Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-16, 01:57   #1
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard Hur kommer det sig att du fotar tåg?

Alla har vi något gemensamt, intresset för tåg av olika former. Men fler av oss har även börjat fotografera tåg och en del även blivit intresserade av foto ö.h.t. Skriv gärna någon rad om varför just du började fotografera...

Varför jag började?
Ramlade in på forumet 2002, slutet på hösten eller nästintill vintern efter ett inköp av Microsoft Train Simulator så kom "vill ha" begäret för lite svenska tåg att köra runt med. En sökning på google resulterade i att Svenska 3d-tåg kom upp.

Jag tänkte egentligen bara ladda ner några enstaka fordon, inte prata om tåg eller något sådant, men för att få ladda ner var man tvungen att registrera sig, kort o gott så var man medlem och började ställa lite frågor(nåja, lite är ju variabelt) och kolla på andra personer som även tog bilder på tåg i verkligheten.

Körde msts ganska flitigt under något år och blev mer aktiv inom forumet, kollade ofta på de fina bilderna man såg från flera fotografer på sidan. Tanken att själv kunna ta bilder och visa för andra fanns där men avsaknaden av en digitalkamera gjorde att detta inte var möjligt...

Under 2003 köpte jag en väldigt billig liten s.k. spionkamera som man ofta åkte och fotograferade med, bilderna var ursusla men kul var det vilket ju är viktigt inom hobbyn så det fortsatte. Efter att fotograferat i två år med den ovanstående lilla kameran började man bli less på kvaliten och tänkte att det lönar sig i en nyare kamera.

Tankarna gick mot Canon, förmodligen mycket beroende på att Pson, Mson körde såna och hade goda omdömen om dessa. Sen sa ju många att Canon var "bäst" helt enkelt(så sant som det är sagt).

Under slutet på vintern början av våren 05 köptes en Canon Powershot A85 som hade ett bra pris och bra bildkvalitet, denne har jag utvecklats en hel del med får jag nog påstå, främst tack vare de goda möjligheterna till att ställa in slutartid etc. Har ägt två kameror av ovanstående sort p.g.a en stöld under sommaren förra året.

Under vintern som var började jag spara ihop pengar för ett köp av systemkamera, möjligheten till ännu mer manuellt fifflande och större utbud av bränvidder(zoom då) var väl det som frestade mest.

Sen i våras har jag ju kört DSLR i form av Canon EOS350D vilket jag gör än idag och säkert fortsätter ett bra tag med, för kameran är superb för mina behov.

Numera är det inte bara tåg som fastnar på linsen utan även natur är något jag intresserar mig för, resor som är en del av foto för mig ger mig också intresset. Främsta anledningen till att man fotar tåg är väl den stora responsen som går att få på ämnet + att man har kontakter och känner en del andra fotointresserade som gillar tåg...

Det blev j*dra långt, men hoppas det inte avskräcker andra från att skriva ner sin historia, alltid intressant att se!

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-08-16 klockan 02:02.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 02:14   #2
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Att jag började fotografera tåg är nog helt enkelt det att jag såg när jag "var liten" en massa tågbilder på olika sidor, t. ex SJK's bildsidor. Tågen på de bilderna fattade jag inte litterat på från början, men t. ex X2 tänkte jag mig nog att det skulle vara "X 2000" då det lät ganska rimligt. Då föddes ett intresse för "egen" fotografering av tåg.

Att jag hamnade på forumet var nog mest en slump, satt en regnig höstdag år 2002 (ca kl 10.30) och minns att det var en Onsdag och sökte på olika saker till MSTS, satt och sökte på b. la då svenska objekt och råkade hitta forumet efter lite sökning, blev medlem här och så för att kunna ladda ner lite olika grejor.. såg då många andra fotografer som lade ut sina fina tågbilder på forumet och även då så ville "jag också pröva på" det, men det gick några år tills att jag var rätt så "mogen" för fotografering av tåg och lägga ut här..

Första inköpet blev en liten "skräpkamera" en Gsmart mini 2 som jag då var nöjd med, då tyckte man att den tog hyfsade bilder och så, efter lite tjat och gnäll från b. la forumet (inga personer nämns här nu) att jag skulle köpa en bättre kamera..

Nästa kamera köpte jag samma år (April 2004), det blev då en Avant DC430 med "hela" 4 megapixlar, denna blev jag jättenöjd med och fotograferade med i stort sett hela våren och sommaren, enda problemet var att den överexponerade himlar ganska bra, inga manuella inställningar som man kunde behärska m.m..

Därför blev det en ny kamera i slutet av Augusti samma år, denna gång en Olympus [mju;] 410 Digital, denna fotar jag f.ö med än idag och är mycket nöjd med, den har lite mer inställningsmöjligheter och ljudupptagning på filmerna m.m, jag har behärskat den mycket bra nu..
Den börjar väl att bli lite till åren nu, slutat att fungera vid ett flertal tillfällen etc...

Nästa kamera blir troligtvis en Canon som skulle vara "bäst" och en Powershot S2 IS eller S3 IS, finns inga skillnader knappt, förutom ISO-tal är högre på S3 t. ex, men det dåliga är att S2'an knappt säljs mera, så det får nog bli en S3'a snart..

Systemkamera ligger lite långt från mig än, det får vi nog satsa på efter S2/S3'an, då man har hunnit behärska den kameran lite, då den nästan är som en systemkamera..
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/

Senast redigerad av vfp420b den 2006-08-16 klockan 02:31.
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 02:16   #3
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Trevlig livshistoria där Här är väl min då...

Ja hur man började fota. Samma som dig Olaf så var det tack vare Msts, eller först kanske att man var tågintresserad (varit hela mitt liv ) som gjorde att man skaffade Msts. (Gjordes redan samma tid som det kom ut)

Men upptäckten av svenskt material till Msts tänkte jag inte på förens 2003, när jag råkade ramla in på Train-sim.com och såg ett X2000.
Reggade mig här för att hämta allt svenskt, sagt och gjort. Men jag började inte posta i forumet förens 2004. (Reggade om mig, med lite bättre användarnamn...)

Iaf. Varför jag fotar tåg då... Har gillat att fotografera, och gillar tåg. Blir en bra blandning mellan två hobbys. Sen att jag inte som Olaf har Bra grejjer så har jag klarat mig med en (i dåtiden bra) digitalkamera. (Ny är på väg inom kort)

Tack och Sov Gott!
Gammal 2006-08-16, 11:11   #4
andelind
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Jag lägger väl in en liten berättelse jag med. Jag har fotat länge och mycket, även om jag inte gör så många superbilder. Jag har även alltid haft stort tågintresse och hållet på med modelljärnvägar bl.a. Jag har mycket mj-grejor bl.a. specialutgåvor och köper även nu med när jag hittar något som jag har råd till. Det mesta är tyvärr undangömt p.g.a. platsbrist. Kombinationen av foto och jvg ökade när jag såg alla fina bilder i forumet (har fotat tåg lite förut med), så det har blivit några speciellt sen jag köpte digitalkamera.
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 11:12   #5
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Min lilla historia:
Jag började också fotografera tack vare detta forum samt postvagnen/buss-snack där man fick se många fina bilder. Jag har mao inte fotograferat tåg så länge ännu. Det var väl senhösten 2004 som Conny och jag gjorde en fototur som var min första "riktiga". Då hade jag en liten kamera som hette Casio QV-R40 som inte alls var bra, men som dög till nybörjarkamera.
Julafton 2005 så låg ett litet paket under granen som innehöll min efterlängtade Konica Minolta Dimage Z5. Sedan dess så har fototurerna blivit fler och längre samt att bildernas kvalite har blivit mycket bättre. Nu väntar ett bättre bildredigeringsprogram så att allt jobbigt brus som kommer i nuvarande program (Casio Photohands) försvinner. Körde iofs i paint innan, vilket var etter värre I framtiden lär jag väl få byta upp mig till en ny/bättre kamera, men som det är nu så är jag mer än nöjd.
Tack för mig=)
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 12:32   #6
JayC
Banned

Reg.datum: May 2006
Skicka ett meddelande via MSN till JayC
Standard Min tråkiga historia

En liten tråkig historia
Jag började skriva på detta forum för några månader sedan. Innan så hade jag mest läst inläggen och kollat på de fina bilderna.

Jag åkte mycket tåg när jag var runt 9-10 år men av något skäl som jag inte kommer ihåg så slutade jag. Det tog ända till 2004 tills jag tog upp det igen. Under 2004 så körde jag med en gammal Pentax-kamera på 2MP och det resulterade inte i några jättebra bilder, mest på grund av fenomenet "skit-bakom-kameran". Jag pensionerade därför Pentax-kameran och köpte en Sony på hela 5(!)MP. Med denna kunde man välja slutartider och man lärde sig mer och mer om fotografering.

Med Sonyn tog jag runt 15 000 bilder (många var slit-och-släng-exponeringar), varav 500 var på tåg och järnväg. Under hösten började jag inse att en kompaktkamera begränsade mig i fotograferingen och bestämde mig därför för att införskaffa en systemkamera. Efter några månaders intensiv läsning av recensioner och klämmande på kameror i affär bestämde jag mig för en Konica Minolta Dynax 5D. Till skillnad från många här på forumet så var en Canonkamera (förutom en FF 5D ) aldrig något alternativ för mig. Minoltan har efter köpet följt med på några resor och fått några tåg och spårvagnar framför linsen.

Tyvärr så har platsen där jag bor (Mönsterås) begränsat mig i tågfotograferande då det endast går två tågpar per dag (ett på kvällen och då är det för mörkt). Jag flyttar dock till Skövde imorgon (17/08) för att studera och hoppas att det ska finnas lite mer att fotografera där.

Varför fotograferar jag tåg då?
Antagligen för att det är kul att kombinera två av sina intressen: fotografi och järnväg/tåg.
JayC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 13:27   #7
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Jag har alltid gillat att rita enda sen jag var mycket liten och ofta var det tåg jag ritade och med tiden blev det till att rita så ofta jag kunde ovh det blev ofta det, det var inte ovanligt att jag ritade flera teckningar i veckan. Med tiden blev det intressantare att rita vissa grejer än allt möjligt. Nu var det lastbilar som gällde och alltid Scania lastbilar av den typ som är föregångare till den nya R-serien som säljs nu.

Även bilar blev intressant och jag lärde mig att rita bilar, ett tag kunde jag rita många bilar rätt bra men framförallt saab 9-5 som fortfarande är den bil som jag idag kan rita hyffsat utan att kalkylera av den.
På tågsidan så har jag alltid gillat att rita järnvägsmiljöer jag finner extra intressanta som tex gamla SWB och en passage under en viadukt vid stäketsön, den finns inte kvar längre idag. En annan är en trång passage vid hudiksvall tror jag eller möjligtvis söderhamn. Finner de charmiga på något sätt.

I takt med att man började surfa på internet allt mer och upptäckte postvagnen och sedermera även detta forum mm så började intresset för att fota tåg att växa och gick till slut så långt att jag i julklapp julaftoon 2004 önskade mig min första egna kamera som är en HP r707 på 5mp och den var jag jättenöjd med då, i början gick det väl inget vidare att fota, de flesta bilderna blev inte bra eftersom att jag inte hade lärt mig konsten att fota riktigt ännu. När jag fick min första tågbild publicerad på en bildsida på nätet bildrallaren.com blev jag mycket glad vilket skedde någon gång på våren 2005.

Sedan dess har man utvecklats mer och mer och jag insåg att min digitala Hp kamera var rätt bristfällig på många sätt. Så lagom till min 18års dag den 20 mars 2006 dvs i år önskade jag mig en Pentax-Ist Dl efter att länge ha tittat på väldigt många kameror. Det var med stor glädje jag tod där i inne i södermalms fotobutik på götgatan tillsammans med pappa och fick min första systemkamera. I början var det tänkt att även pappa skulle låna kameran men det har inte hänt ännu. I början var det lite knepigt med systemkamera men jag vände mig fort och jag tycker nu att jag fotar hyffsat bra bilder, i allafall bättre än år 2005.

Tyvärr har jag nu mer och mer tappat intresset för ritning som en gång var som intressant även om jag ritar lite då och då...

Senast redigerad av Eric B den 2006-08-16 klockan 19:51.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 17:51   #8
Labonte
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Labonte
Standard

för att inte alla poster i denna tråd ska låta likadan, så kom jag hit på liknande väg som för dom flesta andra här, sökte på svenska tillägg till msts och senare även Trainz, och fotade gjorde jag innan med analoga kamerer, och inte just tåg utan det kom när jag råkade väcka det "sovande" tåginstresset och hittade Postvagnen, 3d-Tåg och några andra forum och precis som för er andra så är det ett perfekt sätt å kombinera olika hobbys

EDIT: och även denna post vart precis likadan som alla andra
Labonte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 21:46   #9
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Ska försöka sammanfatta mitt tågintresse.

Tåg har alltid fascinerat mig. När jag var liten var det bästa jag visste att åka tåg, och om jag färdades med bil, så var det när man passerade en plankorsning där bommarna gick ned, något jag fortfarande uppskattar (antar att majoriteten inte gör det... ). Sådär höll mitt tågintresse på fram till någon gång på högstadiet då jag dels fick internet, sedermera bredband och jag dels blev tillräckligt gammal för att åka själv. Det började med ett Skånetrafiken-sommarkort, jag tror det var sommaren mellan sjuan och åttan (ett kort jag haft varje sommar sen dess, och delat med familjen). Då började jag verkligen bli muppig. Jag upptäckte www.jarnvag.net, vilket jag älskade från början (då var fortfarande vagnguiden en nyhet, och lokguiden + banguiden var långt fram i tiden). Jag upptäckte www.sjk.se. Där fanns en del bilder att se. Postvagnen närmade jag mig någon gång bara för att se vad det var, men fastnade inte.
Någon gång vid samma tid fick jag msts i julklapp, och det var väl då jag tänkte "tänk om man kunde lägga in egna fordon", och började leta på nätet, vilket resulterade i att jag fann den här sidan. Forumet registrerade jag mig i enbart för att kunna ladda ned material, jag tittade aldrig ens i det. När jag började använda det + Postvagnen är jag inte så säker på.
Någon gång i början av förra sommaren kom NJ ned till Helsingborg. Detta hade jag sett på postvagnen, och jag åkte upp med Mattias (medlem här på forumet), som jag träffat tack vare att han gick på samma högstadium som mig. Mattias kände i sin tur en viss Olaf, så vi träffades den dagen. Jag har alltid kollat intresserat på de bilder som publicerats på pv, men aldrig tänkt i de banorna att börja fota själv, förrän jag träffade en som verkligen gjorde det. Då började man ju bli sugen (Olaf hade ju en Canon Powershot). Senare träffades vi på en Skånemuppning, och då träffade jag även Erik Götborg som Olaf kände. Eftersom båda fotade blev suget efter en egen kamera stort, och i augusti/september införskaffades efter hårt jobb en Konika Minolta Dimage Z6. En kamera jag var mycket nöjd med och som jag behöll fram till i april i år, då den tyvärr gick i sönder. Efter ett tag med mycket hårt övervägande och kamera-abstinens blev det en Canon EOS 350D, något jag inte ångrar. Jag är ingen grym fotograf, men jag vågar påstå att jag växt en del med den, och framförallt är den mycket roligare. Det är ju faktiskt det som är det viktiga.

Här är jag nu då, efter att idag ha tagit en tur till Fredericia...

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-19, 22:26   #10
mrC
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Kan väl försöka mig på en lite berättelse om mitt fotande.

Det hela har väl egentligen börjat med lite ströfotande innan man började gymnasiet. Sen när man väl började gymnasiet, där jag gick medieprogrammet, så bidrog det till att öka mitt fotointresse och fotograferandet ökade i omfattning med diverse skoluppgifter och dyligt. Det var nog här jag började fota med systemkamera på allvar, men på den tiden var det film som gällde med tillhörande mörkrumsarbete.

Jag köper min första digitalkamera vid studenten 2002, en kamera i den såkallade semiproklassen och den har inte varit med om många tågbilder. Min andra kamera blev en DSLR, en Canon EOS 300D inköpt i december 2003. Iom den så ökade mitt privata fotograferande då man hade tillgång till en systemkamera som var billig i drift.

Mitt tågintresse föddes nog iom att min far blev lokförare för inte allt för många år sedan, jag började hänga lite på Postvagnen och såg div bilder där, sen i början av 2005 började jag själv prova på att ta lite tågbilder och sedan dess har tågfotandet ökat. Sen har man blivit mer insatt i tågvärlden sedan man jobbat till och från på Green Cargo.

Precis som Olaf skriver så är nog den stora anledningen till att man fotar tåg att det finns en större publik att få respons ifrån än inom många andra områden, dessutom så ser jag tågfotandet som en bra utvecklingsmöjlighet som fotograf, speciellt vid linjebilder, man har inte många sekunder på sig att göra rätt. Och även de trevliga människorna man får snacka med om foto. Även naturbilder fastnar gärna på min ccd, men de hittar ni främst på hemsidan som finns i min signatur.
mrC besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:04.