Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-01, 01:22   #1
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard På tal om bilar...

...vill jag bara tipsa er om den här sidan www.hornblasters.com .

Kan bara säga det att en bil med "rätt utrustning" därifrån kommer att få en plats i mitt hjärta . Skulle jag köra omkring med en sådan skulle jag använt den till att på allvar "tala om" för vissa medtrafikanter att det inte går "rätt" till (dvs vad jag tycker är rätt ). Men så här kan det gå om det missbrukas: http://media1.break.com/dnet/media/2...c2518_prod.wmv Förmodligen ganska farligt för hörseln...

EDIT: Kom på det att det förmodligen finns restriktioner om hur mycket en tuta får låta?

Mvh Isak

Senast redigerad av Isak3 den 2006-08-01 klockan 01:26.
Isak3 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 08:45   #2
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

De videona är väldigt bra! Såg de för länge länge sedan.

http://video.google.com/videosearch?q=hornblasters
Här finns flera videos.
__________________
MvH. Mson - http://mson.no-ip.org
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 11:10   #3
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Riktiga signalhorn kan vara kul!

Bilderna från 1966 nångång visar vad jag höll på med då. På plogbilens högra sida, nera vid lamporna ser man öppningen på ett signalhorn. Det är inte vilket signalhorn som helst. Det är en tyfon som ursprungligen suttit på en av Säröbanans rälsbussar! Snacka om återvinning.

Tyfonen var enormt luftkrävande. Jag hade kopplat den direkt till bromsarnas huvudtank via ett halvtums kopparrör. Jag kunde väl signalera i 15-20 sekunder innan allt bromstryck var förbrukat...

Snacka om effektivitet: Allt från att sätta lite fart på gamla tanter som släpade benen efter sig på övergångsställena till privatbilister som inte riktigt hade fattat att störst går först. Allra roligast var nog inne i Göteborg, i hamnkvarteren. På den tiden gick en del hamnspår i själva gatan och tågen framfördes sakta med en rödflaggande gubbe längst fram. Jag var där ofta själv under min tid som växlare på SJ förresten och det var nog därifrån idén föddes.

Till saken! När det inte var tågtrafik så stod det ofta köande bilar i spåren. Att då sakta smyga upp med lastbilen bakom kön och lägga av ett riktigt tyfonvrål skapade intressanta händelser. Först kunde man se hur förare och passagerare lättade i sätena så att det nästan bildades bucklor i takplåten. Sedan brukade dörrarna slitas upp och ut störtade vettskrämda individer. En del personer är faktiskt ganska nervöst lagda...
Själv satt jag och såg så där lagom förvånad och okunning ut. Kul!

På grusbilen hade jag min mascot. En stor apa som viftade med armar och ben i fartvinden och fick mötande bilister att nästan vrida nacken ur led. Det är apan som är till vänster...

Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Plogbil.jpg (63.4 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg Grusbil.jpg (45.1 KB, 81 visningar)
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 15:06   #4
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Riktiga signalhorn kan vara kul!

Bilderna från 1966 nångång visar vad jag höll på med då. På plogbilens högra sida, nera vid lamporna ser man öppningen på ett signalhorn. Det är inte vilket signalhorn som helst. Det är en tyfon som ursprungligen suttit på en av Säröbanans rälsbussar! Snacka om återvinning.

Tyfonen var enormt luftkrävande. Jag hade kopplat den direkt till bromsarnas huvudtank via ett halvtums kopparrör. Jag kunde väl signalera i 15-20 sekunder innan allt bromstryck var förbrukat...

Snacka om effektivitet: Allt från att sätta lite fart på gamla tanter som släpade benen efter sig på övergångsställena till privatbilister som inte riktigt hade fattat att störst går först. Allra roligast var nog inne i Göteborg, i hamnkvarteren. På den tiden gick en del hamnspår i själva gatan och tågen framfördes sakta med en rödflaggande gubbe längst fram. Jag var där ofta själv under min tid som växlare på SJ förresten och det var nog därifrån idén föddes.

Till saken! När det inte var tågtrafik så stod det ofta köande bilar i spåren. Att då sakta smyga upp med lastbilen bakom kön och lägga av ett riktigt tyfonvrål skapade intressanta händelser. Först kunde man se hur förare och passagerare lättade i sätena så att det nästan bildades bucklor i takplåten. Sedan brukade dörrarna slitas upp och ut störtade vettskrämda individer. En del personer är faktiskt ganska nervöst lagda...
Själv satt jag och såg så där lagom förvånad och okunning ut. Kul!

På grusbilen hade jag min mascot. En stor apa som viftade med armar och ben i fartvinden och fick mötande bilister att nästan vrida nacken ur led. Det är apan som är till vänster...

Håkan
Plogbilen finns inte kvar och är till salu?

Mvh Isak

Senast redigerad av Isak3 den 2006-08-01 klockan 15:09.
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 17:13   #5
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Isak3
Plogbilen finns inte kvar och är till salu?

Mvh Isak
Nja, den har nog uppgivit sitt sista tyfontjut för ganska länge sedan.
Jag ångrar lite att jag inte tog med tyfonen när jag slutade där. Det är Kockums som tillverkade dem och jag ser och hör ingen skillnad på SJ:s nuvarande tyfoner mot de gamla tyfonerna.

De var ganska dyra att köpa nya så jag undrar om någon forummedlem kan tipsa om det kanske går att få tag en tyfon i på någon "tågskrot"? Det är ju ingen idé att montera tyfonen på en vanlig standardbil eftersom den kräver mängder av tryckluft för att fungera, men på min Cheva pickup har jag monterat en remdriven lastbilskompressor för att jag skulle kunna köra tryckluftsverktyg när jag var ute på jobb.

Det skulle inte kännas helt fel att uppliva gamla minnen igen...

Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-01, 19:22   #6
Isak3
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
Standard

Här http://www.hornblasters.com/products...ry.php?class=3 finns det några 12 V kompressorer "...that can fit in just about any vehicle." Det kanske är någonting för tyfoner till vanliga bilar... Det skulle ju iofs vara ganska häftigt att montera tryckluftsbromsar på en vanlig personbil. Men jag antar att det behövs kraftigare kompressorer än runt 250 W då?

Mvh Isak
Isak3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:04.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009