Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-26, 20:52   #1
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Question Skapa egna objekt

Hur kan man konstruktera egna objekt till TRS2004?
Jag började fundera efter att skapa objekt till stationstillbehör
Några alternaktiv

1 Egna trappor
2 Övriga signaler
3 Gångar och övergångställe(Utan bommar)

Ni kan gärna komma med förslag.
Beskriv gärna vilket program krävs för dessa objekt
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 21:11   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Gmax är ett program du kan använda.

http://www.turbosquid.com/gmax

Bengan.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 21:25   #3
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Kunde Gmax ganska bra förr, men nu har jag inte använt det sen våren 2004. Blir nog till att lära sig igen.

Vilka signaler menar du? Järnvägen eller bilvägen?
Gärna blinkade bilvägssignaler.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 21:26   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

som bengan skrev så behöver du ett program som kan göra 3d saker.

Gmax och 3ds max är de program som är vanligast
gmax: http://www4.discreet.com/gmax/
3dsm: http://www4.discreet.com/3dsmax/

det finns andra program, men då är det inte helt säker att man kan exportera till im/pm utan att använda någon av ovanstående

sedan gå in på denna sida (http://www.auran.com/TRS2004/contentcreators.htm) och ladda hem manualen för hur man skapar ett objekt

sedan är det bara att börja skapa!
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 21:53   #5
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Standard

Tack för alla förslag jag börjar arbeta direkt med uthållighet.
Jag börjar installera G.Max och kontrollera filerna.
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 22:17   #6
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Standard

Nu har jag fyllt koden och registerat i Gmax men
nu bara godtar inte den bara med ett felmedelande
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Grrrrr!!!!!!!!!!! Felmedelande.JPG (97.9 KB, 69 visningar)
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 22:29   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Observera också att du måste ha följande fil installerad för att kunna exportera ifrån gmax till Trainz format:
http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip

- Installera alltså först gmax och registrera det.
- Ladda hem filen http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip och kör installationen som finns innuti.
- Starta gmax via genvägen "Trainz Asset Creation Studio" som nu finns på skrivbordet.

Du skall inte starta med vanliga ikonen för gmax för då kan man inte exportera till trainz!

Sen hittar du en del tutorials här:
http://www.auran.com/TRS2004/learning.htm

Som sas tidigare så ladda även hem "bibeln" content creations guide som finns här:
http://files.auran.com/TRS2004/downl...tors_Guide.zip

Där står hur alla objekt skall skapas med config filer för att funka i trainz.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 22:31   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Skrev mitt förra svar medans du postade tydligen...

Efter att du även installerat den fil jag nämnde ovan och startar via "Trainz Asset Creation Studio" så bör du få upp ett alternativ att välja Open GL eller DirectX, prova med DirectX o se om det hjälper.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-27, 09:03   #9
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Standard

Vilket följade ska jag göra här Motivera gärna.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gamx.JPG (107.8 KB, 58 visningar)
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-27, 09:10   #10
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Tryck ok så öppnas programmet
Du behöver inte göra mer.
Det gjorde inte jag i alla fall
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-27, 09:16   #11
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Standard

Nu börjar jag projektet men hur Impoterar man ett
objekt hit?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Projekt.JPG (124.2 KB, 58 visningar)
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-27, 09:17   #12
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Vad vill du importera?
menar du att du ska börja bygga eller importera något objekt?
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-27, 09:28   #13
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Standard

Jag menade bygga men hur gör sina objekt
till 3D eller vanligt beskriv gärna.
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-27, 09:35   #14
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Hej
Du tar exempel box och drar ut.
Här har du två bra guide ställen
Första kan du lära dig hur du gör ettt enkelt hus med textur
Den andra finns massa bra guider på
http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=2115
http://www.auran.com/TRS2004/community.htm
Klicka in på learning centre


EDIT: Jag glömde nämna att detta kanske borde ligga under 3D design
__________________
Arvid Nilsson

Senast redigerad av Arre den 2005-07-27 klockan 09:52. Anledning: Glömde nämna en sak
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-08-15, 18:46   #15
Bålsta
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Stockholm sweden.
Inlägg: 115
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Hej
Du tar exempel box och drar ut.
Här har du två bra guide ställen
Första kan du lära dig hur du gör ettt enkelt hus med textur
Den andra finns massa bra guider på
http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=2115
http://www.auran.com/TRS2004/community.htm
Klicka in på learning centre


EDIT: Jag glömde nämna att detta kanske borde ligga under 3D design
Hmm jag tror du har rätt. Den här borde
engetligen överförts till 3D DESIGN den
här tråden.
__________________
file:///ELEVER%20på%20Hallon/Urbans%20elever/Glenns%20nya%20mapp/Glenns%20avatar.jpg
Bålsta besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009