![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej
Jag sitter idag och skall måla om perronger till rutten. Mitt problem är att när jag sparar det så ser det bra ut men sedan när jag lägger in det i rutten så ser det för j.....t ut ![]() Enkelt förklarat så kan man säga att färgen har flötit ut... Bildexempel: 1. Så här ser det ut när jag sparat 2. Så här ser det ut i rutten. Vad är det som är fel? Det borde ju bli samma när man går ut i RE men det blir inte det... Någon som kan förklara hur man skall gå tillväga för att få det att få detta att fungera...Jag misstänker att jag gör något fel för det blir likadant hur man än gör om det är övergångar som i detta fallet eller om det är något annat. Allt som jag målat om tidigare om det har varit med en färg så har det blivit hur bra som helst, men när man skall fixa något som har med marken att göra så blir det så här. MVH Kenneth PS Jag har använt MSPaint när jag går från TGA tool och målar om. Bild 1 är till vänster. DS
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() Senast redigerad av knebert den 2007-01-23 klockan 17:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag är inte säker, men gissar det har med mappningen av objektet att göra!? Gör det det, så kan man tyvärr inte göra nått åt det. Ja, om man nu inte gjort objektet förståss!
Har råkat ut för detta några gånger. Det ser bra ut, när man målar, men i rutten ser texturen "utsmetad" ut. Det funkar med enfärgat, för då syns det inte att texturen dras ut...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2007-01-23 klockan 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jo det kanske du har rätt i, men det blir ju så vad man än målar om för något.....Tragiskt men sant...Det blir samma om man ändrar på en marktextur... Då vet i tusan hur man skall göra med det som jag vill ha ommålat i rutten om allting blir så här??? MVH Kenneth
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
|
![]()
Jag tror att jag vet...
Om du målar i en kant tillexempel att du på en sida lämnar avständet 2 cm och på dn andra 1,5 cm...Bara ett ex... Skulle det funka för jag ser ju att båda sidorna på själva saken att de inte är lika branta lr lika lutate! Eller är det något annat du menar?
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Fundera på en sak...
Om texturen är säg 512 x 512, undrar om det inte blir lite bättre med en 1024 x 1024 textur? Då dras ju inte texturen ut lika mycket eller tänker jag fel nu!?????
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]() Citat:
![]() Som Kenneth säger, om det är en övergång och då känns ju allt mer än 256 x 256 lite overkill tycker jag... Hur stor är din originaltextur (bmp) och vad säger TsTool att den är? Finns ingen möjlighet att du har testat med lägre upplösning vid något tillfälle och av misstag är det den som råkar ligga i rutten? För på bilden ser det inte ut som om det är samma bildunderlag upplösningsmässigt, så stora skillnader blir det inte bmp - RE. Hur ser den ut i Shape Viewer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|