![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
![]()
Har hittat ett program Core Temp 0.99.8 http://www.alcpu.com/CoreTemp/ där man ser hur dom olika kärnorna i processorn arbetar, det bästa är att jag kan köra Trainz i mindre fönster och efter som jag bygger så naturtrogna landskap så svarar programmet inte alltid utan låser sig. Då kan jag klicka på Core Temp och trycka på F5 (Refrech) då startar kärnorna om på 3214,15MHz och låsningen ger med sig (OBS lägg märke till andra kärnan som helt plötsligt har en frekvents på 3615,92 MHz) detta måste betyda att den överklockar. En annan intressant grej är UPC Usage (detta är en Gadgetar finns här http://addgadget.com/ ) där man kan se hur dom olika kärnorna använder minnet. Tyvärr kan jag inte visa någon bild men när det låser sig och bara jobbar med c:a 1600MHz och så fort jag tar fram skärmklipp verktyget går dom igång för fullt igen. En sak har jag lärt mig av detta och det är att ramminnet vid så stora program är det avgörande. (Mitt Trainz är c:a 70GB)Tacksam för en kommentar.
Mvh Göran.
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Jag hängde inte helt med på nått i den där texten..
Fler rader är bra rader! F5, refresh = uppdatera. Trycker du på F5 så uppdaterar sig bara värdena som programet hämtat. Så detta har ingen som helst effekt på spelet Det spelar ingen som helst roll om du har programet maximerat eller minimerat för om den slutar svara eller inte. Troligvis är det så att när den slutar svara så finns det en autosparingsfunktion som sparar banan. Därför låser sig trainz helt plötsligt. Processorn kommer stiga och sjunka i grad användning hela tiden, dvs hur många MHz som används Gör du ingenting på datorn så arbetar processorn lite. Rör du musen kommer den arbeta lite mer. Skriver du i Word/motsv så kommer den öka ytterligare. Spelar du spel kommer den arbeta ännu mer. Ramminnet innehåller data från hårddiskarna/bearbetat data från processorn, allt för att data som används ofta inte ska behöva läsas hela tiden från hårddiskar. Hårddiskarna tar längre tid på sig att leta fram rätt data och skicka den till processorn. Data som inte används kommer med tiden försvinna från ramminnet Hårddiskar innehåller stora mängder data som ska lagas i evig framtid (tills den tas bort). Exempel (inte exakt så det fungerar, men för att ge en ungefärlig bild): Du har en bild som ligger på hårddisken som du vill öppna. När du öppnar bilden kommer processorn först starta ett program som kan öppna bilden. Programmet läser in lite små bilder (typ öppna/stäng/spara ikoner) in i ramminnet för att dessa snabbt ska laddas. Efter det kommer programmet be processorn att hämta bilden och lägga den i ramminnet. Du kan nu redigera bilden som man vill. Sen be processorn spara bilden igen på hårddisken. Att trainz är 70 gb spelar ingen som helst roll i syfte att se användning av processorn/ramminnet. I trainzvärlden blir det typ såhär: Processorn gör att det går snabbare att ta fram objekt (objekt/sek). Snabbare processor leder till att åka i landskapet går snabbare Ramminnet bestämmer hur många objekt som max kan lagras Mer ramminne leder till att man kan bygga mer detaljerat
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Leoj.
Du tog inte med grafikkortet. När det gäller minne så kan vad jag vet Trainz bara använda 2GB i ett 32 bitars operativ och 4Gb i ett 64 bitars operativ. Men vet du hur det är med grafikkortet? Jag tänker skaffa ett nytt kort, GeForce 560 och undrar om jag verkligen får någon nytta om jag köper ett med 2 GB minne istället för ett med 1 GB minne. Vet du det är med processorn? Vad jag sett så finns det ju stöd för två kärnor men hur är det med fler kärnor, 4, 6 eller 8? Senast redigerad av CGD den 2011-05-30 klockan 11:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Ett grafikkort har till uppgift att måla ut allt på skärmen. Att skicka värden fram och tillbaka mellan grafikkortet och processorn tar tid, så därför har grafikkortet en egen processor, som ser till att saker och ting ritas ut på skärmen.
Minnet har samma hjälp uppgift där som till den vanliga processorn. Spelar man spel med massa effekter (reflektion i vatten exempelvis) så kommer det märkas skillnad. Med Trainz kommer man nog inte märka en större skillnad mellan ena och andra valet. Men mer minne är alltid bättre
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej! En här inte helt fel att stoppa in också
Corsair SSD Force Series™ F120, 120GB då rullar det på så mycket bättre :-)
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Jadu gubben, det är säkert rent otroligt bra. En eller två Windows och en till Trainz.
Tyvärr för mig är nog din ekonomi starkare än min. Usch ![]() |
![]() |
![]() |