| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa | 
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: May 2004 
				Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 916
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Någon som vet var man kan ladda ned "Y3" med manövervagnar o mellanvagnar...? 
		
		
		
		
		
		
			Denna gick ju på Karskrona-Kristianstad, även kallad "Kamelen" i folkmun... 
				__________________ 
		
		
		
		
	MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jan 2008 
				Ort: Uppland, Sverige 
				
				
					Inlägg: 2 733
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Y3 finns inte vad jag vet. Kanske finns något utländskt som liknar den som någon skulle kunna mål om.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
		
			-k- Senast redigerad av korvtiger den 2010-04-16 klockan 18:28.  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 2 055
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Y 3 vet jag mycket om, jag var själv med på invigningsturen. Y 3 gick på sträckorna Stockholm - Mora och Karlskrona - Malmö och slutligen Malmö - Ystad. 
		
		
		
		
		
		
		
	Y 3 var en föregångare i modernitet, breda bekväma säten (typ flygets 1 klass), barnkupé utrustad för blöjbyte, serveringskupé och genomgående högtalarsystem. Tåget var utomordentligt bekvämt. Kamelen var ett tvåvåningståg, en i varje ända och två vanliga i mitten. Y 3 byggdes i Tyskland exklusivt för Sverige (om jag minns rätt). Bakgrunden till tvåvåningarna var att SJ ville skydda lokförarna från viltolyckor. Två märkligheter: Kamelen vaggade sig stilenligt fram på spåren. Mellan Kristanstad och Ronneby brann alltid motorn och Kamelen utrustades därför med brandsoldat i motorvagnen! Stina - jag förstår din fråga; Y 3 är en utmaning för våra skickliga byggare. Nils Blid  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Dec 2009 
				Ort: Malmö 
				
				
					Inlägg: 2 055
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag glömde: Y 3 hade också luftkonditionering. 
		
		
		
		
		
		
		
	Nils Blid  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: May 2004 
				Ort: Tokarp, Jönköping, Sweden. 
				
				
					Inlägg: 916
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			I ungdomen var jag ofta i Blekinge, mormor o morfar bodde ca 50 meter från järnvägen... såg ofta kamelen.. . Innan familjen skaffade bil åkte vi ofta tåg från Småland till Blekinge.. där grundades nog mitt tågintresse..!
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	MVH /Stina-Märklinist & fåtöljrallare!  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Hedersmedlem 
			
			
			
			Reg.datum: Mar 2002 
				Ort: Trollhättan 
				
				
					Inlägg: 9 861
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Pussgurkan har gjort kamelen till MSTS. Fråga honom om han har kvar 3D material.
		 
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
![]()  | 
	
	
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
		
  | 
	
		
  |