![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2007
|
![]()
Någon som äger denna blixt? Funderar på att skaffa mig en. Har tröttnat på den inbyggda, då jag tycker den är svår att exponera rätt med. Har läst en del recensioner osv. och det verkar som om de flesta ägarna är nöjda.
Kommer nog mestadels att använda mig av E-TTL, eller vad nu det automatiska exponeringssytemet heter, men det är ju alltid kul att försöka pilla lite manuellt också. Den kostar ju bara drygt 2000 ny, känns som hyffsad valuta för pengarna, eller vad tycker ni? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Jag äger storebror 580 EX II och är jättenöjd. Skillnaderna ska väl vara att 430 har lite lägre LED-tal och saknar multiläget (som man nästan aldrig använder).
Så jag tycker absolut att du ska ta och slå till! ![]()
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() ![]() Omnibounce kostar ju iofs bara ett par hundra extra, men känns ändå rätt värt att ha. Lite mjukare blixtljus är ju aldrig fel. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
|
![]()
Hej.
Jag har en 430EX och är mycket nöjd. Dock inte pillat speciellt mycket manuellt med den. Den är snabb, gör sitt jobb med utmärkt resultat, hyfsat billig. Inte köpt en omnibounce själv ännu, men med ett gummiband och ett vitt a4 så kan man göra ett eget - om man bara behöver för stunden. Så köp och njut av en ordentlig blixt! ![]()
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
![]()
430 ex 2 är väldigt bra. Lika så föregångaren 430 EX. Kolla vilken du tittar på bara. 2:an är lite modifierad och så vidare, inte mycket men lite.
Angående Omnibounce så är det bra att ha. Notera här att Omnibounce är ett företag som gör diffusorer/bouncrar till småblixtar. De ha lyckats bra genom att få branchen att använda deras företagsnamn som allmänt begrepp. Jämför Xerox i USA. Det jag vill ha sagt är att det finns andra alternativ på bouncrar än Omni. 300 kr för en plastbit är rätt mycket. Men det är gött att ha en ordentlig som sitter på. Min sitter på för jämnan. Jag tycker att det är värt 300 kr, det ger stora skillnader! EDIT: På Scandinavian Photo finns två varianter varav den ena, som inte är Omni. Men priset skiljer inte mycket. Dock så är den som är billigare bättre, har bättre passform. Ominbouncrarna sitter inte på jättebra. Billigare och bättre Omnibounce Ett tillägg: Om du i framtiden tror att du eventuellt skulle vilja fyra av dina blixtar trådlöst så är en 580 att föredra. Den har inbyggd PC-kontakt så att du kan synka via ex. en Elinchrom Skyport (radioöverföring). Eller om du vill synka via IR så är en 580 också att föredra. När det gäller 580 så finns den också i två varianter. 1 och 2. Tillägg 2: Det finns andra blixtar än Canon. Ta en kik på listan här. Dock så är det oftast inte värt att välja en tredjapartsblixt, om man inte vill komma undan väldigt billigt och bara ska ha något som ger ljus i någon form åt något håll. Sorry om jag ger dig ett för invecklat svar mot vad du ville ha. Svårt att låta bli ibland. Senast redigerad av Alexander Ödman den 2008-11-11 klockan 10:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() Tredejpartsblixtarna är säkert också mycket bra, men jag har nog lite uteslutit dem. Tycker 430 är rätt billig i sig ändå, mot vad man faktiskt får. Angående omnibounce så hade jag faktiskt ingen aning om att det var ett specifikt företag, trodde helt enkelt det var namnet på plastbiten. Man lär sig nåt nytt varje dag. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jag menar inte "styra flera blixtar" utan snarare att man kan ha en blixt som nödvändigtvis inte sitter på kameran. ![]() Se, där! Omnibounce har lyckats! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
En diffusor är en bra grej (notera att jag inte faller för att säga omn.. varumärket!
![]() ![]() En 430 EX att använda som slav vore inte rent fel, men det får tyvärr inte plats i budgeten som det ser ut idag. Däremot är jag lite sugen på att köpa en Elinchrom Skyport för att kunna placera ut min 580 var jag vill. En fråga förresten: Kan jag använda min interna blixt samtidigt som jag synkar min 580 på annan plats i rummet med en Skyport? 40D har jag.
Fotointresserad lokförare Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com ![]() Senast redigerad av simonbertilsson den 2008-11-11 klockan 19:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
|
![]()
Angående din fråga Simon så har jag inte den blekaste.
![]() ![]() Budgeten för nästa år innefattar förhoppningsvis byte från 70-200 till 300/4, 17-55 2,8 is, 85/1,8 och 100/2,8 macro. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Hyttåksfettischist
|
![]() Citat:
![]() Citat:
Det enda jag inte är med på är att byta bort 70-200'n. Grym glugg! ![]() Själv är jag sugen på en 50 f/1.4, men den får vänta. En platt-tv till vardagsrummet står högre upp på önskelistan. ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Varför inte använda vidvinkelskiva OCH bouncer? Så mjukt ljus som möjligt är mitt ledord för det mesta. ![]() Svarar på frågan först. Njaäääooooo.... ![]() ![]() ![]() Det som går ut ur blixtskon är endast en elektrisk puls. Och den går ut även om du inte har blixten uppfälld. Den går alltid så fort man trycker på avtryckaren. Det är den som synkar skyporten. En skajjport är "dum" det vill säga helt manuell, så den går bara av liksom. Om du i stället för din skyport skaffar en Canon ST-E2 så kan du få TTL-mätning i din 580 eller 430 som inte sitter på kameran. Ett bra alternativ. Man slipper tänka så mycket, blixten ger alltid rätt mängd ljus. ST-E2 sänder IR-ljus till blixt(arna)en och styr deras styrka. Nikon har detta (motsvarande IR-synk) inbyggt i D80, D90, D200, D300, D700. Ingen extra investering alltså. Då kan man styra upp till tre olika grupper, med hur många blixtar som helt i varje grupp. 2 grupper med den inbyggda blixten, 3 grupper med en SB-900 eller SB-800. Men det var kanske inte det du frågade efter. Olypus har samma teknik inbyygt, tror även Pentax har det. Hur väl det fungerar vet jag dock inte. Svarde jag på frågan?? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Hur menar du? Vad har du fär brännvidd idag? *Nyfiken* |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hyttåksfettischist
|
![]()
Det går inte att sätta omnin på blixten när vidvinkelskivan är nedfälld. Skivan är ivägen.
Edit: Pinsamt! Jag har alltid trott det här, men när jag provade nyss gick det av någon märklig anledning alldeles utmärkt att sätta på omnin med vidvinkelskivan nedfälld. ![]() Men skulle jag kunna ansluta Elinchromen till kamerans PC-synkport medan jag har den interna blixten uppfälld? Jag tror inte att du kan ha blixten uppe medan du har något i skon.