![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Har en fråga ang dessa skyltar.... Var när hur placeras dessa ut? MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() Senast redigerad av knebert den 2005-12-10 klockan 02:20. Anledning: Tossig rubrik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Ösmo, Sweden.
Inlägg: 87
|
![]()
Här finns förklaring till skyltarnas betydelse. Vad gäller placering (avstånd) till objekt framgår dock inte...
http://www.jarnvag.net/banguide/skyltar.asp |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 32
|
![]()
Skyltarna ska sitta på försignalsavstånd, dvs ca 1000 meter.
Skylten åt vänster ska sitta 1000 meter innan plankorsningen. Nästa skylt ska sitta 1000 meter innan nästa huvudsignal med inbyggd försignal. Nästa skylt sitter på 1000 meter från Vägkorsning ( där ska man signalera "tåg kommer" vid skylten och sen en gång mitt emellan skylten och korsningen). Avstånden här bör ju kunna variera.. men det är inget som jag har koll på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Som Olaf säger, så är det Sth på den aktuella sträckan som bestämmer. Det är dock ett antal ytterligare saker som spelar in och det är t.ex vilken målhastighet som ska gälla. Det är alltså skillnad hur tidigt du kan sätter ett förbesked om t.ex en hastighetssänkning fråm 130 till 100, eller en försignal som kan ha besked målhastighet 0 Km/t.
Ytterligare som spelar in för avståndet är vilken lutning den aktuella sträckan har. Exempel: Ett förbeskedavstånd för en hastighetssänkning från 130 Km/t till 100Km/t i lutning neråt på 10 promille ger ett värde på 1275m. Samma förhållanden, men nu för en försignal som kan ge 0 Km/t, ger ett förbeskedavstånd på 1800m. Det väsentliga för oss är nog att försöka fundera oss in i typen av besked och sätta det på rimligt avstånd, med ovanstående saker i tankarna. Sen är det provkörning som gäller, går det att ta ner hastigheten i simulatorn utan att behöva damma in nödbromsen, för att få ner farten, så är det nog ok. Tavlorna bör ju inte stå direkt efter en tvär kurva heller, sätt då gärna tavlan innan kurvan, så den syns på rimligt avstånd. EDIT: Lite godda yxskaft-svar, eftersommjag svarade på andra tavlor än vad du frågade på, knebert... Men, det blir väl som bonus-information, då... ![]() EDIT igen: Läst på lite mer om orienteringsskylten, den till vänster: Den anger ju en punkt där föraren ska kontrollera signalbilden i V-signal / V-försignal. Vid klar sikt ska således kommande V-signal / V-försignal kunna ses från O-tavlan. Avstånd från O-tavla till signal får ej överstiga 600m, dock ska det minst vara 100m. Senast redigerad av Mazz den 2005-12-10 klockan 12:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Jag tackar för dessa svar...Då skall jag bara se om jag kan reda ut var de skall stå så att det blir rätt... Ok, det kanske inte är aktuellt just nu men i och med att de inte behöver placeras på spåret och är ett störande moment när man ev kör rebuild så kan man ju placera ut dom när man behagar... Dessutom så hittade jag dom i listan i RE så därför tänkte jag fråga... MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Tomas har förklarat det fint med bilder på denna sidan:
http://www.home.vxu.se/tnonv03/swedi...es/tavlor.html Visserligen till Trainz men principen är ju densamma ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Just det, det är ett jättesnyggt jobb Tomas gjort (som alltid...), överskådligt och bra!
Tack Patrik! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
|
![]()
Rotade lite i pärmen från BV och hittade följande formel
S=(tb+t)*v+((v²-v²mål)/(2(r+L*g)) Där S= försignalavstånd tb= bromsarnas fördröjningstid (varierar mellan 4s för snabbtåg till 10-15s för godståg) t= förarens reaktionstid (rimligtvis inte många s men inget värde finns angivet) v= fordonets utgångshastighet i m/s (1Km/h = 0,2778m/s) vmål= fordonets målhastighet i m/s (alltå den hastighet som skall uppnås) L= lutningen på avsnittet fram till målpunkten utryckt i m/m (meter per meter 1-talet / 1000) g= jordaccelerationen 9,81 m/s² r= reterdationsförmåga/inbromsningsförmåga (X2000 har 11,5 m/s² ett tungt goståg har 0,6 m/s²) För att översätta detta till ett exempel. Du vill veta hur långt innan en förvarning om 40 Km/h (11,112 m/s) skall stå. Utgångshastigheten är 100 km/h (27,78 m/s) stäckan är för enkelheten skull helt plan. Detta ger fölajnde resultat X2000 ((4+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(1,15+0*9,81)) = 449m Godståg ((15+2)*27,78)+((27,78²-11,112²)/(2*(0,6+0*9,81)) = 1012m Denna formel gäller egentligen för hur långt ifrån en huvudljusignal man skall placera en försignal. Den fungerar även utmärkt att använda även när man vill veta hur långt innan en hastighetsäkning bör stå utmärkt för att ge en bra inbromsning. Med hopp om lite hjälp även om det blev rätt krångligt. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
Finns det någon formel i Excel för detta? Försöker ordna med en men jag är dels för trött för det och troligen för inkompetent på räknandet för att ordna en fungerande formel!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 216
|
![]()
__________________
M Hauguth Senast redigerad av hauguth den 2005-12-12 klockan 17:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Om du är duktig på excel kan du kanske fixa en kalkyl även för denna formel.
Den beskriver hur stor kurvradie man måste ha vid en viss hatighet. R= (11,8*V²)/250 Där R är radien i meter och V är Hastigheten i km/h. Har man istället en kurva som man vill veta hur fort man kan köra i får man kanppa in följande V= √((R*250)/11,8) Fast fördelen mellan simulator och riktig järnäg är ju att tåget håller sig kvar på spåret även om man har för snäv radie. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
Om jag inte är ute o cyklar dressin så är detta vad du efterfrågar?
Edit: Tekniskt fel på dokumentet... Senast redigerad av Olaf Lindström den 2005-12-13 klockan 09:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Jag antar att du hade lagt in en länk inlägget men den har inte kommit med.
Det jag är ute efter är att jag gärna ser att hauguth gör en excell kalkyl även på dessa formler. Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |