![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Kolvagnar var ett viktigt transportmedel i 1920 - 1960-talets Sverige. Det var Bränslet med stort B (olja, vind och kärnkraft var i "embryostadiet"). I Göteborg lade Brattrederiets (minns särskilt "Eivor Bratt" som brorsan jobbade på) Kolbåtar nästan dagligen till i hamnen med last av stenkol från England och lasten lossades bl.a. i L-vagnar. Att dessa vagnar hette "Träkolsvagnar" beror nog på att innan stenkol blev det dominerande bränslet var träkol det mest använda i Sverige - vagnarna byggdes troligen för att frakta träkol från milorna i Finnmark i Värmland och Dalarna (Dan Andersson) till Storstäderna (Lilla Stockholm, Göteborg och Malmö). Ett stycke svensk "energihistoria" bara.
Utlägget i max är klart så nu é dé bar å bygg!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |