![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Jag har förstått från diverse poster här i forumet att inställningen från diverse i forumet ledande medlemmar är milt sagt negativ, nästan fientlig, till DLS.
Det vore intressant att få reda på varför så är fallet - ur användarsynpunkt, vilket är den erfarenhet jag har av DLS ännu även om jag planerar att ändra på detta, så är faktiskt DLS det bästa med Trainz. Personligen är jag allergisk emot orden "missing dependencys" vilket är något som frekvent förekommer för föremål som inte finns på DLS. Att jaga efter något på diverse ryska sajter som man inte begriper språket på för att sedan hoppa över till en italiensk sajt (där man heller inte begriper vad de säger) för att till slut bli tvungen att ladda ner något från uktrainsims (som tar betalt för att man skall få ladda ner i vettig hastighet) lockar INTE. Personligen skulle jag vilja påstå att detta med dependencys osv skrämmer bort användare från Trainz. Själv har jag t.ex. helt slutat att använda Railsimulator för där finns det inget som motsvarar DLS utan man måste manuellt jaga rätt på varenda j-kla dependency på allsköns sidor i världen. Snacka om oanvändarvänligt - DLS sköter detta smidigt och enkelt. Jag vet att N3Vs användarvilkor för DLS är kontroversiella men det måste ligga mer bakom än detta? Att man stänger ute 2006:an tycker jag faktiskt inte är så konstigt - hur länge skall man egentligen vänta sig att få en tjänst gratis? Det kostar att driva sajter som använder mkt bandbredd som DLS... Nu när det kommit multiplayer till Trainz, vilket jag tycker verkar skitkul, så blir ju DLS ännu viktigare eftersom det är enda sättet att starta en multiplayer session.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Synpunkter på DLS är för min del tveeggat. Ur användarsynpunkt så är det utmärkt, när det gäller synen från Aurans sida. Dom sälger sitt program mycket på att det finns så mycket "gratis" att ladda hem. Det dom glömmer bort att tala om är att det vi själva som måste skapa dom förutsättningarna.
Så, om vi inte vill ha en massa missing dependecis så ska vi alla ladda upp sina skapelser till DLS. Och dela med sig till övriga världen utan restriktioner. Jag hatar också "missing dependencies", men det är upp till varje uppladdare att se till att deras skapelse blir komplett. För övrigt har jag ingen dragning åt DLS, jag trivs i vår lilla värd. Det räcker för mig.
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Eftersom jag tillhör gardet med gnällspikar, så kan jag ju klargöra MINA synpynkter på DLS.
DLS i sej själv är något helt fantastiskt, unikt. Finns det något annat spel/simulator som har en motsvarighet till det? Har inget som helst ont att säga om DLS alls. En liten parantes i sammanhanget: Provade att ladda ner från MSTS motsvarighet!!??, eller det närmaste dom kan erbjuda (vad jag vet) http://www.uktrainsim.com/ bara för skojs skull, vilket fiasko. Först måste man vänta i några timmar!!! innan man kom på tur, sedan tog nerladdningen lika lång tid, dubbelfiasko. Så allt snack om att DLS kan vara något långsamt, gämför då med ovanstående, det får ju DLS att framstå som rena blixten ![]() MEN, det JAG hakar upp mej på hela tiden, är Aurans/N3V's sätt att sköta det hela på. Ta t.ex det här med åtkomsten till DLS. Vid årsskiftet gick man ut och lovade att allt skulle bli mycket bättre, och gå mycket snabbare. Okey, DELVIS SANT, men varför i h*lvete talar man inte om HELA SANNINGEN, att det bara gäller om man köper en FTC. Och varför i h*lvete talar man inte om att användare av äldre vers. oxå måste köpa en FTC för att få tillgång till allt. Svenolov tar ju oxå upp lite i inlägget ovan, vad det gäller att "glömma bort" att upplysa kunderna/användarna om. Sen finns mycket fler "fulingar" som man har kört, men dom ids jag inte räkna upp allihop. Det är sådana tattar-takter (som jag kallar det) som jag blir så heligt för*annad på, inte på DLS alltså, om någon har fått den uppfattningen. Har full förståelse att företaget måste tjäna pengar för att kunna vidareutvecklas, och leva vidare. Men man förväntar sej mycket mer ärlighet, uppriktighet, och HELA sanningar i annonseringar, mm, från ett sådant här seriöst!!!!???? företag. Nu är dom ju värre att undanhålla vissa delar av sanningen, än en skumm bakgårds-försäljare av beg. bilar, typ "Ärlige Erland från Ärlandsbro" ![]() ![]() Och dessutom har man mage att snacka om policy lite då å då. Det räcker med en policy, RAKA, ÄRLIGA PUCKAR, då kanske man kan fortsätta att ha förtoende för företaget. Som det är nu, är man ju misstänksam varje gång det annonseras om någon kommande nyhet: Hur mycket har dom "glömt" att informera om den här gången då?
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Håller till 100 % med Ekan om detta!!!! Kvalificerat fnaskeri det f.d. Auran [numera N3V] håller på med. Först erbjuda guld och gröna skogar och sen ta rejält betalt för att komma åt det!? Och nu det senaste, TS 2012 Multiplayer, allt måste finnas på DLS annars går det inte att köra MP! Men logiken är ju klar - "Om du vill vara med och köra MP så skall(måste) du köpa en FCT annars får du vänta i evighet på att ladda ned det du behöver!".
TS2012 (MP) behövde inte alls vara avhängigt av DLS, det är bara att sätt att mjölka oss på pengar!!! Nu något positivt: Jag tycker TS2010 är en bra produkt som är väl värd sitt pris och jag tänker nöja mig med den tills MP-hysterin lagt sig och folk kommer till sans igen. En liten "nattfjärt" från en som söker glädje i sin hobby, inte "slem" vinning!!!
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Jag förstår dock N3Vs motiv.
Att driva DLS kostar säkerligen rejäla pengar. N3V är ett privat företag som måste göra vinst - de är ingen välgörenhetsinrättning. När det gäller multiplayer och kraven på DLS där så tycker jag inte alls de är konstiga. För att man skall kunna köra samma bana så måste ju alla ha PRECIS samma objekt - detta säger sig självt. Alltså måste man kunna se till att alla spelare har samma objekt. N3V hade ett färdigt sätt för detta - DLS. Alternativet hade varit att utvecklat någon form av P2P system från scratch som skulle kunna dela objekt mellan användarna - och vad hade 3:e parts utvecklare som tar betalt sagt om det? Nej, som jag ser det är DLS precis enda lösningen för att multiplayer skall funka i det här läget. I framtiden kan jag tänka mig att man kan lägga till stöd för någon annan synkningsteknik också men det kräver att man lägger till någon form av stöd för att hindra vissa objekt från att kunna synkas för 3:e parts utvecklare som tar betalt osv... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Spyfrog: Jag tror att ALLA förstår N3V's motiv med att ta betalt.
Men det är ju inte det vi gnäller mest på, utan på all denna undanhållning av information, som ändå kommer fram i slutändan, och som gör folk fly f*rbannad. RAKA PUCKAR på en gång, då vet alla vart skåpet ska stå. Kan ju tillägga, att egentligen spelar det ingen roll för mej, jag har råd att köpa FCT om jag vill, plus att jag har "rätt" vers. av spelet för att kunna ladda ner allt gratis, men alla, särskilt yngre användare, har kanske inte dom möjligheterna. Man kan ju engagera sej lite, även om man inte är "drabbad" själv oxå.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-04-27 klockan 22:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|