![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
|
![]()
...vill jag bara tipsa er om den här sidan www.hornblasters.com .
Kan bara säga det att en bil med "rätt utrustning" därifrån kommer att få en plats i mitt hjärta ![]() ![]() EDIT: Kom på det att det förmodligen finns restriktioner om hur mycket en tuta får låta? Mvh Isak Senast redigerad av Isak3 den 2006-08-01 klockan 01:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
|
![]()
De videona är väldigt bra! Såg de för länge länge sedan.
http://video.google.com/videosearch?q=hornblasters Här finns flera videos. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]()
Riktiga signalhorn kan vara kul!
Bilderna från 1966 nångång visar vad jag höll på med då. På plogbilens högra sida, nera vid lamporna ser man öppningen på ett signalhorn. Det är inte vilket signalhorn som helst. Det är en tyfon som ursprungligen suttit på en av Säröbanans rälsbussar! Snacka om återvinning. Tyfonen var enormt luftkrävande. Jag hade kopplat den direkt till bromsarnas huvudtank via ett halvtums kopparrör. Jag kunde väl signalera i 15-20 sekunder innan allt bromstryck var förbrukat... Snacka om effektivitet: Allt från att sätta lite fart på gamla tanter som släpade benen efter sig på övergångsställena till privatbilister som inte riktigt hade fattat att störst går först. Allra roligast var nog inne i Göteborg, i hamnkvarteren. På den tiden gick en del hamnspår i själva gatan och tågen framfördes sakta med en rödflaggande gubbe längst fram. Jag var där ofta själv under min tid som växlare på SJ förresten och det var nog därifrån idén föddes. Till saken! När det inte var tågtrafik så stod det ofta köande bilar i spåren. Att då sakta smyga upp med lastbilen bakom kön och lägga av ett riktigt tyfonvrål skapade intressanta händelser. Först kunde man se hur förare och passagerare lättade i sätena så att det nästan bildades bucklor i takplåten. Sedan brukade dörrarna slitas upp och ut störtade vettskrämda individer. En del personer är faktiskt ganska nervöst lagda... Själv satt jag och såg så där lagom förvånad och okunning ut. Kul! På grusbilen hade jag min mascot. En stor apa som viftade med armar och ben i fartvinden och fick mötande bilister att nästan vrida nacken ur led. Det är apan som är till vänster... Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
|
![]() Citat:
![]() Mvh Isak Senast redigerad av Isak3 den 2006-08-01 klockan 15:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
|
![]() Citat:
Jag ångrar lite att jag inte tog med tyfonen när jag slutade där. Det är Kockums som tillverkade dem och jag ser och hör ingen skillnad på SJ:s nuvarande tyfoner mot de gamla tyfonerna. De var ganska dyra att köpa nya så jag undrar om någon forummedlem kan tipsa om det kanske går att få tag en tyfon i på någon "tågskrot"? Det är ju ingen idé att montera tyfonen på en vanlig standardbil eftersom den kräver mängder av tryckluft för att fungera, men på min Cheva pickup har jag monterat en remdriven lastbilskompressor för att jag skulle kunna köra tryckluftsverktyg när jag var ute på jobb. Det skulle inte kännas helt fel att uppliva gamla minnen igen... Håkan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 18
|
![]()
Här http://www.hornblasters.com/products...ry.php?class=3 finns det några 12 V kompressorer "...that can fit in just about any vehicle." Det kanske är någonting för tyfoner till vanliga bilar... Det skulle ju iofs vara ganska häftigt att montera tryckluftsbromsar på en vanlig personbil
![]() Mvh Isak |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|