Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-25, 23:11   #1
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard Brutna spår som aldrig vill läka

Hej
Detta är första gången jag postar i detta eminenta forum som jag har följt någon månad.

Jag håller på att bygga en bana mellan Lysekil och Munkedal baserad på Bengans fina kartor. Jag trodde i min enfald att det gick riktigt bra men nu när jag skall få AI förarna att fara runt på allvar så får jag problem.

I driver med AI kommandon så säger Trainz att den inte kan hitta en rutt till min tänkta destination.

Jag upptäcker förstås i surveyor att jag har brutna spår runt Munkedals station.

Sagt och gjort jag letar tips och försöker laga både genom att radera spår och lägga ut på nytt samt att testa med att lappa med osynliga spår.

Men lagar jag på ett ställe så dyker hålet upp ett par splines markers bort och de hoppar runt och jag efter.

Så har jag hållit på ett par dagar nu och försöka laga och snart klättrar jag upp i en tall.

Jag kör Trainz 2010 med spår” Rals m spik ” och station ”AJS Invisible Station 2T 3.5” i Munkedal.

Finns det någon erfaren som kan ge mig ett råd.

Björn
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 23:23   #2
leoj
Medlem

Reg.datum: Sep 2002
Standard

skulle inte rekommendera att klättar upp i en tall, snarae jaga rätt på en gruva, sen hitta järn, förädla detta, sen laga spåret

Det är någon bugg smo jag inte riktigt föstår mig på hur den uppstår, jag har den på ett flertal ställen med..

Jag bryr mig faktiskt inte om detta, är man amibiös kan man ibland lyckas bygga bort dessa skarvar om man drar rälsen åt samma håll, sen gör så man får skarven borta vid ett stoppblock
Gammal 2011-02-25, 23:32   #3
bjornl
Medlem

Smile

Hej leoj

Tack för svaret. Jo har jag upptäckt att jag kan jaga håen framför mig så att säga. Fast jag vill ju så gärna att AI tågen skall fara runt samtidigt som jag kör mitt tåg.

Jag tolkar dig dig som så att du inte kör så mycket med AI förare, eller finns det något sätt att få dom att ignorera hålen som jag inte vet om?

Bansträckning mellan Munkedals Bruk och Munkedals hamn riktigt ropar efter två AI tåg.

Björn
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 00:44   #4
Hobo
Medlem

Reg.datum: Oct 2010
Standard

Kanske du skulle prova med att byta ut räls-sorten? Tycker mig märka att olika sorters räls blir mer eller mindre böjliga och olika snygga.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 00:49   #5
leoj
Medlem

Standard

Hum..
AI förarna ser inte dessa hål, det är bara mänskliga ögat som ser.. Så varför får du problem med AI?
Gammal 2011-02-26, 01:01   #6
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Tror inte att det har att göra med vilka spår man använder .
Har råkat ut för samma fel själv några gånger, och bl.a provat att byta ut till andra spår, utan resultat.
Det är nog som leoj säger, någon slags bugg, eller liknande.
Har även sett att andra råkat ut för samma fenomem, men inte sett att någon har kommit med någon vettig lösning på det.

Men ett tips i.a.f, för att undvika div. andra underligheter, är att ALLTID försöka dra spåren i samma riktning överallt (= inte börja med ett spår "från vänster", och ett till "från höger", och låta dom mötas "på mitten" [hoppas att liknelsen blev begriplig]).

EDIT: Leoj, det kan bli problem ibland med A1, om man väljer "Drive to...", eftersom destinationen inte är "åtkomlig" på grund av rälsbrotten.

Senast redigerad av ekankal den 2011-02-26 klockan 01:05.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 09:26   #7
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Hej bjornl

Detta problemmet har jag haft en gång också. Min lösning som har fungerat, är följande.
Som ekan skrev dra spåren på samma håll. När du lägger ett spår, håll ner Ctrl knappen vid skravar, och tryck på vänster musknapp som vanligt. Du kan göra kurvor då, men utan att spåret gör en egen skarv. Eller hur man nu skall förklara det.
Sen jag började med den metoden har jag inte haft några hål i rälsen.
Jag änvänder TS2009 med Sp4.

Fint namn du har.
Gammal 2011-02-26, 10:42   #8
leoj
Medlem

Standard

Hur är det möjligt?
Signaler ser ju förbi dessa skarvar, då borde AI också klara av detta :/
Gammal 2011-02-26, 12:29   #9
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Hur är det möjligt?
Inte en susning. Men det fungerar
Gammal 2011-02-26, 12:32   #10
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
....
EDIT: Leoj, det kan bli problem ibland med A1, om man väljer "Drive to...", eftersom destinationen inte är "åtkomlig" på grund av rälsbrotten.
Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Hur är det möjligt?
Ett alternativ till AI är min Autopilot som inte försöker vara intelligent. Den kör efter signalbeskeden och ser slutmålet först när det dyker upp efter en signal.

EDIT: Leoj, använder du mina skriptade signaler, månne?

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-02-26 klockan 12:47.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-02-26, 15:32   #11
bjornl
Medlem

Smile

Hej alla som tagit sig tid att svara och hjälpa mig.

Baloos förslag hjälpte mig i många men inte alla av fallen.

Men nu har jag uppfunnit en egen metod för att hantera det sista hålen som jag har döpt till gruppmobbing, se bilden.

Hitta splinemarkern där hållet finns och rama in den med 4 splinemarkers, två på varja sida.

De yttre är för att styra upp spåret så att det forfarande är någorluna rakt när mobarna gör sitt jobb.

De två innre splinemarkeringanra dvs. mobbarna trycker du upp mot offret på ömse sidor tills de blåa strecken i minimappen möts.

Då verkar AI logiken hitta fast jag antar att hålet egentligen finns kvar.

Offret slingrar sig vid mobbing så man får trixa lite för att språret skall vara hjälpligt snyggt.

Det är ju en oerhört osofistikerad metod med den verkar ha en stor fördel, det funkar.

Så nu kan mina arbetare åka till sina skift både på Munkdals pappersbruk och i hamnen. Hurra!

Björn
Bifogade bilder
Filtyp: jpg gruppmobbing.jpg (92.3 KB, 66 visningar)
Gammal 2011-02-26, 15:34   #12
bjornl
Medlem

Standard Ps

Hej ekankal

Jag kommer absolut att testa din autopilot när jag har lärt mig få ordning på signaler, men en sak i taget.... först måste jag lära mig hur signaler fungerar.

MVH / Björn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:59.