Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-13, 09:11   #1
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard Söker info om följande 2 lok

Ser ut som storebror och lillebror.

Den ena verkar ha 2 motorer,
en för framhjulen och en för bakhjulen.

Nån som vet mer om dessa lok?

Kanske nån länk, gärna svensk sida.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2lok.jpg (61.0 KB, 132 visningar)
Pe4r besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 14:44   #2
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Hej Pe4r.

Namnen på loken kan jag hjälpa dig med.

Det översta långa loket är ett DD40. Det skall vara världens längsta lok. Om man skall tro jänkarna, dom är ju glada för att ha världens största. Om det är det vet jag inte. Det var nog en stark rackare, för det skall tydligen ha 2 motorer på vardera 3300hk. 6600hk totalt. 30m långt och 280 ton tungt. Jag har för mig att EMD har tillverkat det, är inte säker.

Det mindre loket är nog amerikanska järnvägens arbetshäst SD40 tillverkat av EMD. Det kan vara ett GP40 också. Det är lite svårt att se skillnad på dom

Sök på dom namnen på Goggle eller någon annan sökmotor, så finner du en del sidor som är på svenska.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2011-02-13 klockan 14:52.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 15:22   #3
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Tackar, googlade lite på "världens starkaste lok" eller liknande och fick upp Iore som går nånstans uppe i norra Sverige, Kirunagruvorna?
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 15:48   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Det lär stämma, om nu de var en fråga eller ej :S

http://en.wikipedia.org/wiki/EMD_DD40
http://en.wikipedia.org/wiki/SD40

Wikipedia är bra som sammanställning
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 15:52   #5
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard Iore

Det är nog mycket väl så.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn

Senast redigerad av baloo406 den 2011-02-13 klockan 15:53.
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 16:19   #6
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Vad vill du veta om loken? Jag är iofs inte så insatt i Union Pacifics lokflotta, utan mer intresserad av Canadian Pacifics, men i Nordamerika är loken mer standardiserade än i europa.

Det nedre är som redan sagts en SD40 (GP40 är fyraxliga, SD40 är sexaxliga) och är en lite mindre och äldre typ av linjelok, något större än våran TMZ.
Loket är av dieselelektrisk typ, vilket innebär att en dieselmotor driver en stor generator som i sin tur driver elmotorer som driver hjulen.
Loktypen blev väldigt snabbt populärt i USA, Kanada och Mexico, då det är väldigt flexibelt och i princip fungerar lika bra som ett växellok som ett linjelok.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 17:50   #7
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Vad ligger vikten på dessa och hur mycket klarar sådana här lok att dra?
Vad kan längden på ett tågset av vara med dessa lok som dragare?


Vad skulle prislappen ligga på sådana?

Just dte ja, USA, Kanada och Mexico är det dom syns i,
har väl varit nått i Nostalgia om dessa, minns inte riktigt hur det var.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 18:32   #8
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Denna borde flyttas till "Allmänt om järnvägar och tåg"

Läs på Wiki, där står allt typ

längden beror på vikten på vagnarna/banan, inte på loket.. tomma vagnar = längre
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam

Senast redigerad av leoj den 2011-02-13 klockan 18:34.
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 10:48   #9
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson Visa inlägg
Det nedre är som redan sagts en SD40 (GP40 är fyraxliga, SD40 är sexaxliga) och är en lite mindre och äldre typ av linjelok, något större än våran TMZ.
Tackar för upplysningen Dson. Det viiste jag inte.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 11:09   #10
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Om du inte redan gjort det så gå till www.railpictures.net och sök efter EMD DD40 eller DD35. Du kan också vända dig till YouTube och söka efter DD40 eftersom det finns en maskin kvar och det finns massor av film på den.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 16:44   #11
Pe4r
Medlem
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Sweden
Inlägg: 230
Standard

Kollade lite på tuben i dagarna,ska kolla mer sen också.

Tack för de fakta jag fått, fyll gärna på mer då ni har tid och lust.
Pe4r besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009