Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-16, 23:21   #1
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Question [TRS2006] - TRS2006 frågor?

Har precis installerat TRS2006 som gick smärtfritt att installera. Har nu inte läst allt i manualen, men ett problem i surveyor är att om jag väljer t.ex STW som "Region" så syns inget alls i "förhandsvisningsfönstret". Spelar ingen roll viken region som väljs eller vilken undermeny som väljs. Inget syns alls. Däremot om jag väljer "All" som region, då syns objekten m.m.

Är det bara jag som har det problemet? Om inte, hur löser jag det?

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-09-16 klockan 23:43. Anledning: Stavfel
Rojje besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-16, 23:25   #2
powerwin87
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till powerwin87
Standard

Har också det problemet. Tar ju halvadan att hitta objektet man vill ha när man ska få låv att leta igenom hela listan.

Senast redigerad av powerwin87 den 2005-09-17 klockan 00:08.
powerwin87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-16, 23:56   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Tydligen kan man inte söka på delar av ett namn heller utan sökorden måste vara exakta?

Tar nog ett tag att vänja sig...

Som jag förstår det så får man själv ange olika filter och man bör även kunna lägga in sökord för objekten i CMP. Men det tar ju ett tag att göra...

Just nu vore jag glad om CMP klarade av att lista allt på DLS inklusive objekts beskrivning...
Gammal 2005-09-17, 12:27   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Hej!
Att få det ganska likt TRS2004 är faktiskt inte ett så stort jobb.
Om man skapar filter för de olika länderna, tex. Germany, Sweden, UK, USA osv så blir det rätt så strukturerat på en gång.

Gör på följande sätt:

1 : Välj ikonen som ser ut som en tratt. Detta öppnar Sökfiltret.

2 : I fältet Region, välj vilket land du vill konfigurera, t.ex. Sweden.

3 : Gå ner på Saved Filters och välj Save ...

4 : ... och spara under det namn du vill, t.ex. Sweden.

Sedan är det bara att göra om proceduren för att få med dom vanligaste länderna (Australien, Nya Zealand, Tyskland, England, USA m.fl.) Detta går på knappt tio minuter.

Hoppas att det är till någon hjälp .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:08.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 12:41   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

En annan sak man kan göra är att i CMP först sortera efter skapares smeknamn och sedan markera allt av ex Chakz0r. Välj sedan "Edit keywords" och lägg in STW så bör alla dessa hittas av stw filtret i surveyor.

Samma för emges, llj, osv.
Gammal 2005-09-17, 13:05   #6
MatsH

Standard

Lysande!
Tack för det.
Jag har inte hunnit sätt mig in så mycket i CMP ännu, men jag har ialla fall upptäckt hur lätt det är att ändra intreörer, motorljud mm nu för tiden. Att man dessutom kan ändra inbyggt material är helt kanon. Numera har mina Y1 svensk tyfon samt lokkalles intreör.

mvh .... Mats
Gammal 2005-09-17, 13:15   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Lysande!
Tack för det.
Jag har inte hunnit sätt mig in så mycket i CMP ännu, men jag har ialla fall upptäckt hur lätt det är att ändra intreörer, motorljud mm nu för tiden. Att man dessutom kan ändra inbyggt material är helt kanon. Numera har mina Y1 svensk tyfon samt lokkalles intreör.

mvh .... Mats
Åfan! Skapar du då en "Clone" av det inbyggda för det måste väl finnas nån originalversion kvar eller?

Måste fråga... När du listar vad som finns på DLS kan du se nåt i Description fönstret då (finns i Asset Details listen under sökfönstret om man markerar ett objekt)?

Jag får bara upp namn och bild, men ingen beskrivning alls, dock visas beskrivning när man väl installerat men då är det lite sent...
Gammal 2005-09-17, 14:33   #8
MatsH

Standard

Hej Patrik!

Citat:
Åfan! Skapar du då en "Clone" av det inbyggda för det måste väl finnas nån originalversion kvar eller?
Jag tror inte det. Kommer inte exakt ihåg, men när jag sparade eller möjligtvis när jag valde commit så fick jag upp en varning om att jag ändrade i en default-fil. Det finns fortfarande bara två Y1 i spelet, men dom har lokkalles insida och det svenska tyfonljudet. Jag valde bara "Edit in Content Creator Plus" (se bilden).

Citat:
Måste fråga... När du listar vad som finns på DLS kan du se nåt i Description fönstret då (finns i Asset Details listen under sökfönstret om man markerar ett objekt)?
Ärligt talat så har jag inte lyckats lista något där än. Är det tänkt att fungera precis som DLS på nätet, att man kan söka och titta på allt som finns på DLS? Har än så länge bara lyckats ladda ner dependencies till en layout via CMP. Det finns ju en flik som heter Download Station, men den är tom hos mig, och hur jag än söker så förblir den tom. Däremot listas mitt installerade material.

mvh .... Mats

mvh .... Mats

Senast redigerad av MatsH den 2009-11-30 klockan 14:08.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 14:48   #9
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Aha, får testa det!

Jo, trycker jag på fliken Download Station så listas det mesta av DLS där utom beskrivningar. Då har jag tydligen haft lite mer tur ändå

Fick igång Download Ticket med nu så nu går det skapligt undan.
Gammal 2005-09-17, 19:23   #10
MatsH

Standard

Hej igen!
Nu har jag fått igång DLS via CMP, men precis som du så har jag ingen beskrivning av det markerade objektet. Jag försöker fortfarande komma underfund med sökfiltret, men det kommer nog det också.

mvh .... Mats
Gammal 2005-09-17, 20:12   #11
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Hmm, det blir rätt många saker med fel när man importerar.

De flesta funkar visserligen ändå men sen när man lägger till dem på en karta så kommer den där svarta rutan upp när man startar som nu inte bara klagar på saker som fattas utan även felaktigheter. Blir jobbigt att få ordning på detta misstänker jag

Tuff-tuffs ånglok är det problem med texturerna på de mindra hjulen såg jag nu, de blir vita. Väldigt många bogeys som man får fel på och ingen aning hur man rättar till det.
Gammal 2005-09-20, 21:43   #12
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Tuff-tuffs ånglok är det problem med texturerna på de mindra hjulen såg jag nu, de blir vita..
Hmmm... är detta något som bara händer i TRS2006? Kan du visa en bild så jag ser exakt vad som felar. Den beta som finns har en del JPG-texturer för att få ner filstorleken på hela paketet, kanske det är orsaken?
Gammal 2005-09-20, 22:31   #13
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tufftuff
Hmmm... är detta något som bara händer i TRS2006? Kan du visa en bild så jag ser exakt vad som felar. Den beta som finns har en del JPG-texturer för att få ner filstorleken på hela paketet, kanske det är orsaken?
Jag vill inte starta TRS ikväll för började precis ladda ner en massa hemskheter på totalt 30GB som jag inte vill störa

Men då är det säkert JPG som är felet, tror jag läst nånstans att man tagit bort stödet för jpeg i 2006. I TRS2004 funkar den fint!
Då bör det ju även vara enkelt fixat med.

Skall försöka verifiera detta imorronkväll, påminn mig om jag glömmer det
Gammal 2005-09-23, 23:54   #14
Deskgrunt
Hedersmedlem

Standard

tufftuff: Nedan ser du bilden på hjulen. Även en kort liten rörbit på sidan av tanken påverkas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Screen_071_resize.jpg (108.2 KB, 181 visningar)
Gammal 2005-09-28, 20:49   #15
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Är det någon mer som har TRS2006 som har lite problem med ljudet, att det tonat bort väldigt snabbt i yttre vyn. Redan efter några vagnar är loket, tyfonen m.m tyst?
Sedan är signalerna svåra att se, coronan är knappt synbar från längre håll, lite så som det var när första versionen av Trainz kom.
Någon mer med samma/liknande problem?

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:28.