Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-16, 01:09   #1
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard Deutschland über alles! [Stort bildrepotage]

Jag, morsan och min flickvän tog en tripp till min mormor utanför Düsseldorf. Anledningen: hon fyllde 80.

Resan ner blev i dåligt ljus och mörker, så tyvärr har jag inga bilder på den enkelresan mer än på den tidiga morgonen. Hemresan blev betydligt trevligare då flickvännen tog över kameran när jag körde hela biten till Puttgarden (ca 600 km) i en toppfart på 145 km/h i en liten Polo från 1998. Snacka om att motorvarvtalen nästan nuddade den röda zonen.

Nåja, lite bilder och bildtext följer...

I Dammer Berge blev det förarbyte, min tur att köra igen efter att ha vilat ända från Puttgarden. Dammer Berge är förmodligen en av Autobahns finaste rastplatser, främst för att restaurangen är belägen som en bro över Autobahn. Men tanken var att äta frukost, men kl 04.30 fanns tydligen ingen tillgänglig än. Så det blev att fortsätta i riktning Dortmund.

Huvudgatan i Heiligenhaus bjuder på en dubbelfilig enkelriktad väg förbi restauranger, klädbutiker, sparbanker och försäkringsbolag, för att nämna några. Veltins heter det lokala ölet.

Dagen efter begav vi oss till Kaiserswerth, en ort strax norr om Düsseldorf. Här ligger en restaurang precis intill Rhen, med alla dess pråmar. Intensiteten verkar alltid vara hög på denna flod och bilfärjan över får det tufft att nässla sig in bland pråmarna, som kommer titt som tätt. Man måste se upp med de som kommer med vattnet och som är tomma på gods, deras hastighet är betydligt högre än de som går mot strömmen och är fullastade.

En gata i centrala Kaiserswerth. Riktigt fina smala kullerstensgator. Alltid trevligt att besöka detta charmiga lilla ställe.

Månadsskifte och hemfärd. I Münster gick A43 ihop med A1 och en längre sträcka med trefiligt blev till. Det var inte så farligt med trafik denna vardag, men alla dessa LKW (lastkraftwagen: lastbilar för er som inte kan tyska)! De radades upp på led och man fick jämt ligga i omkörningsfilen. Autobahn är dock inte att leka med, minsta lilla ouppmärksamhet kan leda till en tragisk olycka. Det gäller att vara på G hela tiden, fartdårar på 180 km/h dyker lätt upp bara sådär!

I Puttgarden blev det M/S Deutschland som fick äran att ta oss över. Ljuvligt väder som synes gav stora chanser till bra bilder över havet. Här ses färjeläget i Puttgarden.

M/S Prinsesse Benedikte syns till och vi befinner oss på internationellt vatten.

Färjeläget i Rødbyhavn, som vi ankommer till strax.

Vi kör strax över Farøbro. Mäktig bro den där!

Vägval, i normala fall väljer jag mysiga Helsingør och färjan till Helsingborg, men denna gången blev det Öresundsbron.

Ner under Drogden.

Snart upp på högbron.

Hem ljuva hem!

Avslutar med en bild norr om Lund.

Hoppas inlägget uppskattades och att bilderna blev acceptabla för er. Fick inte ta med alla bilder som jag ville ha med, de dyker kanske upp i efterhand styckvis.

Jag hade iaf en trevlig resa som ska göras om. Länge leve roadtrips!

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:58.