjuhelvetes massa undantagsregler - exempelvis finns en regel som säger att om man bara kör inom en radie av max fem mil från utgångsorten gäller inte vissa regler, osv osv. Men som sagt, max 9 timmars körtid per dag och max 4,5 timmes körtid i sträck. //Daniel - yrkeschaufför
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Man kör under rusningstrafik för & eftermiddag och är ledig 3½ till 5½ timme mitt under dagen. Dessa lediga timmar, räknas ej in i arbetstiden. Så man kan börja t.ex. 05:00 och sluta första delen 09:30 och börja andra delen 14:00 och sluta 18:30 = ett omlopp från start till slut på 13½ timme, men du får bara betalt för 9 timmar. Omloppstiden låg på 14 timmar tidigare. Men efter sista strejken, så kortades omloppstiden ner till 13½ timme. Detta har arbetsgivarna kringgott, genom att låta oss börja på ett ställe och sluta på ett annat. T.ex. du börjar i garaget tidigt på morgonen och måste ta bilen dit, sen slutar du och blir avlöst 2-3 mil därifrån. Då är du tvungen, att åka kommunalt tillbaka till garaget för att hämta bilen och detta kanske tar 1½ timme. Så istället för att ha kortat ned omloppstiden från 14 timmar till 13½ timme, så har dom i princip förlängt den med 1 timme istället till 15 timmar i omlopp. 5:00 - 20:00 med restiden tillbaka till startpunkten. Så det kokar riktigt, riktigt ordentligt, på dom flesta garagen och vilda strejker har varit på G länge. Frågan är bara, när bomben går av och trafiken står still igen.
![]() |
![]() |
#5 | |
Tidigare Ugglan_1
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Förlänger du körtiden behöver du inte kompensera det, utan det går bra att förlänga körtiden till 10 timmar, max två gånger i veckan. Med andra ord blir det en sådan dag; 4,5 timme körtid, 45 min rast, 4,5 timme körtid, 45 min rast, 1 timme körtid, dygns/veckovila. Veckovilan däremot måste du kompensera om du reducerar den, men det där är inte on topic här.. Tycker ni det är krångligt? Välkommen till yrkeschaufförernas liv! ![]()
![]() |
![]() |
#7 | |
Tidigare Ugglan_1
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|